چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
سنج و دمام

حوزه/ آیین سنج و دمام بوشهری در سالروز شهادت امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، آیین سنتی سنج و دمام بوشهری در سالروز شهادت امام هشتم، در مشهد مقدس برگزار شد.

سِنْج و دَمام از آیین‌های سنتی عزاداری در مناطق جنوبی کشور ایران به‌ویژه بوشهر است و ورود دمام به عزاداری از استان بوشهر بوده و مهم‌ترین و بارزترین ویژگی مراسم عزاداری در بوشهر اجرای هماهنگ سنج و دمام و سینه زنی است که با ریتم و ضرب آهنگی خاص اجرا می‌شود.

مردم بوشهر مراسم سنج و دمام را در مناسبت‌های مذهبی مختلفی به‌ویژه چهار روز منتهی به روز عاشورا و پیش از آغاز سینه زنی سنتی برگزار می‌کنند، با آغاز محرم و به‌ویژه در پنج شب دوم دهه نخست محرم دسته‌های دمام‌زنی به حرکت در می‌آیند، نواختن سنج و دمام به مراسم‌های عزاداری شوری حماسی، انسجامی خاص و جلوه‌ای ویژه می‌بخشد.

دمام‌زنی در بوشهر امری موروثی است که از پدر به فرزند می‌رسد و به همین دلیل شاید دمام‌زنان بوشهری سرآمد همه دمام‌زنان و برگزار کنندگان این مراسم هستند.

در خصوص نحوه کنار هم قرار گرفتن نوازندگان در این آیین، نقل کرده‌اند که چون دایره عرفانی‌ترین شکل هندسی است برای همین دمام‌زن‌ها در عزاداری در ماه محرم معمولاً به شکل دایره‌ای کنار هم قرار می‌گرفتند و به نواختن مشغول می‌شدند و همچنان هم نواختن دمام و مراسم دمام زنی حرف اول را در جنوب‌غربی ایران برای اعلام عزاداری در رثای اهل بیت(ع) به‌ویژه امام حسین(ع) می‌زند و تاکنون هیچ وسیله دیگری نتوانسته جای سنج‌دمام را بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha