یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
هادی

حوزه / استاد حوزه علمیه گفت: فرزندآوری یک امر طبیعی است و اعتقاد ما بر این بوده که طبیعت بیرون ما را خداوند از روی حکمت خلق کرده و برای همه موجودات آن را تعریف کرده و طبیعت ما نظامند و حکیمانه است و این حکیمانه بودن نشان می‌دهد که امری اخلاقی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام اصغر هادی پیش از ظهر امروز در هم اندیشی علمی «جمعیت و فرزندآوری» که ذیل همایش ملی "پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی" به همت پژوهشکده الهیات و خانواده و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، ضمن بررسی دلایل مخالفان و موافقان اخلاقی بودن فرزندآوری اظهار داشت: برخی از دلایل نظریه پردازان مخالف اخلاقی بودن فرزندآوری این است که آنها ازدواج را یک امر احساسی و عاطفی می‌دانند و از آنجا که ازدواج جنبه احساسی دارد و عواطف در آن دخالت داشته و عواطف نیز اختیاری نمی‌باشد، لذا عقلانی نبوده و مقدمه اخلاقی نیز ندارد.

وی افزود: این مخالفان می‌گویند ایجاد یک نهاد بر اساس اصول غیرعقلانی، غیراخلاقی است و در ادامه این استدلال خود اظهار می‌دارند که ازدواج حریم خصوصی را از بین می‌برد، بنابراین ازدواج را پدیده غیراخلاقی و ناروا می‌دانند که البته این دلایل کلیت مسئله را ثابت نمی‌کند و برای همه کلیت ندارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان بخش دوم استدلال مخالفان اخلاقی بودن ازدواج، گفت: دلیل دیگر این مخالفان این است که می‌گویند دنیای پیرامون پیچیده در بلایا، درد و رنج است و با فرزندآوری فرد دیگری را دچار مشکلات می‌کنیم و این منصفانه نمی‌باشد و لذا با این استدلال فرزندآوری را خلاف اخلاق می‌دانند.

وی اضافه کرد: این مسئله نیاز به اثبات دارد، چرا که با اینکه در دنیا بلایایی وجود دارد اما در مقابل، خوشی‌ها نیز وجود دارند و به طور معمول ناشکری‌های انسان بیشتر است و این استدلال نیز کلیت ندارد.

وی در ادامه به استدلال سودگرایان در اخلاقی نبودن فرزندآوری نیز اشاره کرد و گفت: برخی از سودگرایان نیز دلایلی بر عدم فرزندآوری آورده‌اند و در بحث روانشناختی مسئولیت سنگین فرزندآوری، خطرات جسمی، زیست محیطی و به هم خوردن تعادل روانی انسان‌ها را بیان کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگر به دلایل و استدلال موافقان اخلاقی بودن فرزندآوری پرداخت و عنوان کرد: برخی از موافقان اخلاقی بودن فرزندآوری، ارزش زا بودن فرزندآوری را مطرح می‌کنند، از جمله کانت که انسان را دارای ارزش ذاتی دانسته و فرزندآوری را خود به خود دارای ارزش ذاتی می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: این دانشمند دلیل این که چرا انسان ارزش ذاتی دارد را دارا بودن خرد، اراده و استدلال انسان بیان کرده، چرا که انسان دارای غایت فی نفسه است و غایت همه عالم می‌باشد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که چنین دیدگاهی در اندیشه‌ها و دیدگاه‌های ملاصدرا نیز وجود دارد، اظهار کرد: در دیدگاه ملاصدرا ارزش ذاتی ثابت شده و در قرآن کریم نیز خلیفه الله بودن انسان ذکر شده است.

حجت الاسلام هادی در ادامه به دلایل غیرذاتی موافقان اخلاقی بودن فرزندآوری مبتنی بر استدلال‌ها روانشناختی سودگرایان اشاره کرد و یادآور شد: استدلال آنها بر اخلاقی بودن فرزندآوری بر این است که فرزندآوری را سبب زنده شدن دوران کودکی، تحقق انگیزه‌ها و آرزوهای والدین و فطری بودن آن بیان می‌کنند.

وی گفت: دلایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اخلاقی بودن فرزندآوری که از مسئولین و سیاستمداران و حاکمان شنیده می‌شود بر این مبنا است که اگر جامعه جمعیت بیشتر نداشته باشد آن جامعه قدرت خود را از دست می‌دهد و قدرت نظامی هر کشوری به فرزندآوری آن بستگی دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: فرزندآوری یک امر طبیعی است و اعتقاد ما بر این است که طبیعت بیرون ما را خداوند از روی حکمت خلق و برای همه موجودات آن را تعریف کرده و طبیعت ما نظامند و حکیمانه است و این حکیمانه بودن نشان می‌دهد که امری اخلاقی است، لذا فرزندآوری امر اخلاقی بوده و ازدواج و فرزندآوری بهانه‌ای برای ادامه نسل می‌باشد و این از ادله علامه طباطبایی(ره) است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha