شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جعفریان

حوزه / عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بحث مهاجرت یک بحث جدی است که نه تنها پس از انقلاب اسلامی بلکه در دوران پهلوی نیز مهاجرت یک مسئله جدی بوده، چنان که یک مسئله جدی برای جهان نیز می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مجید جعفریان امروز در هم اندیشی علمی "جمعیت و فرزندآوری" که ذیل همایش ملی "پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی" و به همت پژوهشکده الهیات و خانواده و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد با اشاره به مهاجرت و مسئله جمعیت در ایران، اظهار داشت: بحث مهاجرت یک بحث جدی است که نه تنها پس از انقلاب اسلامی بلکه در دوران پهلوی نیز مهاجرت یک مسئله جدی بوده، چنان که یک مسئله جدی برای جهان نیز می‌باشد.

وی افزود: از سال ۱۹۹۰ ایران سه موج مهاجرتی را تجربه کرده که عملا پس از انقلاب اسلامی بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: در دوره‌ای موضوع تنظیم خانواده را داشتیم که با شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر همراه بود و این جزء سیاست حاکمیتی به شمار می‌رفت.

وی عنوان کرد: مرگ و میر و سیاست‌های حاکمیتی به‌علاوه راهبردهای جهانی، اقلیمی و جنگ بالاترین عوامل در مهاجرت‌های بیرونی و درونی بود و تراکم و انباشتگی امکانات در مهاجرت تأثیر زیادی داشته است.

جعفریان با بیان اینکه با سه رویکرد روانشناختی، مردم شناختی و جامعه شناختی در حوزه مهاجرت روبرو هستیم، گفت: در حوزه مهاجرت و جمعیت باید دید این موارد چه نقش هویتی برای ما دارند و گفتمان فرهنگی ما در این باره به چه سمتی می‌رود و ارزش‌ها چگونه برای مردم بیان شده و مردم این ارزش‌ها را نسبت به مهاجرت و جمعیت چگونه تعریف می‌کنند.

وی به نظریه میان برشی در حوزه مهاجرت و جمعیت پرداخت و خاطرنشان کرد: نظریه میان برشی به‌دنبال استفاده از نظریه‌های مختلف است و هفت مفهوم در این نظریه مطرح می‌شود که از بین آنها برای تحلیل می‌توان از حاکمیت، موقعیت و قومیت استفاده کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha