دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سراج زاده

حوزه / استاد حوزه علمیه گفت: نرخ باروری واقعی و تمایل به فرزندآوری در خانواده‌های مذهبی بیشتر است و دلیل این که چرا مذهب و باورهای دینی به فرزندآوری کمک می‌کند و نگرش خانواده‌ها را به فرزندآوری اصلاح می‌کند این است که خانواده‌های مذهبی به توصیه‌هایی که قرآن کریم، اولیاء دین و علما در امر فرزندآوری دارند بیشتر اهمیت می‌دهند و عمل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حسن سراج زاده پیش از ظهر امروز در هم اندیشی علمی "جمعیت و فرزندآوری" که ذیل همایش ملی "پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی" و به همت پژوهشکده الهیات و خانواده و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به نقش باورهای دینی در اصلاح نگرش به فرزندآوری اظهار داشت: امروزه با این که یکی از اهداف خانواده و ازدواج، تولید مثل می‌باشد می‌بینیم که در سطح جامعه تعداد فرزندان رو به کاهش است و به حدی رسیده که درباره آن هشدارهای جدی می‌دهند.

وی افزود: برای آن که جمعیت، ثبات داشته باشد باید نرخ فرزندآوری به سطح جانشینی برسد و اگر هر پدر و مادری حداقل دو فرزند داشته باشند می‌توانند به سطح جانشینی برسند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که نرخ جانشینی در سال ۹۰ به ۱ و ۷۵ صدم رسید، گفت: این عدد اعلام خطر برای کاهش جمعیت می‌باشد و یکی از راه‌های افزایش سطح جانشینی تقویت اعتقادات دینی در خانواده‌ها است، زیرا زمانی که باور خانواده‌ها به خصوص باور به خداوند بیشتر شود فرزندآوری نیز افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: تحقیقات بسیاری ثابت کرده نرخ باروری واقعی و تمایل به فرزندآوری در خانواده‌های مذهبی بیشتر است و دلیل این که چرا مذهب و باورهای دینی به فرزندآوری کمک می‌کند و نگرش خانواده‌ها را به فرزندآوری اصلاح می‌کند این است که خانواده‌های مذهبی به توصیه‌هایی که قرآن کریم، اولیاء دین و علما در امر فرزندآوری دارند بیشتر اهمیت می‌دهند و عمل می‌کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم در خصوص رزق بخشی خداوند، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید " وَأَنکِحُوا الأَیامیٰ مِنکُم وَالصّالِحینَ مِن عِبادِکُم وَإِمائِکُم ۚ إِن یَکونوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ ۗ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ "لذا اگر انسان متدین این اعتقاد را داشته باشد که خداوند فرد را بی‌نیاز می‌کند، می‌تواند تأثیر زیادی بر فرزندآوری داشته باشد.

حجت الاسلام سراج زاده با تأکید بر سفارش‌های رسول اکرم(ص) و روایات اهل بیت(ع) در خصوص فرزندآوری، تصریح کرد: یکی از عللی که خانواده‌های مذهبی فرزندآوری بیشتری دارند عمل به توصیه‌های دینی در امر ازدواج و فرزندآوری است و یکی از دلایل آن ثبات زندگی در خانواده‌های مذهبی است و تحقیقات نیز اثبات کرده که ثبات و رضایت در خانواده‌های مذهبی بیشتر می‌باشد.

وی رابطه معکوس بین ثبات در زندگی با طلاق، اختلاف و استرس را از دلایل فرزندآوری بیشتر دانست و افزود: یکی از علل این که تعداد فرزندان کم شده کثرت طلاق است، چرا که هر مقدار خانواده ثبات داشته باشد مقدمه‌ای بر فرزندآوری خواهد بود، در حالی که طلاق باعث می‌شود تعداد فرزندان کمتر شود، لذا خانواده‌های مذهبی خود عاملی هستند که فرزند بیشتری داشته باشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ترویج تفکرات غیراسلامی در بین جوانان را از یکی از عوامل کم شدن جمعیت عنوان کرد و ادامه داد: یکی از اموری که باعث می‌شود فرزندآوری بیشتر شود اعتقاد به رازقیت خداوند است، هم چنان که خانواده‌هایی که اعتقاد مذهبی کمتری دارند و اعتقاد به رازقیت خداوند ندارند از ترس آن که نمی‌توانند رزق فرزند را فراهم کنند یا فرزند نمی‌آورند یا نسبت به سقط آن اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به آیه ۳۱ سوره اسرا در خصوص قبح سقط جنین و تضاد آن با موضوع رزاقیت پروردگار، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید " وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ "فرزندان خود را از ترس فقر نکشید ما به آنها روزی می‌دهیم، لذا اگر اعتقاد به خالقیت خدا داشته باشیم این اعتقاد می‌تواند مقدمه‌ای باشد بر این که به رزاقیت خداوند نیز معتقد باشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: خدای خالق تدبیرگری نیز می‌کند و یکی از شئون تدبیرگری پروردگار، رزاقیت خداوند است و مطابق با مخلوقاتی که دارد رزق آنها را می‌دهد و از آنجا که انسان موجود برتری است برای رزق آن ابزارهای بیشتری قرار می‌دهد تا بتواند روزی خود را به دست آورد و هر مقدار از این ابزارها بیشتر و بهتر استفاده کند روزی بیشتری دارد.

حجت الاسلام سراج زاده استفاده از عقل و تجربه در انسان و حرکت برای کسب رزق را از عوامل توسعه رزق بیان کرد و افزود: اگر باورهای ما به‌ویژه باور به خالقیت و رزاقیت بیشتر باشد در آن صورت هیچ نگرانی برای فرزندآوری نخواهیم داشت.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha