شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اهل سنت

حوزه/ اقوام و مذاهب آذربایجان غربی دوشادوش شیعه در دفاع مقدس حضور داشتند که از ۱۲ هزار شهید استان سهم اهل سنت حدود سه هزار و ۴۷۵ شهید می باشد که از این تعداد ۲۶ شهید ماموستا و روحانی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، دفاع مقدس و جنگ تحمیلی دشمنان انقلاب علیه ملت ایران، محل بروز و ظهور زیبایی هایی بود که شاید در طول تاریخ بی نظیر و یا کم نظیر بود که یکی از این زیبایی ها وحدت ادیان، اقوام و مذاهب در ایران برای مقابله با دشمنان قسم خورده ایران انقلابی بود که خود را در دفاع مقدس با تقدیم بیش از دویست هزار شهید نشان داد و بعد از انقلاب نیز این وحدت و اتحاد ادامه یافت.

البته آذربایجان غربی قبل از دفاع مقدس و جنگ تحمیلی و از اول انقلاب درگیر مبارزه مسلحانه با عناصر ضد انقلاب، کومله، دمکرات، احزاب تروریستی و دشمنان مردم ایران بود و رهبر انقلاب نیز در ۲۷ شهریور سال ۱۳۷۵ در ورزشگاه تختی ارومیه به این مسئله اشاره کرده و می فرمایند، "قبل از دوران جنگ تحمیلی هم که هنوز در اغلب استانهای کشور، هیچ خبری از جنگ و درگیری و زد و خورد نبود، آذربایجان غربی در گیر مبارزه با ضدّ انقلاب و فتنه جویان و تحریک شدگان بود. آن‌جا هم مردمِ این استان امتحان خوبی دادند. هم مردم ترک، هم مردمِ کُرد توانستند بهترین موضع را در مقابل فتنه جویان و فتنه گران و ضدّ انقلاب اتّخاذ کنند.

دشمنان مدّتی در این استان آمدند؛ به وسیله عناصری فتنه‌گری کردند تا شاید بتوانند مردم کرد ما را - که هم‌میهن ما هستند، مثل بقیه هم میهنان - تحت تأثیر قرار دهند. البته مردم این استان جوابشان را دادند. خودِ کردها جواب فتنه‌گرها را دادند و به دهن آنها زدند.

بعد از انقلاب هم شما شاهد بودید و دیدید کسی که در مقابل توطئه دشمن، ایستادگی و مقاومت کرد، خود مردم بودند. بسیج مردم، جوانان مؤمن مردم، در مقابل فتنه‌گری و اختلاف افکنی و تحریکات و تجزیه طلبی و خباثتهای گوناگونِ بیگانگان، که با تحریک یک عّده آدمهای غافل انجام میگرفت، ایستادند و مبارزه کردند. این عظمت و رشد روحیِ مردم است و این خیلی با قیمت و ارزشمند است. از لحاظ طبیعی هم این استان، یکی از استانهای با برکت کشور پهناور و عزیز ماست.

معظم له در ادامه به وحدت، مودت و برادری بین شیعه، اهل سنت و مسلمان و مسیحی و یهودی اشاره کرده ومی فرمایند؛ مردم این استان سالهای متمادی، در کنار جمعی از هم میهنان مسیحی ما زندگی میکردند؛ امروز هم زندگی میکنند؛ در آینده هم زندگی خواهند کرد - مثل برادر و خویشاوند - با هم هیچ مشکلی هم، نه آن روز داشتند، نه امروز دارند و نه در آینده خواهند داشت.

بخش عمده مردم شهرهای مرزی را اقلیت اهل سنت تشکیل می دهند، مردمی که همواره علاوه بر دفاع از مرزها مدافع ارزش های ایران اسلامی نیز بودند. و مردم اهل سنت کشور در راه دفاع از انقلاب اسلامی و ایران عزیز، شهدای بسیاری را تقدیم کشور کردند که وجود ۱۱ هزار شهید اهل سنت گواه بر این ادعاست و سهم آذربایجان غربی در این بین حدود سه هزار و ۴۷۵ شهید اهل سنت است.

حدود ۱۰۰ شهید روحانی اهل سنت نیز بیش از یک چهارم آن یعنی۲۶ ماموستای شهید اهل سنت متعلق به آذربایجان غربی غربی است و اکثر این ماموستا ها به دست دمکرات و کومله به شهادت رسیده اند و این آمارها به خوبی نشان می دهد که شیعه و سنی در کنار همدیگر برای دفاع از آرمان های امام، مقام معظم رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی جانفشانی کرده اند.

و همچین از چهار شهید اهل سنت مدافع حرم کشور، نخستین شهید مدافع حرم اهل بیت از اهل سنت شهید اسماعیل شجاعی از شهرستان بوکان است که بهمن ۹۴ در جریان آزاد سازی دو شهر «نبل» و «الزهرا» در سوریه که بیش از چهار سال در محاصره تروریست‌های تکفیری بود، به خیل مدافعان حرم حضرت زینب(س) پیوست.

نقش اقوام و مذاهب آذربایجان غربی در دفاع مقدس

آمار جمعیتی از حضور شهدای مسیحی، ارمنی و آشوری نیز به تناسب با کل جمعیت پیروان ادیان توحیدی، در دوران دفاع مقدس قابل توجه است به گونه‌ای که رزمندگان پیرو این ادیان در طول هشت سال جنگ تحمیلی و به ویژه جامعه مسیحیان دوشادوش برادران مسلمان خود جنگیدند و کارنامه طلایی از خود بر جای گذاشتند.

همچنین ادیان و اقلیت های دینی در ایران نیز با تقدیم حدود ۵۷۱ شهید به وظیفه خود در دفاع از انقلاب اسلامی و ایران عزیز عمل کرده اند و از شهدای مسیحی ارمنی برجسته می‌توان به «زوریک مرادیان» اولین شهید مسیحی اشاره کرد که با وجود قبولی در امتحانات اعزام به خارج، سال آخر دبیرستان را ناتمام گذارده و داوطلبانه چند ماه پیش از شروع جنگ به خدمت سربازی رفت و در ۱۹ مهر ۵۹ در پیرانشهر به فیض شهادت نائل شد که مقام معظم رهبری در سال شب میلاد حضرت مسیح (ع) در سال ۹۶ با حضور در منزل والدین این شهید، خانواده وی را مورد تفقد قرار دادند.

و آمار شهدای اقلیت های مسیحی در آذربایجان غربی حدود ۵ تن می باشد که به عنوان نمونه می توان به «ساکو مجنونیانس» و «سرگون اکویانس بالانجی» از شهدای شاخص اقلیت‌های دینی ارومیه اشاره کرد.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha