دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تأکید بر این که اسلام دنبال صلح عادلانه برای همه بشریت است، گفت: معارف برخاسته از فطرت و عقل انسانی است پس اگر برخی افراد به قرآن توهین می‌کنند در واقع به فطرت و عقل انسانی توهین می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیین رسمی آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع) دوشنبه سوم مهر ۱۴۰۲ با حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این مراسم گفت: وقتی بحث امامت مطرح می‌شود، موضوع رهبری جهان اسلام به میان می‌آید که در بخش‌های مختلف از جمله اخلاق، اندیشه و توسعه علم تجلی پیدا می‌کند. همچنین در عرصه اجتماعی، مسئله عدالت‌خواهی در میان همه ملت‌ها آمال انبیای الهی بوده است. عدالتی که در دولت کریمه حضرت مهدی(عج) تحقق پیدا خواهد کرد بدین معناست که همه جامعه بشری، طعم اخلاق، معنویت، صمیمیت و انسانیت را به بهترین شکل تجربه خواهند کرد و در آن زمان دیگر سیستمی وجود ندارد که به بشریت ظلم کند اما باید مقدمات آن را فراهم کرد.

وی افزود: اولین لازمه فراهم شدن این مقدمات، خودسازی است یعنی به لحاظ روحی و اخلاقی، خودمان را آماده کنیم و به ساخت دیگران که همان دیگرسازی است نیز کمک کنیم. این مسئله به خوبی تفسیر نشده و باید تفسیر جامعی از حوزه مهدویت صورت گیرد چراکه برخی ناپختگی می‌کنند و می‌گویند اگر آن حضرت بیایند، دو سوم مردم عالم کشته می‌شوند در حالی که واقعیت امر این است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. در قرآن کریم هم آمده است: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ؛ و (ای رسول) ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی» (انبیاء/ ۱۰۷) این نشان می‌دهد که اسلام دنبال صلح عادلانه برای همه بشریت است.

دلایل توهین به قرآن

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی یادآور شد: در طول تاریخ مستکبرانی وجود داشته‌اند که همواره در برابر جبهه حق قرار گرفته‌اند لذا تقابل جبهه حق و باطل همیشه وجود داشته است اما در نهایت زمین به دست صالحان و پاکان سپرده خواهد شد. در طول تاریخ خودکامگانی بودند که پیامبران را به زحمت انداخته یا به شهادت می‌رساندند؛ از جمله پیامبر اسلام(ص) به میزان زیادی مورد ظلم و ستم قرار گرفتند ولی در برابر خودکامگان ایستادگی کردند. در دوران جنگ تحمیلی، ما دفاع کردیم و آن را دفاع مقدس می‌نامیم. آنها تجاوز کردند و سازمان ملل هم این را تایید کرد. اسلام هیچ‌وقت دنبال جنگ نبوده است بلکه دنبال ارتباط بشریت بوده است تا انسان‌ها بتوانند بهشت را در دنیا با دست‌های خودشان و با کمک کردن به دیگران بسازند. خداوند هم در قرآن کریم فرموده است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛ ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند، همانا خدا کاملا دانا و آگاه است» بشریت این توان را هم دارد که بهشت را با دست خود ساخته و از جهنم گریزان باشد.

وی تصریح کرد: خداوند می‌فرمایند برای مقابل با ستمگران و زورگویان آماده باشیم چون این مقاومت، امری مقدس است. در قرآن کریم آمده است: «وَقَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ؛ و در راه خدا با آنان که به جنگ و دشمنی شما برخیزند جهاد کنید، لکن از حد تجاوز نکنید که خدا متجاوزان را دوست ندارد» (بقره/۱۹۰) در اسلام دو امرِ مذموم هستند؛ ظلم کردن و پذیرفتن ظلم. از سوی دیگر همه انسان‌ها باید به کرامت برسند. اسلام دنبال انسانِ عاقل، خردورز، مسئولیت‌پذیر و معنویت‌گراست و افرادی که در این زمینه آموزش می‌بینند مورد احترام هستند. غربی‌ها امروزه دنبال قداست‌شکنی از قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، به بهانه آزادی بیان هستند. این پروژه مدتی است آغاز شده اما موفق نخواهد شد چراکه اهانت به قرآن، اهانت به همه بشریت است چون قرآن، کتاب انسان است و همین باعث نشر محتوای آن در دنیا و افزایش گرایش به محتوای آن خواهد شد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: معارف قرآنی، معارف برخاسته از فطرت و عقل انسانی است پس اگر برخی افراد به قرآن توهین می‌کنند در واقع به فطرت و عقل انسانی توهین می‌کنند لذا باید مراقب باشیم و رفتار و کردارو گفتار ما با قرآن منطبق باشد. دین تأکید دارد که بشریت باید به دو امر مهم شامل آسایش و آرامش برسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: علم می‌تواند در تحقق آسایش نقش‌آفرین باشد و در این راستا تحصیل بر پسران و دختران واجب شده است و کسانی‌که دختران را از تحصیل محروم می‌کنند از ابتدایی‌ترین معارف دینی آگاهی ندارند و حتی بهره‌ای از دین نبرده‌اند. دین هم به بشریت آرامش می‌دهد و آرامش هم بدون شک در ارتباط با خدای متعال و آموزه‌های وحیانی حاصل می‌شود.

لزوم اجرای محفل‌های قرآنی در دانشگاه

وی ادامه داد: وظیفه دانشگاه‌ها این است که به گسترش دانش کمک کنند. مسلمانان زمانی مرکز ثقل علوم در دنیا بودند لذا شما دانشجویان هم باید تلاش کنید در حوزه علمی خودتان بدرخشید و ما هم تلاش می‌کنیم بستر لازم را در این زمینه فراهم کنیم. پیشرفت علم فقط مخصوص ایران نیست بلکه باید تلاش‌ کنیم همه کشورها و مخصوصا کشورهای اسلامی از لحاظ علمی پیشرفت کنند اما گسترش علم باید در کنار اخلاق و معنویت باشد چراکه علم بدون اخلاق، کارایی ندارد و اخلاق بدون علم هم باعث کارایی جامعه نخواهد شد. لذا دانشگاه باید به هر دو بخش علم و اخلاق اهتمام بورزد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: دانشگاه اهل بیت(ع) نمونه‌ای از تنوع فرهنگی است و اگر مدیریت صحیحی وجود نداشته باشد ممکن است فرصت‌ها تبدیل به تهدید شود لذا این دانشگاه می‌تواند یکی از ستادهای فرهنگی دانشجویان خارجی در کشور باشد. وجود دانشجویانی از ۳۰ ملیت در اینجا بستر مناسبی برای کارهای فرهنگی است. نکته دیگر اینکه باید فضای حاکم بر دانشگاه رنگ و بوی بین‌المللی داشته باشد و سطح فکری اساتید و کارکنان هم بین‌المللی باشد. همچنین باید رتبه علمی دانشگاه افزایش پیدا کند. الان در این زمینه در حد مطلوب نیستیم و بخشی از این مسئله به کیفیت آموزشی و پژوهشی مربوط است. همچنین لازم است بر معنویت و اخلاق تأکیدی مجدد داشته باشم. در این راستا لازم است در طول سال، محفل‌های قرآنی با حضور قاریان برتر برگزار و برنامه‌های فرهنگی اجرا شود تا در زمینه معنویت نیز شاهد پیشرفت دانشجویان باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha