یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: آن کسی که باتقواست و کرامت در دامان او بالندگی و رشد پیدا می‌کند، او اهمیت دارد، چرا که ارزش انسان‌ها به کرامت آن‌هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در سومین نشست اعضای باشگاه دیپلمات‌های فارسی‌گوی که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: خدای متعال در آیات ۱ تا ۴ سوره الرحمن فرمود (خدای رحمان قرآن را یاد داد، انسان را آفرید و به او بیان آموخت)، اینکه ما بتوانیم آنچه در اندیشه‌های ما موج می‌زند را به یک زبان و بیانی به یکدیگر انتقال بدهیم، این مورد تشویق خدای متعال است.

وی ادامه داد: یعنی این محفل، محفلی است که خدا آن را تأیید می‌کند که ما دور هم جمع شویم و بتوانیم با یکدیگر ارتباط فکری و معنوی ایجاد کنیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ما باید بتوانیم عمیق‌ترین فرهنگِ در خور و شایسته را که تمدن اسلامی است با زبان و بیان به دیگران نشان بدهیم و تبیین کنیم و دیگران در جریان زبان و بیان ما قرار بگیرند، ما در محضر سفرای کشورهای مختلف هستیم اما هر انسان عدالت‌خواه و اهل صلح و امنیت، هر انسان دلسوز نسبت به انسان‌های کره زمین، سفیر عدالت، آزادی و دلسوخته برای نجات انسان‌ها به حساب می‌آید، همه ما باید این نقش سفارتی را برای تبیین حقایق تمدن ایمانی داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: مسئله دیگر این است که زبان دین چه زبانی بوده است؟ زبان کتاب آسمانی مخصوصاً اَتمَم و اَکمل کتاب‌های آسمانی چه زبانی است؟ آیا زبان فارسی یا عربی است؟ وقتی ما به قرآن دقت می‌کنیم، می‌بینیم که زبان قرآن قبل از اینکه هر چه باشد، زبان فطرت است، یعنی قرآن با زبان فطرت صحبت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۳۰ سوره روم فرمود: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا»، یعنی (سرشت خدا که مردم را بر آن سرشته است باش)، خدا برای انسان فطرت قرار داده است، این فطرت عدالت را خوب و بدون نیاز به ترجمه می‌فهمد، این فطرت به آزادی و حرّیت احترام می‌گذارد، این فطرت به کرامت انسان‌ها در همه عالم اهمیت می‌دهد، همان کرامتی که خداوند فرمود «و لقد کرّمنا بنی آدم».

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: خداوند فرمود ما انسان‌ها را با کرامت آفریدیم، یعنی به همه فرمان می‌دهد که مراقب کرامت انسان‌ها در همه جای دنیا باشید، حتی اگر طرف مقابل شما مسلمان نباشد، شما باید برای کرامت او احترام قائل باشید، همان کرامتی که خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات فرمود «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»، یعنی (بی‌گمان گرامی‌ترین شما در نزد خداوند پرهیزگارترین شماست).

امام جمعه قزوین تصریح کرد: آن کسی که باتقواست و کرامت در دامان او بالندگی و رشد پیدا می‌کند، او اهمیت دارد، چرا که ارزش انسان‌ها به کرامت آن‌هاست، همان کرامتی که خدای متعال منشور برای آن ایجاد کرد، منشور کرامت الهی کتاب خداست، خداوند نام کتاب خود را قرآن کریم خوانده است، یعنی ای انسان! تو دانشجوی عالم هستی خواهی بود و کتاب دانشجویی تو باید با شخصیت تو سنخیت داشته باشد، تو با کرامت آفریده شده‌ای، بنابراین کتاب درسی تو هم باید متن آموزه‌های کریمانه داشته باشد.

وی یادآور شد: خداوند در آیه ۷۹ سوره واقعه می‌فرماید «لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»، یعنی (جز پاک‌شدگان بر آن دست ندارند)، خداوند در این آیه می‌فرماید فقط پاک‌شدگان می‌توانند با این کتاب آسمانی ارتباط برقرار کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: این کتاب آسمانی اَهّم دعوت‌هایش چند مسئله است، یکی از دعوت‌های این کتاب دعوت به وحدت ایمانی است، قرآن ما را دعوت به قومیت نمی‌کند، قرآن کاری ندارد رنگ پوست ما چیست یا اهل کدام جغرافیا هستیم، این‌ها اهمیتی ندارد، قرآن ما را دعوت به وحدت می‌کند، نه دعوت بر مبنای گویش زبانی و نه دعوت بر مبنای محدودیت‌های جغرافیایی، بلکه قرآن ما را به وحدت با محوریت خدا دعوت می‌کند.

وی عنوان کرد: خداوند در آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران می‌فرماید «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا»، خداوند در این آیه می‌فرماید با محوریت خدا یکدیگر را پیدا کنید و به هم متصل شوید، غیر از خدا هر چیزی مبنای وحدت ما باشد قابل اعتماد نیست و گسسته خواهد شد، چرا که خداوند در آیه ۹۶ سوره نحل می‌فرماید هر چیزی که به انسان‌ها ربط دارد تاریخ مصرف دارد اما هر چیزی که خدایی است همیشه می‌ماند و جاودانه است، خدای متعال ما را به این وحدت جاودانه با محوریت خود و توحید دعوت می‌کند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: اهتمام به امنیت یکی دیگر از موارد حائز اهمیت است، این مسئله بسیار در کتاب خدا مهم شمرده شده و ما نیز باید با زبان فارسی و هر زبان دیگری این پیام خدا را به جهانیانی برسانیم که نیازمند به امنیت هستند و از آشوب، ترور، وحشت، ارعاب، تهدید و تحقیر رنج می‌برند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: حضرت ابراهیم(ع) وقتی خانه خدا را ساخت دعا کرد، از خداوند درخواستی کرد که در آیه ۳۵ سوره ابراهیم آمده است، خداوند در این آیه می‌فرماید «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِنًا»، یعنی (و یاد کن هنگامی را که ابراهیم گفت پروردگارا این شهر را ایمن گردان)، ابراهیم(ع) می‌گوید خدایا من خانه تو را ساختم و بعدها کسانی به سوی خانه تو می‌آیند، کاری کن پیرامون خانه تو شهری ایجاد شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: حضرت ابراهیم(ع) اولین زیرساخت مردم این شهر را امنیت معرفی می‌کند، اولین چیزی که مردم در یک مجتمع انسانی به آن نیازمند هستند امنیت است، همان که دنیا امروزه به آن محتاج است، پس از آن هم می‌فرماید رزق و روزی هم به مردم این شهر عطا کن، بنابراین امنیت بسیار مهم است و رکن مهم این فرهنگ تمدنی و ایمانی، امنیت است.

وی تصریح کرد: عدالت نیز یکی از موارد حائز اهمیت است، خداوند در آیه ۲۵ سوره حدید می‌فرماید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ»، یعنی (به راستی ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آن‌ها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند و آهن را که در آن برای مردم خطری سخت و سودهایی است پدید آوردیم تا خدا معلوم بدارد چه کسی در نهان او و پیامبرانش را یاری می‌کند، آری خدا نیرومند شکست‌ناپذیر است).

وی ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید ما پیغمبران خود را با کلمات روشن و معجزات آشکار فرستادیم، کتاب در اختیار آن‌ها قرار دادیم، همه این‌ها برای این است که مردم برای عدالت و قسط به پا خیزند، خداوند در این آیه نفرموده که مردم را وادار به قیام کنید بلکه فرموده کاری کنید فرهنگ مردم به گونه‌ای شود که خودشان برای قسط و عدل اهتمام بورزند و عدالت برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: سلامت انسان‌ها نیز از نکات حائز اهمیت است، از امام باقر(ع) سؤال کردند که آیا ما می‌توانیم به مخالفان اسلام اسلحه بفروشیم؟ یعنی برای مثال وقتی دو گروه مخالف اسلام دارند با هم می‌جنگند، ما حق داریم به آن‌ها سلاح بفروشیم؟ امام(ع) فرمود، بفروشید اما هر سلاحی را نفروشید، سلاحی را بفروشید که جان آن‌ها را محفوظ نگه دارد، سلاح‌هایی مانند سپر و چکمه.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: بنابراین سلامت جان انسان‌ها پیام دینی ماست، حمایت از محرومان نیز پیام دیگر دینی است، خدای متعال فرموده باید به همه محرومان عالم توجه داشته باشید، ببینیم بر سر این‌ها چه می‌آید، آیا به این‌ها ظلم می‌شود یا در عدالت زندگی می‌کنند؟ آیا این‌ها در ترس و وحشت قرار دارند یا در امنیت و آسایش زندگی می‌کنند؟ بنابراین حمایت از مستضعفان، محرومان و بندگان خدا در هر جای عالم اعم از مسلمان و غیر مسلمان یک پیام دینی مهم است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: رسول گرامی اسلام فرمودند، اگر کسی روزگار بگذراند ولی به فکر مسلمان‌ها نباشد مسلمان نیست، حضرت در جمله بعدی همین حدیث فرمودند، اگر کسی بشنود یک انسان حتی اگر غیرمسلمان باشد از مسلمانان طلب کمک می‌کند، ولی این انسان به ندای او پاسخ ندهد، او مسلمان نیست.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: امیدبخشی نیز از نکات حائز اهمیت است، یکی از چیزهایی که امروزه مردم دنیا از آن رنج می‌برند، یأس، ناامیدی، خستگی و تاریک دیدن زندگی است، قرآن به ما پیام امید را داده و آینده جهان را آینده امید معرفی کرده است.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۰۵ سوره انبیاء فرمود «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»، یعنی (در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد)، خداوند در این آیه می‌فرماید آینده جهان آینده شایسته‌ترین انسان‌های اهل صلح، دوستی و محبت است، این افراد آینده جهان را در اختیار خواهد داشت.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: ما وظیفه داریم به اهل عالم بگوییم (بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چون عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار).

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha