شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیین بزرگداشت علامه مرتضی عاملی

بزرگداشت علامه سیدجعفرمرتضی عاملی در تالارشیخ طبرسی بنیادپژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی جامعه‌المصطفی العالمیه خراسان رضوی امروز سه شنبه ۴ مهرماه در مراسم بزرگداشت علامه سیدجعفرمرتضی عاملی در تالارشیخ طبرسی بنیادپژوهش های آستان قدس رضوی گفت: تجلیل از جایگاه علمی، معنوی و دینی شخصیتی مهم و تاثیرگذاری همچون علامه سید جعفر مرتضی عاملی در عصر حاضر می تواند الگوی مناسبی برای اهل علم و طلاب جوان در ابعاد مختلف زندگی باشد.

معرفی کتاب آداب و اخلاق پزشکی علامه عاملی

وی اظهار کرد: کتاب « آداب و اخلاق پزشکی در اسلام» یکی از تالیفات علامه عاملی است که توسط بنده ترجمه شده است، در واقع به کاوشی در پیشینه، آداب و اخلاق پزشکی در منابع دینی و تاریخی و بررسی نقش اسلام و ایرانیان در شکوفایی علم طب پرداخته است.

وی تصریح کرد: بخش اول به مساله تاریخ طب اختصاص یافته و در خلال آن، ابتدا به تاریخ طب قبل از اسلام اشاره شده و سپس، وضعیت طب در دو قرن اول اسلامی، مورد ارزیابی قرار گرفته است. بررسی جایگاه طب به‌عنوان نمادی از تمدن، عنوان پایانی این بخش را به خود اختصاص داده است.

صالح افزود: در بخش دوم این نوشتار، اخلاق پزشکی در اسلام، مورد توجه قرار گرفته است؛ طب، یک مسئولیت، دانشجویان پزشکی، پزشک و درمان، بیمارستان و پرستاری، بیمار و عیادت‌کنندگان، عناوینی هستند که در این بخش، بدان‌ها پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه در این اثر به موضوع نقش برجسته ایرانیان طب اشاره شده است، افزود: در این کتاب به موضوعاتی همچون حوزه ورود بانوان به طب و نقش آنان در حوزه طب، محتوای طبی در آثار اسلامی و دستاوردهای اطبا بویژه ابو علی سینا در توسعه علم طب پرداخته شده است.

در بخش دیگر این همایش حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به روابط صمیمانه خود با علامه عاملی اشاره کرد و اضافه کرد: علامه سید جعفر مرتضی عاملی، عالمی وظیفه شناس بود که به امام خمینی(ره) باور داشت و دل و جانش همراه امام و حزب الله بود.

نقش اندیشه های علامه در انقلاب اسلامی و جنبش های لبنان

سید عبدالله جعفر عاملی فرزند علامه سیدجعفر مرتضی عاملی هم به سیره علمی و پژوهش این عالم لبنانی اشاره و اظهار کرد: ایشان از علمای بزرگ منطقه جبل عامل هستند که دارای تالیفات بیشماری اند، اندیشه‌ها و تفکرات علامه دیگر ملل و مردم مومن را بهره‌مند کرده است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی و جنبش لبنان از ثمرات تفکر و اندیشه ایشان است، خاطر نشان کرد: از نوجوانی عمر خود را در راه کسب علم و نشر، تدریس، پژوهش و پاسخگویی به شبهات دینی و همچنین تربیت طلاب در ایران و لبنان سپری کرد.

وی یادآورشد: از علامه تالیفات بسیاری در حوزه فقه و اصول، عقاید، تاریخ، فلسفه، اخلاق پزشکی، اخلاق تربیت، جامعه شناسی، مدیریت شهری و... به جا مانده است.

حجت الاسلام و المسلمین غفوری نژاد، دبیر همایش هم گفت: علامه از نزدیکترین شخصیت‌ها به علامه میر حامد حسین هندی و علامه امینی بود؛گستره موضوعاتی که برای ایشان قلم زدند بسیار متنوع است اما علامه بیشتر به سیره و تاریخ شناس اهل بیت (ع) شناخته می‌شوند، اما با نگاهی به تالیفات وی در می یابیم بعد دوم شخصیت ایشان بعد متکلمانه است و سایه کلام و دفاع از حریم اهل بیت(ع) بر افکار ایشان گسترده است.

حجت‌الاسلام غفوری ادامه داد: کلام پژوهی علامه ریشه در مذهب و اعتقاد قوی و مستحکم ایشان در دفاع از حریم اهل بیت(ع) و تشیع دارد همان طور که در دیگر آثار ایشان حاکم است.

در پایان آیین بزرگداشت علامه مرتضی عاملی از دو کتاب (نقش معجزه در زندگی بشر ، با نگاهی به معجزات و کرامات امام رضا )و کتاب (آداب پزشکی در اسلام) رونمایی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha