یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ جلسات مناجات خوانی رمضانی آیت الله مهدوی

حوزه / امام جمعه موقت شهر اصفهان گفت: اگر کسی بخواهد در همه‌ شرایط زندگی موفق باشد و همه‌ مسائل را رعایت کند، راه رسیدن به آن، ایمان در حد یقین است.

به گزارش خبرگزاری حوزه اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی پیش از ظهر امروز در همایش «سالک الی الله»، بزرگداشت مقام علمی و اخلاقی آیت الله ناصری، با اشاره به آیات۶۲تا ۶۴سوره یونس به تعریف تقوا ‌پرداخت و اظهار داشت: تقوا حالت درونی است که در انسان‌ها متفاوت بوده ولی شدت و ضعف دارد.

وی افزود: شخص نسبت به بعضی اعمال تقیّد دارد، ولی نسبت به بعضی اعمال که سخت‌تر می‌باشد، دارای تقوای متوسط است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تقوای عمده مردم را تقوای متوسط بیان و اضافه کرد: آیات قرآن کریم، ولی خدا را معرفی می‌کند و می‌فرماید «ولی خدا کسی است که بعد از ایمان تقوای دائمی دارد».

آیت الله مهدوی، تقوای دائمی را نتیجه ایمانی در حد کامل دانست و یادآور شد: اگر کسی بخواهد در همه‌ شرایط زندگی موفق باشد و همه‌ مسائل را رعایت کند، راه رسیدن به آن، ایمان در حد یقین است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) اظهار کرد: امام صادق(ع) فرمودند «کمترین نعمتی که به انسان داده شده، نعمت یقین است و از طرفی یقین پر برکت‌ترین نعمتی است که به انسان داده شده است.»

آیت الله مهدوی در ادامه به آیه ۹۲ سوره حجر اشاره کرد و یادآور شد: این آیه می‌فرماید: یقین حصولی نیست، یعنی اعطایی است و با انجام مقدماتی می‌توان به آن رسید.

وی مقدمات رسیدن به یقین را در سه نکته بیان و تصریح کرد: اگر انسان این سه نکته را انجام دهد، به او یقین اعطا می‌شود که یکی از آن‌ها تفکر است که در قرآن بسیار به آن سفارش شده و دومین نکته تهذب است که جامع بین اخلاق نیکو و عمل صالح می‌باشد و گاهی منشأ آن خلق نیکو است و گاهی خلق نیکو نیاز ندارد و عملی از انسان سر می‌زند.

امام جمعه موقت شهر اصفهان، ادامه داد: کوچکترین اخلاق بد در وجود شخص، مانع رسیدن به یقین می‌شود، این اخلاق چه ترک واجب و گناه باشد و یا نه فقط رذیلتی در وجود آدمی چون تکبر، غضب و شهوت باشد فرقی ندارد، در روایت هم داریم که یک ذره تکبر، انسان را از بهشت محروم می‌کند.

وی در ادامه سومین نکته را توسل به کسانی بیان کرد که «ارکانا لتوحیده» هستند و اظهار مرد: آیت الله ناصری به درجات عالی خود رسیده‌اند و ما نیاز داریم در شخصیت آن عالم تفکر و بررسی و از ایشان تجلیل کنیم و باید بدانیم علم بدون عمل نمی‌شود و علم علتی برای عمل است و اگر اینچنین نباشد علم نیست.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: سال‌ها توفیق خدمت به آیت الله ناصری را داشتم و مطالب ایشان را با ذکر زمان یادداشت کردم، ان‌شاءالله اگر فرصت شود آن‌ها را تبدیل به کتاب خواهم کرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha