سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
عمامه گذاری طلاب خوزستان

حوزه/ آیین عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه علمیه استان خوزستان با حضور جمعی از شخصیت های حوزوی شامگاه گذشته در مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، آیین عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه علمیه خوزستان با حضور حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد نماینده ولی فقیه در استان، آیت الله موسوی جزایری رئیس شورای حوزه علمیه خوزستان، آیت الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیر حوزه علمیه خوزستان و جمعی از شخصیت‌های حوزوی و جمعی از مردم ولایتمدار اهواز شب گذشته در مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) اهواز برگزار شد.

در این مراسم ابتدا آیاتی چند از کلام الله مجید قرائت و در ادامه به ذکر و ثنای اهل بیت(ع) پرداخته شد.

در ادامه حجت الاسلام سید علیرضا شفیعی مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) اهواز، ضمن خیرمقدم به حاضرین به بیان گزارش مختصری از فعالیت‌های این مدرسه مبارکه پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون ۸۰ طلبه در مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) در پایه‌های مختلف در حال تحصیل هستند و علاوه بر تحصیل و تهذیب که از کار ویژه‌های همیشگی و وظایف دائمی طلاب و روحانیون است، طلاب این مدرسه در عرصه‌های تبلیغی، فرهنگی و هنری نیز در سطح شهر، استان و کشور خوش درخشیدند.

وی از زحمات حجت الاسلام و المسلمین بلادیان تولیت مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع)، کادر مدرسه، طلاب، برگزار کنندگان این مراسم، امام جماعت، هیئت امنا و همسایگان مسجد امام خمینی(ره) تقدیر و تشکر کرد.

در بخش دیگر این مراسم آیت الله سید علی شفیعی ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، اظهار داشت: معمول بین افراد این است که برای اینچنین مراسماتی کلمه «تعمیم» را به‌کار می‌برند و مقصود آنها از تعمیم همان عمامه گذاری است، در حالی که این یک غلط رایج است و بنده دوست ندارم که اهل علم از این کلمات غلط استفاده کنند چرا که اولا عناوین و القاب توقیفی هستند و اجتهادی نیستند، ثانیا وضع اولیه کلمه تعمیم اگر موضوع له داشته باشد ناظر به عمومیت بخشیدن و گسترش دادن بوده که در مقابل تخصیص است و در وضع لغوی تعمیم برای عمامه گذاری استعمال نشده است و با تکرار زیاد یک غلط (استعمال زیاد لفظ تعمیم برای مراسم عمامه گذاری) آن غلط صحیح نمی‌شود.

وی تصریح کرد: از این رو بنده مناسب‌ترین کلمه برای این مراسم را همان کلمه عمامه گذاری می‌دانم و از مدیر حوزه علمیه خوزستان که این مراسمات تحت اشراف وی برگزار می‌شود تقاضا دارم که استعمال کلمه تعمیم برای این مراسمات را از بین ببرند.

وی ضمن تبریک به کسانی که در این مراسم ملبس به لباس روحانیت می‌شوند، ابراز کرد: عمامه گذاری مشکلات فراوانی دارد، البته مشکل در این نیست که طلبه عمامه بر سر بگذارد، مشکل در مراحل بعدی یعنی رعایت وظایف روحانیت، درس خواندن، رعایت اخلاق اسلامی، مقدم کردن دیگران بر خود و دیگر ویژگی‌هایی است که یک طلبه باید آن‌ها را رعایت کند.

همچنین آیت الله موسوی جزایری رئیس شورای حوزه علمیه خوزستان، عنوان کرد: عمامه یادگار پیغمبر مکرم اسلام(ص) است و مردم به این دلیل برای روحانیون احترام ویژه‌ای قائلند که آنها لباس پیغمبر را برتن و عمامه ایشان را بر سر دارند، از این رو طلاب باید توجه داشته باشند که قدر عمامه‌هایی که بر سر آنها گذاشته می‌شود را بدانند و به وظایف خود در قبال عمامه عمل کنند.

در بخش پایانی این مراسم ۸ نفر از طلاب مدارس امام حسن مجتبی(ع)، علی بن ابی طالب(ع) ایذه، المهدی(عج) زرگان و دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) به دستان آیت الله موسوی جزایری، حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد و آیت الله شفیعی به لباس مقدس روحانیت ملبس شدند.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha