دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حضرت محمد

حوزه/ هدف اسلام، تأسیس یک مدینه فاضله انسانیت است که همه چیز در حد اعتدال و از افراط و تفریط بر کنار باشد و افرادش همه مانند عضو یک بدن همکار و هم درد، و هرکدام به وظیفه خود عمل کنند و در اجرای حق و عدالت در بین خود نظارت نمایند اسلام با هدفهایی که به برخی از آنها اشاره شد در صفحه تاریخ انسانیت جلوه کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، گزیده ای از نوشتار مرحوم حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به مناسبت میلاد پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم تقدیم می شود:

بسم الله الرحمن الرحیم

« هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَکَفَی بِاللَّهِ شَهِیدًا»؛[سوره فتح_ آیه ۲۸] «او خدایی است که رسول خود را با هدایت (قرآن) و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان دنیا غالب گرداند و (بر حقیقت این سخن) گواهی خدا کافی است».

پیامبر گرامی برای حصول اهداف اسلام منتهای کوشش و مجاهد را فرمودند و مسلمانان باید در عصر حاضر برای حصول آن اهداف و برای تکمیل آن انقلاب مقدس همیشه مصمم باشند.

۱.ایمان به خدای یگانه:

ایمان به خدا به شخص، بینش و بصیرت می‌دهد و زندگی را با هدف و نتیجه معرفی می‌نماید و سرگردانی و تحریری که یک نفر ملحد و خداشناس دارد نجات می‌دهد.

۲.ایمان به پیغمبران خدا و نبوت:

اسلام نبوت همه پیغمبران خدا را تأیید کرده و از خدمات و کوشش‌های هر یک از آنان در راه هدایت انسان‌ها تقدیر کرده است.

۳.ابلاغ و اجرای حقوق انسان:

ابلاغ و اجرای حقوق انسان به طوری که افراد در شرایط متساوی دارای حقوق مساوی باشند و همه آزاد و بدون وحشت و نگرانی زندگی کنند در این جهت منشی و مجری حقیقی و واقعی حقوق بشر اسلام و قرآن و حضرت رسول اکرم است.

۴.برقراری نظام اقتصادی سالم:

از هدف‌های رسالت اسلام برقراری معاش منظم برای همگان است این کار در درجه اول با ایجاد و تهیه دیدن کار و شغل و درجه بعد با پرداخت حقوق و مخارج معاش از بیت المال عملی می‌گردد.

۵.همگانی کردن حق علم آموزی:

همگانی کردن حق تحصیل علم و دانش و آن را از اختصاص طبقات به اصطلاح بالای اجتماع بیرون آوردن. اسلام به همه حق داد و همه را به علم و دانش و تفکر و تعقل و به کار انداختن نیروی فکر و اندیشه تشویق فرمود و ارزش هر کس و هر جامعه را به مقدار بهره او از علم و دانش شناخت. پیش از اسلام طبقات پایین اجتماع در کشورهای بزرگ از تحصیل محروم بودند و اسلام همه را در کسب علم آزاد کرد؛ به طوری که بعد از اسلام یک نهضت بزرگ و وسیع علمی برپا شد و بیشتر علما و دانشمندان از طبقه پایین اجتماع برخاستند.

۶.تهذیب عقل از خرافات:

از اهداف اسلام پاک ساختن و تهذیب عقل و فکر بشر از خرافات و عقاید باطل و نامعقول و خردناپسند است که در این مورد، اسلام یگانه دینی است که پاک و منزه از خرافات باقی مانده است و دینی است که دین حق را در هر عصر و زمان پاک و منزه از خرافات معرفی کرده است.

۷.ایجاد جامعه جهانی:

یکی دیگر از هدف های اسلام که دنیا به آن رو می رود به وجود آوردن یک جامعه جهانی و نظام واحد است که همه اقوام و ملل در آن بگنجد و برتری ملتی بر ملتی و استثمار قومی از قومی از بین برود. تمام ذخایر نعمت‎‌ها به طور عادلانه بین انسان‌ها توزیع شود و امکانات ترقی و پیشرفت برای همه به طور متساوی فراهم شود و تمام افراد بر اساس عضویت در یک جامعه بلکه یک خانواده با هم معامله و معاشرت و ارتباط مالی و اجتماعی و سیاسی پیدا کنند.

۸.اقامه قسط و عدل:

هدف دیگر اقامه قسط و عدل و برقراری نظم عادلانه در بین مردم به وسیله قرار دادن امر مردم در پاکترین دست‌ها و امین ترین افراد و انتخاب افراد عادل و صالح برای امور اجتماعی و کارهای مربوط به عموم است. اهمیت این مسئله وقتی معلوم می شود که شخص، برنامه امت و رهبری امت و همچنین برنامه قضاوت و دادگستری و سایر امور اجتماعی و مالی اسلامی را مطالعه کند.

۹.تامین سعادت دنیا و آخرت:

تأمین سعادت دنیا و آخرت به وسیله تعالیم اعتقادی و اخلاقی و عملی به طوری که همه افراد حتی ناقص الاعضا و ناتوان خود را سعادتمند بشناسند و بدانند که زندگی در صورت پیروی از برنامه‌های اسلامی، متضمن هیچ گونه خسارت و ضرر حقیقی نیست و اگر بعضی ضررها و زحمات دنیوی در اینجا تدارک نشود در آخرت همه جبران و تدارک می‌شود و بلاعوض نمی ماند و بالاخره خداوند متعال با هیچ کس به خلاف عدل رفتار نمی‌نماید. این عقیده از جنبه علمی و ایمانی شخص را خوش بین و راضی و خشنود می‌سازد که در این دنیا هر چه متاعب ببیند چون چشمداشت به ثواب عقبی دارد با حسن استقبال بپذیرد و از جنبه واقعی و خارجی آن هم معلوم است خوشبختی افراد صالح تأمین است.

۱۰.تأسیس مدینه فاضله انسانی:

خلاصه و به طور کلی از مجموعه برنامه‌های اعتقادی و علمی و اخلاقی اسلام استفاده میشود که هدف اسلام، تأسیس یک مدینه فاضله انسانیت است که همه چیز در حد اعتدال و از افراط و تفریط بر کنار باشد و افرادش همه مانند عضو یک بدن همکار و هم درد، و هرکدام به وظیفه خود عمل کنند و در اجرای حق و عدالت در بین خود نظارت نمایند اسلام با هدفهایی که به برخی از آنها اشاره شد در صفحه تاریخ انسانیت جلوه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد جوادی IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    استفاده کردم.. رحمت الله علیه
  • سید مهدی رضوی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    رضوان الله علیه
  • رضا IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    3 1
    لطفا تبیین بفرمایید که به کدام یک از اهداف اشاره شده در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی نزدیک شده ایم فی المثل مردم الان به دین مقیدترند یا قبل انقلاب ؟