شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله العظمی سیستانی در اروپا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین کشمیری گفت: جا دارد وقتی کسی با فکر وحدت تربیت شد دیگری را هم تشویق کند تا جایی که روح وحدت بین مسلمانان گسترش پیدا کند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله العظمی سیستانی در اروپا در سخنرانی خود به مناسبت میلاد پیامبر اکرم و امام صادق (ع) در مؤسسه الزهراء واقع در ناتینگهام بریتانیا، با اشاره به هفته وحدت تصریح کرد: این ایام، هفته وحدت اسلامی است و یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های این وحدت که باید از منظر مسلمان بودنمان به کار ببریم، بازگرداندن نزاع و اختلاف به خدا و رسول است ، تا گفت‌وگو از طریق گفته‌های خدای متعال و گفته‌های پیامبر و امام صادق (ع) باشد نه آنچه این و آن گفته‌اند؛ چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید: (فَلَا وَرَبِّکَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّیٰ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا)؛ «قسم به خدای تو که اینان (به حقیقت) اهل ایمان نمی‌شوند مگر آنکه درخصومت و نزاعشان تنها تو را حَکَم کنند و آن‌ گاه به هر حکمی که کنی اعتراض نداشته، کاملاً (از دل و جان) تسلیم (فرمان تو) باشند.»

او در ادامه با تأکید بر ضرورت وحدت افزود: تزیین کوچه‌ها، اطعام و سخنرانی در این جشن باید گامی به سوی وحدت و یکپارچگی باشد همانگونه که در صدر اسلام وقتی یک نفر مسلمان می‌شد فردایش مسلمان دیگری با خودش می‌آورد و هم اینک نیز جا دارد چون شخصی با فکر وحدت تربیت شد فردایش یکی چون خود بیاورد تا جایی که روح وحدت بین مسلمانان گسترش پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری گفت: جهان اسلام از شرق تا غرب روز دوازدهم ربیع الاول را به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) و هفدهم آن را هم به همین مناسبت و به مناسبت میلاد فرزندش امام صادق (ع) جشن می گیرد. تقارن این دو ولادت در روز هفدهم گویا اتصال فرع به اصل، معدن به ذات، و تجدید کننده به بانی است.

وی افزود: تحقق گرامیداشت در این مناسبت‌ها از طریق جشن، سرود، سخنرانی‌های پرطنین، توزیع هدایا، اطعام غذا و چیزهای دیگر امری ضروری، دوست‌داشتنی و زیبا برای نشان دادن شادی و مسرت، به ‌ویژه برای کودکان و نوجوانان ماست، زیرا تأثیر مهمی بر روح آنها و ارتباطشان با رهبران و بزرگان خود می‌گذارد و در واقع مصداقی از حدیث «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا» است؛ اما مهمتر از همه این است که در این مواقع به فکر بیفتیم که روز قیامت در پیشگاه خداوند متعال از ما راجع به کیفیت تعامل با رسالت پرسیده می‌شود و درباره محافظت از آن بازخواست می‌شویم و همچنین از عمل کردن به دین پیامبر اکرم (ص) و میزان التزام ما سؤال می‌شود و از مقدار پایبندی ما به مکارم اخلاقی که ایشان به خاطرآن مبعوث شدند از ما خواهند پرسید بنابراین در این سالگرد مبارک باید بسیار مراقب باشیم که اسلام در تمام روان و افکار ما زنده باشد. هر یک از ما باید فکر خود را بررسی کند و ببیند که عقل او اسلامی است یا غیر اسلامی؟ و نیز قلب خود را بررسی کند که آیا به روی اسلام باز است یا به روی چیزهای دیگر؟

نماینده آیت الله العظمی سیستانی افزود: با مراجعه به کلام خداوند متعال می‌توان دریافت که مقدار ارتباط ما با رسول خدا (ص) و امام صادق (ع) چقدر است. در این صورت هر کس پی می‌برد که مسلمان بودن او آیا به اندازه لازم و شایسته است یا بیماری‌هایی در زندگی او وجود دارد که او را از اسلام دور می‌کند؟

وی در ادامه ابراز داشت: طبیعی است که همه ما محبت خدا را فریاد بزنیم، زیرا اوست که ما را آفریده و روزی می‌دهد و اوست که امور ما را اداره می‌کند، ولی سؤال اینجاست که اگر خدا را دوست داریم نشانه این محبت چیست؟ خداوند متعال خطاب به پیامبرش می‌فرماید: (إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ)؛ «اگر خدا را دوست می‌دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست دارد و گناه شما را ببخشد، و خدا آمرزنده و مهربان است»، با توجه به این آیه، عمل به رسالت پیامبر و تبعیت در فکر و عاطفه بلکه در همه امور زندگی نشانه محبت است که در این صورت خداوند نیز بنده خود را دوست خواهد داشت و گناهانش را می‌آمرزد.

وی افزود: جشن ما در سالروز ولادت این دو بزرگوار ایجاب می‌کند که اسلام خود را در محضر آنها تجدید کنیم و در پیشگاه آنها بر التزام خود به اسلام تأکید کنیم و به آنها بگوییم همانطور که مسلمانان در صدر اسلام به پیامبر(ص) عرض کردند که ما با شما برای همه اسلام بیعت می کنیم، ما نیز در این مناسبت گرد هم می‌آییم تا بیعت خود را با رسول خدا (ص) تأکید کنیم و بگوییم: ما بر اساس ایمان به خدا و رسالت شما با شما بیعت می‌کنیم چرا که خداوند در قرآن فرمود: (مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا)؛ «آنچه را رسول خدا به شما داد آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت باز ایستید.»

او با اشاره به اینکه التزام به رسالت نشان دهنده تقوا است، افزود: همان گونه که خداوند در قرآن فرموده است تقوا راه رسیدن مسلمانان به بهشت است و اگر بهشت می‌خواهیم باید در دنیا به تقوا مسلح شویم. تقوا این است که خداوند شما را در جایی که نهی کرده است نیابد و در جایی که امر کرده است ببیند.

گسترش روح وحدت ضروری است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha