دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دومین نشست معرفی نمایشگاه تخصصی مسجد و اداره جامعه

حوزه/ دومین نشست معرفی نمایشگاه تخصصی «مسجد و اداره جامعه» با حضور جمعی از امامان محله استان قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دومین نشست معرفی نمایشگاه تخصصی «مسجد و اداره جامعه» صبح امروز با ارائه حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با حضور جمعی از امامان محله و جماعت استان قم در سالن جلسات بنیاد هدایت در قم برگزار شد.
«حوزه های تأثیرگذاری مسجد در جامعه چیست؟»، «مسجد بر اساس چه مفاهیمی بر جامعه تأثیر می گذارد؟» و «برنامه های کاربردی مسجد برای اداره جامعه چیست؟» سه محور اصلی در معرفی این نمایشگاه می باشد.

حجت الاسلام علی کشوری در تبیین حوزه های اصلی تأثیرگذاری مسجد در اداره جامعه اظهار داشت: در کتب روایی ۴ گونه از مساجد مورد بحث قرار گرفته و دلالت التزامی دارد بر اینکه مسجد در ۴ حوزه مختلف باید تأثیرگذاری داشته باشد. در این زمینه مسجد قبیله(محله) را داریم؛ این مسجد باید در عرصه بهبود وضعیت اهالی و افرادی که مانند یک خانواده و قبلیه هستند تاثیر گذار باشد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی مسجد سوق (بازار) را دومین حوزه تأثیرگذاری مسجد عنوان کرد و گفت: از روایات بر می آید که از مسجد باید برای کسب روزی حلال استفاده کنیم و مردم را به این سمت سوق دهیم؛ مسجد بازار نقش مهمی در بهبود وضعیت بازار می تواند داشته باشد.

وی مساجد اعظم (جامع) را محل سیاست گذاری هفتگی برای اداره جامعه دانست و افزود: بنابر روایات وظیفه مسجد و خطیب جمعه این است که مشکلات مردم را به صورت هفتگی رصد و حل کند؛ این مساجد در حوزه سیاست گذاری در حوزه شهری کاربرد دارند.

حجت الاسلام کشوری مساجد اربعه را محل سیاستگذاری کلان در جامعه عنوان کرد و گفت: مساجد باید در این ۴ حوزه تأثیرگذاری داشته باشند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در پاسخ به این پرسش که مسجد قرار است بر اساس چه مفاهیمی اداره جامعه را به عهده بگیرد؟ اظهار داشت: ایده پردازی در مسجد باید بر اساس حدود کبار فرائض پنجگانه انجام شود.

حجت الاسلام کشوری با بیان اینکه پایه های اسلام بر ۵ مسئله نماز، زکات، حج، صوم و ولایت بناشده است، ادامه داد: هر فریضه ای دارای حدود کبیره ای است که مجموعا ۲۳ حد کبیر(مفهوم بزرگ) را در مسئله مسجد و اداره جامعه شمردیم که امام جماعت می تواند بر اساس آن ایده پردازی و نظریه پردازی کند.

گفتنی است؛ معرفی برنامه های کاربردی مسجد برای اداره جامعه بخش سوم از سخنان حجت الاسلام کشوری بود و قرار است این مباحثه تا ظهر ادامه پیدا کرده و حاضرین در نشست نیز به به بیان نظرات و دیدگاه های خود بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha