شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خطبه خوانی . احمد مروی

حوزه/تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه آیت الله ناصری حقیقتا هیچ چیز برای خود نداشتند، گفت: ایشان هیچ چیز را برای خود نمی‌خواستند و در جلسات این موضوع به وضوح مشخص بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در اختتامیه همایش سالک الی الله که به مناسبت بزرگداشت آیت الله ناصری عصر امروز در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار کرد: آخرت، داری است که خداوند برای متقین آماده فرموده است.

وی با اشاره به اینکه نعمت‌ها، حیات حقیقی و رضوان الهی در دار قیامت برای متقین است، مطرح کرد: خداوند در آیات قرآن کریم متقین را به دو صفت بیان فرموده است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: عدم علو در زمین، عدم خود برتربینی، عدم منیت و دوری از فساد از جمله ویژگی‌های متقین است.

وی با بیان اینکه فرعون نماد ظلم و ستم، قارون نماد ثروت و اشرافیت و بلعم باعورا نماد ظلم و علم است، عنوان کرد: بلعم باعورا فردی است که امام رضا(ع) می‌فرمایند خداوند به او اسم اعظم داده بود و او به مقام استجابت دعا رسیده بود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی اضافه کرد: چنین فردی به دلیل تبعیت از هوا، به جایی رسید که خداوند در قرآن می‌فرماید مَثل او به مَثل سگ است.

وی با اشاره به اینکه دام منیت و خودیت می‌تواند چنین هلاکتی برای انسان داشته باشد، خاطرنشان کرد: انسان‌ها در بزنگاه‌ها و امتحانات الهی ذات خود را نشان می‌دهند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خود برتر بینی تمام سرمایه‌های علمی و معنوی بلعم را به باد فنا داد، تصریح کرد: برتری طلبی می‌تواند در مسیر کمال و کسب فضیلت‌ها باشد و این نوع برتری طلبی ممدوح و خوب است.

وی با اشاره به اینکه انسان نباید به دنبال برتری‌جویی باشد و خود را بالاتر و برتر از دیگران تصور کند، یادآور شد: کنترل نفس انسان از هواها باید به دست خود انسان باشد، همان‌گونه که بزرگان ما چنین بودند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه یکی از خصوصیات مرحوم امام خمینی(ره) این بود که در مقابل هوای نفس ایستادگی می‌کردند، ابراز کرد: چنین ویژگی موجب شد ایشان به چنین درجه‌ای برسند و تمام خیرات و برکات توسط ایشان جاری شود.

وی با اشاره به اینکه آیت الله ناصری حقیقتا هیچ چیز برای خود نداشتند، بیان کرد: ایشان هیچ چیز را برای خود نمی‌خواستند و در جلسات این موضوع به وضوح مشخص بود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه عاقبت برای چنین افرادی است، اظهار داشت: آیت الله ناصری بارها در سفر به مشهد می‌فرمودند من شانی برای زائر امام رضا(ع) بودن ندارم و تنها آمده‌ام خاک پای زوار را به چشمانم بکشانم.

وی ادامه داد: این خصوصیات اخلاقی یک شبه و با ذکر و دعا به دست نمی‌آید، بلکه نیازمند مبارزه با نفس است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به اینکه عبادت و فدایی بودن برای حضرت ولی عصر(عج) از ویژگی‌های آیت الله ناصری بود، مطرح کرد: مقام معظم رهبری در بکارگیری الفاظ برای اشخاص بسیار حساس و بادقت هستند و در خصوصیات آیت الله ناصری از تعابیر بلندی استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین مراسماتی و بزرگداشت‌ها ضرورت دارد، عنوان کرد: این مراسمات ترویج یک فرهنگ و اخلاق است چراکه یک بنده صالح خداوند را نشان می‌دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha