سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
کد خبر: 1111605
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده ، امام جمعه موقت اهواز

حوزه/ مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در خوزستان گفت: عالم و فقیه باید زمان شناس باشد و اطلاعات صحیح و دقیقی از زمان، مکان، مقتضیات زمان، روابط بین انسان‌ها و جوامع و موضوعات بسیار متعدد و مستحدثه‌ای که پیش می‌آیند، داشته باشد، فقط در مبحث پزشکی ما مسائل جدید بسیاری داریم که حکم شرعی آنها باید بیان شود و بیان حکم منوط به این است که موضوع به درستی شناخته شود و این نیاز به زمان شناسی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسن زاده در آیین عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه علمیه خوزستان که شب گذشته در مدرسه علمیه امام هادی(ع) اهواز برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، اظهار داشت: در استان خوزستان به صورت عام و در اهواز به‌صورت خاص کثرت طلاب، روحانیون و مدارس علمیه که از قبل از انقلاب تاکنون وجود داشتند را داریم و استان خوزستان انصافا در تاریخ علمای تشیع کارنامه بسیار درخشانی دارد.

وی افزود: مدارس علمیه، فقهاء، علماء، اساتید و طلابی که در خوزستان وجود دارند یک نعمت بی‌بدیل هستند که باید قدر آنها را بدانیم و خداوند را از بابت این نعمت شاکر باشیم.

وی با اشاره به آیه ۱۲۲ سوره توبه «... فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»، یادآور شد: مهمترین وظیفه و رسالت حوزه‌های علمیه تفقه است، تفقه در دین یعنی تلاش برای کسب آگاهی عمیق از دین.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده خاطرنشان کرد: بخس اعظم مجموعه معارفی که ما در دین مقدس اسلام داریم فقه است که به اصطلاح رایج امروز مجموعه بایدها و نبایدها و دستورات زندگی و حکومت داری را می‌گویند، منشا قوانین و مقررات ما تمامش باید فقه باشد که تفقهش وظیفه حوزه‌هاست و باید این فقه را به جامعه، عوام مردم و خواص تصمیم گیرنده تزریق کنند.

وی اظهار کرد: هیچوقت نباید به‌خاطر مصالح کوتاه مدت و پیش پا افتاده این تفقه که فلسفه تشکیل و بالندگی حوزه‌های علمیه است فراموش شود و حوزه‌ها باید این تفقه را در حد کمال داشته باشند که استان خوزستان از این جهت بسیار غنی است.

مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در خوزستان، ضمن تقدیر از زحمات آیت الله موسوی جزایری، ابراز کرد: انصافا یکی از حسناتی که خداوند به آیت الله موسوی جزایری عنایت کرده، تقویت مدارس علمیه است که از سال ۱۳۶۰ تاکنون نه تنها تعداد بسیار زیادی مدرسه علمیه تأسیس کرده، بلکه بسیاری از مدارس علمیه‌ای که قبل از انقلاب نیز وجود داشتند را شدیدا تقویت کرده و به نظرم در هیچ کجای کشور چنین چیزی وجود ندارد که مدارس علمیه قبل و بعد از انقلاب اینقدر تفاوت داشته باشند و مدارس علمیه تقویت شده باشند.

وی ادامه داد: تجربه شخصی بنده در طول سالیان زیادی که در خدمت آیت الله موسوی جزایری بودم این است که علی رغم اینکه ممکن است گاهی نظرات ما مخالف نظر این بزرگوار باشد، ولی هر وقت ما امر آیت الله موسوی جزایری را امتثال کردیم، خیرات و برکات بسیاری حاصل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده، عنوان کرد: عالم و فقیه باید زمان شناس باشد و اطلاعات صحیح و دقیقی از زمان، مکان، مقتضیات زمان، روابط بین انسان‌ها و جوامع و موضوعات بسیار متعدد و مستحدثه‌ای که پیش می‌آیند، داشته باشد، فقط در مبحث پزشکی ما مسائل جدید بسیاری داریم که حکم شرعی آنها باید بیان شود و بیان حکم منوط به این است که موضوع به درستی شناخته شود و این نیاز به زمان شناسی دارد.

وی تصریح کرد: در سیره پیامبر(ص) جاهایی جنگ و جاهایی صلح وجود دارد، در سیره ائمه نیز آن بزرگواران گاهی تقیه می‌کردند و گاهی تقیه را حرام می‌دانستند، تشخیص اینکه کجا باید جنگید و کجا صلح، کجا تقیه کرد و کجا نکرد در هر زمانی یک اجتهادی می‌خواهد که فقیه با تکیه بر فقاهت و زمان شناسی می‌تواند این موارد را تشخیص دهد.

مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در خوزستان، خاطرنشان کرد: امروز در حوزه‌های علمیه مراکز بسیار متعددی تحت عنوان موضوع شناسی در مسائل جدید و موسسات فرهنگی و فقهی در مسائل روز وجود دارند و باید این مراکز در شهرستان‌ها تقویت شوند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) «... یَعنی بِالعُلَماءِ مَن صَدَّقَ فِعلُه قَولَهُ، و مَن لَم یُصَدِّقْ فِعلُهُ قَولَهُ فلَیسَ بِعالِمٍ»، یادآور شد: علاوه بر تفقه و زمان شناسی، یک عالم باید اهل عمل باشد، چرا که امروز بیش از زمان‌های دیگر مردم نگاهشان به عمل و رفتار عالم و فقیه است، بله بیان عالی‌ترین مطالب با شیواترین بیان‌ها توسط عالم خوب و ضروری است، ولی مردم عمل را از ما می‌خواهند و اگر ببینند عملت با گفته‌هایت سازگار نیست گفته‌ها را قبول نمی‌کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha