چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
طهرانچی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت: اگر ما نهج البلاغه را کتابی برای هدایت بشر ببینیم این کتاب هم آیه محکمه است که در آن علی شناسی بوده و هم فریضه عادله است که در آن بایدها و نبایدهایی وجود دارد و هم سنت قائمه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محمد مهدی طهرانچی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز به کار مرکز تحقیقات نهج البلاغه در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به موضوع حکمت و حکمرانی در نهج البلاغه اظهار داشت: حکمرانی در حقیقت نقش آفرینی دولت ها در حضور و بروز عمومی سیاسی، فلسفه ای و فقهی است، لذا به عنوان مثال زمانی که به اقتصاد نگاه می کنید موضوع علم اقتصاد یک بحث است اما پشتوانه علم اقتصاد، فلسفه اقتصاد، فقه اقتصاد و سیاست اقتصاد می باشد و در سلامت و علم و فناوری نیز مسئله به همین شکل است.

وی افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که در سده اخیر سیاست علم، سیاست فناوری، سیاست اقتصاد و سیاست حکمرانی از خود موضوع مهم تر بوده و غرب برای این که این سیاست ها را اتخاذ کند به مفهومی به نام ارزش دست یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور با بیان این که سیاست را دانشمندان تبیین نمی کنند بلکه حکمرانان آن را تبیین می کنند گفت: در غرب مسئله ارزش را امری نسبی می دانند ، لذا می‌بینید به شدت در شیوه ها و بحث هایی که وارد می شوند تغییر ایجاد می کنند.

طهرانچی با تاکید بر مسئله حکمت در حکمرانی اسلامی تصریح کرد: زمانی که به سراغ نگاه اسلام به حکمرانی می آییم با مفهومی به نام حکمت مواجه می شویم ،هم چنان که خداوند مورد آل ابراهیم و یوسف(ع) حکمت را در کنار علم تاکید فرموده، لذا حکمت در حقیقت چارچوب حکمرانی و علم نحوه حکمرانی را تعیین می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور خاطرنشان کرد: حکمت مقدمه بر علم است و حکمت است که می گوید در چه چارچوبی حرکت کنید و علم نیز می گوید چگونه حرکت نمایید، بنابراین حکمت امری است که پیامبران همراه با کتاب برای جامعه بشری آورده اند و اگر بخواهید حکمرانی داشته باشید به طور حتم نیازمند استفاده از حکمت هستید.

وی حکمت را امری متفاوت از فقه عنوان کرد و گفت: حکمت فقه نیست و امر دیگری است ، چرا که فقه محدوده باید و نباید را بیان می کند و حکمت، سیاست حکمرانی را تعیین می نماید.
طهرانچی با اشاره به این که کتاب نهج البلاغه مبنای شناخت امیرمومنین(ع) به عنوان یک انسان کامل است گفت: خداوند برای شناخت وجود خود، "بصائر من ربکم" قائل شده است و یکی از جلوه های بصائر، مولا امیرمومنان(ع) می باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور عنوان کرد: از نگاه دیگر این کتاب که سخن یک انسان کامل و پرورش یافته مکتب نبوی است یک کتاب به عنوان کتاب فضائل اخلاقی است و آنچه که امروز نیاز دنیا می باشد این است که حکمت حکمرانی را از نهج البلاغه اخذ کنیم و برای چگونه حکمرانی نمودن نیاز به استخراج حکمت حکمرانی و حکمت مدیریت داریم.

وی اضافه کرد: آنچه که برای حکمرانی نیاز داریم حکمت حکمرانی است، به عنوان مثال از نامه امیرمومنان(ع) به مالک اشتر ، مبانی حکمی فراوانی را می توان دریافت که هر یک چارچوب حکومت است، هم چنان که می فرماید برای استقامت حکومت به عدالت و از طرف دیگر به مودت نیاز است، یعنی دوگانه عدالت و مودت را مطرح می کند.

طهرانچی یادآور شد: اگر ما نهج البلاغه را کتابی برای هدایت بشر ببینیم این کتاب هم آیه محکمه است که در آن علی شناسی است و هم فریضه عادله است که در آن بایدها و نبایدهایی وجود دارد و هم سنت قائمه است و برای حکمرانی به سنت قائمه نیاز داریم، بنابراین در اعتقاد، بینش و در کنش به نهج البلاغه نیازمند می باشیم.

وی آغاز به کار مرکز تحقیقات نهج البلاغه در دانشگاه آزاد اسلامی را اقدام بسیار مبارکی عنوان کرد و افزود: امید است که بتوانیم در خدمت به نهج البلاغه آن چنان عمل کنیم که قرآن کریم مهجور نماند و نهج البلاغه نیز مظلوم و غریب نباشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha