شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عابدینی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: امروز دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ما خیلی از علوم را در خود انباشت کرده‌اند و برای آن‌ها وقت می‌گذارند، در حالی که می‌توانند آن‌ها را ویراستاری کنند و نسخه جدیدی برای دسترسی به علوم در همه رشته‌ها و گرایش‌ها بنویسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در دیدار با رئیس و اعضای هیئت رئیسه پارک علم و فناوری استان قزوین با تبریک موفقیت‌های علمی اخیر پارک علم و فناوری استان، با طرح این سوال که علم از کجا می‌آید و چیست؟، اظهار داشت: علم به یک معنا الهام الهی است، البته در کنار الهام الهی، علم کپی‌برداری، سرقتی و تقلبی هم وجود دارد.

وی ادامه داد: آن علم غیر اصولی و غیر الهامی همان است که امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید علومی که این‌ها دارند کپی‌برداری است و از نادانی نادان‌های دیگر کپی شده است، یعنی چیزی است که از جهل و نادانی دیگران برداشت کرده‌اند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در حوزه تغذیه، مد، لباس، دوخت و دوز و تولیدات گوناگون گاهی ما این گرفتاری‌ها را داریم و از کسانی که خودشان در جهل و گمراهی هستند اقتباس می‌شود، همین که ما با جزوه حفظ کردن بخواهیم صاحب مقامات شویم این مصیبتی است که گرفتار آن هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: درباره علوم الهامی، علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) فرموده، اگر کسی از طرف خدا مأموریتی پیدا کند و خدا بنده‌ای را برای رتق و فتق امور بندگانش انتخاب کند، خدا شرح صدر این کار را به او می‌دهد و ظرفیت این معنا را با همه ویژگی‌هایش به او عنایت می‌کند، قلبش را از چشمه‌های حکمت سرشار می‌کند، یعنی قلبش از نور، حکمت، خلاقیت و نوآوری لبریز می‌شود و خدا علوم را به صورت الهامی به او عنایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال وقتی یک نفر لیاقت کاری را پیدا کند، نه اینکه با پارتی‌بازی و فامیل‌بازی در جایگاهی قرار بگیرد، بلکه شایستگی انجام کاری را داشته باشد و برای رضای خدا فعالیت کند، خدا به او ظرفیت خواهد داد و زمینه‌های نوآوری و خلاقیت را در ذهن او ایجاد خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: برای مثال ما یک وقت می‌رویم یک چاهی را برای مزرعه‌ای حفر می‌کنیم، این چاه به آب نمی‌رسد، بعد می‌گوییم حال که این چاه به آب نرسید، با تانکر در آن آب بریزیم، ما اگر صد تانکر آب در چنین چاهی بریزیم شاید ۵ تانکر آب بتوانیم برداشت کنیم، چرا که این آب در زمین فرار می‌کند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: علومی که ما در کتاب، حوزه علمیه و دانشگاه می‌خوانیم همان تانکرهای آبی است که در چاه وجودمان می‌ریزیم، خیلی از این‌ها فراموش، گم و اشتباه می‌شوند و نمی‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند، اما اگر ما جستجوی بیشتری کنیم و دستمان به رگه‌های آبی زیر زمینی برسد، اگر صدها تانکر هم از این چاه آب برداشت شود، باز هم ظرفیت برداشت داریم، علوم الهامی هم اینگونه هستند.

وی یادآور شد: برای مثال علامه طباطبایی، رهبر حکیم انقلاب، حضرت امام(ره)، شیخ انصاری، علامه حلی و ملاصدرا از جمله کسانی بودند که از علوم الهامی خیز بلندی را در تحولات مؤثر در حوزه‌های گوناگون برداشتند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: علم الهامی خدایی است و باید برای آن دست به دامان خدا شد، اگر هم دست به دامان خدا نزنیم، شاید با مطالعه و زرنگی بشود کارهایی کرد، اما این دیگر اسمش قدم برداشتن نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی عنوان کرد: در نگاه دینی علم نور است، هر بنده‌ای که نزد خدا خواستنی شود، اهل انصاف، عدالت، دلسوزی نسبت به خلایق و خدمت صادقانه و خالصانه باشد، خدا این نور را به او می‌دهد.

وی بیان کرد: در حدیث معروف عنوان بصری، شخصی به نام عنوان به درب منزل امام صادق (ع) رفت، امام(ع) به او فرمود، من وقتم پر است، خیلی‌ها با من کار دارند، من در همه لحظات زندگی به ذکر مشغولم، وقت مرا نگیر، تو تاکنون با ابوحنیفه بوده‌ای، از این به بعد هم برو شاگرد او باش.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: عنوان می‌گوید من خیلی دلم گرفت و با خودم گفتم من اگر آدم خوبی بودم امام(ع) دست رد به سینه‌ام نمی‌زد، به مزار رسول گرامی اسلام(ص) رفتم، زیارت کردم، دو رکعت نماز خواندم، دعا کردم و گفتم خدایا کاری کن دل امام(ع) نسبت به من منعطف شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: عنوان می‌گوید من با دلی غمگین به خانه برگشتم و دیگر از خانه بیرون نمی‌رفتم، فقط برای اقامه نمازهای واجب به مسجد می‌رفتم، یک روز بعد از دعا و ثنا، تصمیم گرفتم مجدد نزد امام (ع) بروم، رفتم و درب منزل امام صادق (ع) را زدم، خادم امام(ع) در را باز کرد، گفتم می‌خواهم امام(ع) را ببینم، خادم گفت صبر کن، وقتی کمی صبر کردم اجازه ورود پیدا کردم.

وی تصریح کرد: در ادامه عنوان می‌گوید وارد منزل امام(ع) شدم، سر امام (ع) پایین بود، آرام به من فرمودند کنیه‌ات چیست؟ عرض کردم ابوعبدالله، امام(ع) شروع به صحبت کردند، در ابتدا برایم دعا کردند و گفتند خدا تو را در مسیری که در پیش گرفته‌ای ثابت‌قدم کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی یادآور شد: عنوان می‌گوید این دعا برای من کافی بود، امام(ع) در ادامه فرمودند، ای ابوعبدالله! بدان که علم نور است، وقتی اراده می‌کنی و تصمیم می‌گیری عالم شوی، اول در وجودت ببین بنده خدا هستی یا خیر، چون خدا قول داده علم نورانی را به بندگانش عطا می‌کند، از خدا طلب فهم کن، اگر این کارها را کنی این فهمی را که لازم داری تقدیم تو خواهد کرد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: بنابراین علم نور است، علم الهامی است، منشأ علم تقواست، بزرگ‌ترین آیه قرآن آیه ۱۸۲ سوره مبارکه بقره است، خداوند در این آیه می‌فرماید، برای عالم شدن باید متقی باشی، همچنین خداوند در آیه ۲۹ سوره انفال می‌فرماید اگر اهل تقوا باشید خدا به شما قدرت تشخیص می‌دهد.

وی عنوان کرد: قدرت تشخیص مثل گل سرسبد علم است، یعنی بهترین جای علم همان جاست که آدم درست و نادرست را تشخیص می‌دهد و گمراه نمی‌شود، اسم این فرقان است، فرقان از فرق می‌آید، یعنی کسی که فرق بین حق و باطل و فرق بین صحیح و غلط را تشخیص می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند می‌فرماید اگر تقوا داشته باشید به شما فرقان می‌دهم، یا برای مثال در فضاهای سیاسی و اجتماعی مطابق آیه ۲۰۱ سوره اعراف، آن‌هایی که اهل تقوا هستند، وقتی شیاطین می‌خواهند در آن‌ها رخنه و نفوذ کنند، می‌فهمند که این آدم بوی شیطان را می‌دهد، بصیرتشان آن‌ها را از آن خطر نجات می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: خیلی وقت‌ها ما در علم در جاهایی گیر می‌کنیم، شیخ انصاری اینگونه بود که وقتی در علم در نقطه‌ای گیر می‌کرد، رسمش این بود که دو رکعت نماز می‌خواند تا گره‌ها باز شود، در فیزیک، شیمی، ریاضی و همه‌جا همین گونه است، شهید احمدی‌روشن هم این گونه مشکلات را حل کردند و گرنه کسی باورش نمی‌شد او در آن سن و سال این موفقیت‌های حیرت‌انگیز را به دست بیاورد.

وی تأکید کرد: خداوند در آیه ۲۹ سوره انفال می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ»، یعنی، ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان می‌بخشد یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید و گناهان شما را بپوشاند و شما را بیامرزد، که خدا دارای فضل و رحمت بزرگ است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید هر کس تقوای الهی داشته باشد خدا برای او گشایش قرار می‌دهد و بن‌بست برای او معنا ندارد، این در هر علم و در هر کاری صادق است، یعنی فرد متقی هر کجا به بن‌بست برسد خدا راه را برای او باز می‌کند، بنابراین شرط این معنا عبودیت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: در نگاه دینی ما علومی داریم که باید از آن‌ها فرار کنیم، بنابراین باید علوم مفیدی را فرا بگیریم که بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم، همان که در دعاها می‌خوانیم خدایا به تو پناه می‌برم از علمی که مفید نباشد.

وی اظهار کرد: امروز دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ما خیلی از علوم را در خود انباشت کرده‌اند و برای آن‌ها وقت می‌گذارند، در حالی که می‌توانند آن‌ها را ویراستاری کنند و نسخه جدیدی برای دسترسی به علوم در همه رشته‌ها و گرایش‌ها بنویسند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی عنوان کرد: علم فقط در کتاب و مطالعه نیست، فقط در بیان و راهنمایی اساتید در کلاس‌های درس نیست، بزرگانی مانند علامه حسن‌زاده‌آملی (ره) می‌فرمودند این‌ها یعنی استاد، کتاب، درس و مدرسه مُؤدات هستند، مؤدات یعنی زمینه‌سازی کرده و تمهیدات را فراهم می‌کنند، حقیقت علم نگاه خدای متعال است که این علم را به‌وسیله این زمینه‌سازی به افراد بدهد، چرا که خدا هم ابا دارد کسی را بدون وسیله به جایی ببرد.

در ابتدای این دیدار دکتر جعفر احمدی رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین نیز گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده ارائه کرد.

گفتنی است اخیراً پس از بررسی‌های صورت گرفته از سوی شورای گسترش آموزش عالی کشور، پارک علم و فناوری قزوین از سطح سه به سطح دو ارتقاء یافت.

حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها علوم موجود را ویراستاری کنند

حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها علوم موجود را ویراستاری کنند

حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها علوم موجود را ویراستاری کنند

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha