پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 1113618
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
تصاویر/ دوره مقدماتی آشنایی با مهارت های پیشگیری و ترک گناه

استاد مرکز مشاوره حوزه علمیه قم گفت: تا وقتی که درگیر و اسیر هوای نفس باشیم هرچقدر که بالای منبر سخنرانی کنیم فایده ای نداشته و کلاممان تأثیرگذار نخواهد بود. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام حصاری از اساتید مرکز مشاوره حوزه علمیه قم در دوره مقدماتی آشنایی با مهارت های ترک گناه که روز گذشته در مدرسه علی بن ابی طالب (ع) اهواز برگزار شد، بیان داشت: انسان برای اوج گرفتن و تقرب الهی به دو بال علم و عمل نیاز دارد. مهارت های پیشگیری و ترک گناه ناظر به بال عمل هستند که انسان برای تقرب و کسب رضای الهی به آنها نیاز دارد.

وی افزود: یک روحانی و یا یک طلبه زمانی یک روحانی یا طلبه است که علاوه بر درس خواندن، تفقه، فهم حلال و حرام و کسب درجات علمی، با نفسش درگیر شده و گناه را ترک کرده باشد.

حجت الاسلام حصاری ابراز داشت: ما در کارگاه پیشگیری و ترک گناه به دنبال این هستیم که یکسری مهارت ها از جمله مراقبه، مشارطه، تفکر، عزم، محاسبه، معاتبه، مراقبه و غیره که سبب می شوند انسان بتواند نفس اماره ی خود را مغلوب کند، را به طلاب یاد دهیم چرا که فراگیری، بکار بردن و تمرین این مهارت ها سبب می شوند یک قدرت نفسانی در وجود انسان شکل گیرد تا از گناه دوری کند.

وی افزود: اگر این مهارت ها در طلاب یا روحانیون وجود نداشته باشد یا آنها را بکار نبندند و فقط درس بخوانند و کاری به نفس اماره نداشته باشند آن وقت آن درس بازدهی نخواهد داشت و نورانیت باطن نمی آورد.

استاد مرکز مشاوره حوزه علمیه قم در ادامه گفت: متأسفانه بسیاری از انسان ها در نفس اماره، گیر کرده اند و دچار گناه می شوند در روایات معصومین آمده است که مهاجر کسی است که از گناه هجرت کند، امام خمینی(ره) نیز در این خصوص تعبیرشان این است که «... هجرت معنوی خروج از بیت نفس و منزل دنیاست الی الله و رسوله...». تا وقتی که درگیر و اسیر هوای نفس هستیم هرچقدر که بالای منبر سخنرانی کنیم فایده ای نداشته و کلاممان تأثیرگذار نخواهد بود.

وی در ادامه به بیان مهارت های پیشگیری و ترک گناه پرداخت و گفت: اولین مهارت پیشگیری از گناه تفکر است. انسان لازم است که اهل تفکر باشد چرا که آن ویژگی ای که انسان را از حیوان متمایز می کند تفکر است.

استاد مرکز مشاوره حوزه علمیه قم افزود: انسان با فکرکردن به عالم هستی و نحوه ی آفرینشش از سوی خداوند متعال به این نتیجه می رسد که خداوند او را بیهوده و برای خوردن و خوابیدن خلق نکرده و خلقتش هدف بالاتری دارد از این رو متنبه و بیدار می شود و همین بیداری سبب می شود از گناه و معصیت دوری کند

حجت الاسلام حصاری عنوان کرد: دومین مهارت عزم بوده که به معنای تصمیم محکم و جدی داشتن است. انسان باید تصمیم جدی بر بندگی ، انجام واجبات، ترک محرمات و جبران گذشته داشته باشد و این مهمترین تصمیم انسان در زندگی است.

وی افزود: وقتی انسان بوسیله ی تفکر بیدار شد عزم خود را بر بندگی الهی جزم می کند. متأسفانه امروزه بیشتر افراد بیش از آنکه عزم بر ترک گناه داشته باشند علاقه به ترک گناه دارند و تصمیم جدی و محکم بر ترک گناه نگرفته اند.

حجت الاسلام حصاری گفت: محاسبه و جبران گذشته کمی زمانبر بوده و نیاز به دقت و جدیت دارد.

وی در ادامه مشارطه را یکی از مهارت های ترک گناه روزانه دانست و گفت: انسان وقتی صبح از خواب بیدار می شود باید با خود شرط ببندد که امروز گناه نکرده و واجبی را ترک نکند. توسل به اهل بیت و خواندن زیارت های روزانه از جمله مواردی هستند که به موفقیت انسان در مشارطه کمک می کنند.

استاد مرکز مشاوره حوزه علمیه قم افزود: مهارت و تکنیک بعدی در ترک گناه روزانه مراقبه است. در مراقبه ما مواظب خواهیم بود که به شرطی که در ابتدای روز با خدا بسته ایم عمل کرده و غافل نشویم. مهمترین نکته در مراقبه ناامید نشدن است اگر در حین مراقبه گناهی از ما سر بزند شیطان وارد عمل می شود تا ما را ناامید کند و به ما بقبولاند که تو توانایی ترک گناه و مراقبت از خود را نداری دراینجا باید مواظب باشیم که ناامید نشویم و مراقبه را رهانکنیم.

وی بیان داشت: تکنیک بعدی محاسبه است که بسیاری از بزرگان و علمای اخلاق آن را واجب می دانستند. انسان باید در پایان روز جمع بندی کند که روزش چگونه بوده؟ آیا در مراقبه موفق بوده یا دچار گناه شده؟ باید تکلیف هر روز را در پایان همان روز مشخص کند اگر وضعیت خوب بود خدا را شکر کند ولی اگر وضعیت بد بود از خدا عذرخواهی کند.

حجت الاسلام حصاری عنوان داشت: بعد از محاسبه نوبت به معاتبه می رسد. اگر از انسان گناهی سر زده باشد باید نفس خود را سرزنش کند چرا که صرف محاسبه کافی نیست و باید نفس مورد سرزنش قرار گیرد.

وی گفت: بعد از معاتبه نوبت به معاقبه و مؤاخذه است که باید در این مرحله باید نفس را مورد بی مهری و تنبیه قرار داده و از اموری که دوست دارد محرم کنیم.

استاد مرکز مشاوره حوزه علمیه قم ابراز داشت: یکی دیگر از مهارت های پیشگیری و ترک گناه، یاد مرگ است. یاد مرگ به تعبیر پیامبر اکرم(ص) سبب می شود انسان از دنیا خارج شده و یاد آخرت باشد. رفتن به قبرستان در طول هفته، تهیه کفن، نوشتن وصبیت نامه، شرکت در تشییع جنازه و عیادت از مریضان از جمله اموری هستند که ما را به یاد مرگ می اندازند.

وی خاطرنشان کرد: یاد مرگ آثار عجیبی دارد که از جمله آنها از بین بردن شهوت وخارج کردن انسان از غفلت است. بعضی فکر می کنند یاد مرگ انسان را افسرده می کند در حالی که اصلا اینگونه نیست و برعکس باعث نشاط،شادابی، تحرک و پویایی انسان می شود.

حجت الاسلام حصاری، بیان کرد: مهارت بعدی مهارت ایجاد نفرت از گناه در دل است. همانطور که می دانید هرگناهی آثار و تبعات خاص خود را دارد که ما معمولا آن ها را نمی دانیم وقتی که به آیات و روایات مراجعه می کنیم متوجه آثار و تبعات گناهان می شویم از این رو در دلمان نسبت به گناهان انزجار حاصل می شود. ما باید آنقدر این مهارت را تمرین کنیم تا به یک ملکه ی نفسانی تبدیل شود.

وی گفت: مهارت بعدی ضبط(کنترل) خیال است. یکی از مهمترین دستاویز شیطان قوه ی خیال است از این رو ما با ضبط خیال می توانیم این سنگر را از دست شیطان بگیریم.

استاد مرکز مشاوره حوزه علمیه قم ادامه داد: غالبا مبدا گناهان شهوانی که در جوانی اتفاق می افتد همین قوه ی خیال است و ما باید قوه ی خیال را تطهیر کنیم البته بعضی می گویند قوه ی خیال را باید تعطیل کرد در حالی که این قوه از لوازم علم آموزی است و نمی شود آن را تعطیل کرد و تنها باید آن را تطهیرکرد.

وی گفت: یکی دیگر از مهارت های پیشگیری و ترک گناه مهارت مثبت اندیشی است. متأسفانه بعضی از مردم به دلیل تربیت منفی ای که داشته اند نسبت به همه چیز با دید منفی نگاه می کنند و نسبت به مردم بدبین هستند که اصطلاحا روانشناسان به این افراد سوء ظنی یا پارانوئید می گویند که یک اختلال در روانشناسی محسوب می شود.

حجت الاسلام حصاری عنوان داشت: سوء ظن ریشه ی بسیاری از گناهان از جمله غیبت وتهمت بوده و حال روانی انسان را بهم زده و انسان را ناامید می کند.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از مهارت های ترک گناه مهارت اشک و تضرع است ما در دعای کمیل می خوانیم که «... ارْحَمْ مَنْ رَأْسُ مَالِهِ الرَّجَاءُ وَ سِلاَحُهُ الْبُکَاءُ...». سلاح انسان گریه و زاری است و با این سلاح به شیطان تیراندازی می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha