شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دانشگاه ادیان و مذاهب قم

حوزه/ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: چرا اعتقاد یهودیان درباره هولوکاست می‌تواند خط قرمز باشد اما اعتقاد مسلمانان درباره قرآن نمی‌تواند خط قرمز باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،جسپر وار سفیر کشور دانمارک در جمهوری اسلامی ایران با حضور در دفتر رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در سخنانی بیان داشت: بنده به دانمارک سفر داشته‌ام و کاملاً این کشور را می‌شناسم و متجاوز از ۷۰۰ سفر خارجی داشته‌ام و شناخت خوبی نسبت به اروپا و دنیا دارم. معتقد به آزادی انسان هستم. آزادی بسیار مقوله مقدسی است و یکی از سه شعار اصلی ما در پیروزی انقلاب اسلامی بود و هنوز هم به آن معتقد هستیم. منتها می‌خواهم در این گفت‌وگو همچون مدل شما پیش برویم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان مثالی گفت: اگر بنده در دانمارک منزلی داشته باشم و در منزل خود صدای موسیقی را بلند کنم و همسایه‌ام را مورد آزار قرار دهم دفعه اول و دوم او به من تذکر خواهد داد اما برای بار سوم قطعاً پلیس را در جریان خواهد گذاشت. آیا شما حاضرید به خاطر آزادی، خیلی چیزها را نابود کنید؟ آزادی یک انسان باید به حدی باشد که آزادی دیگران زیر سوال نبرد و محدود نکند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: ما دانشگاهی هستیم و اهل گفت‌وگو و مناظره. هیچ کس نمی‌تواند آزادی بی‌حدومرز را بپذیرد. زیرا دیگران نیز حق حیات دارند. شما صدها هزار مهاجر را در کشورتان پذیرفته‌اید و از این جهت ما از شما تشکر می‌کنیم. وقتی شما مهمانی را در کشورتان می‌پذیرید معنایش این است که آن شخص می‌تواند در آنجا زندگی کند. حقوق او به رسمیت شناخته می‌شود و نمی‌توان حقوق او را نادیده گرفت. یک انسان شرقی ولو اینکه مسلمان نیز نباشد تقیداتی دارد که باید از سوی میزبانش در اروپا مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: انسانها اعتقادات و احساساتی دارند و نباید این اعتقادات و احساسات جریحه‌دار شود. اگر حدی برای آزادی نگذاریم باید قانون جنگل را بپذیریم. آیا شما قانون جنگل را می‌پذیرید؟ آیا خطوط قرمزی در دانمارک دارید یا خیر؟ می‌دانم که درباره هولوکاست در دانمارک خطوط قرمزی دارید و حتی بحث‌های علمی در این زمینه جزو خط قرمزها است. همچون بحث درباره ملکه و سایر خطر قرمزهای دیگر. ما بر این موضوع تحقیقات بسیاری داشته‌ایم و در کتابی ۷ احتمال برای این اتفاق را ذکر کرده‌ایم. ما دین یهود را قبول داریم و آیات بسیاری درباره یهود در قرآن ذکر شده است. سوال بنده اینجاست که چرا اعتقاد یهودیان درباره هولوکاست می‌تواند خط قرمز باشد اما اعتقاد مسلمانان درباره قرآن نمی‌تواند خط قرمز باشد. با اینکه کل یهودیان دنیا که در بالاترین گمان، ۲۰ میلیون نفر هستند و مسلمانان نزدیک ۲ میلیارد نفر هستند این معیارهای دوگانه بین خودمان و اروپا و این تفاوت گذاری را درک نمی‌کنیم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به جنایات اسرائیل در غزه بیان داشت:‌ بنده نگران انسان هستم. ما معتقدیم که باید آلام بشر کاهش پیدا کند. آیا صحبت‌های نتانیاهو که می‌گوید: بچه‌های ما ارزشمند هستند و بچه‌های غزه بی ارزش، با اصول حقوق بشر همسانی دارد؟ آیا شما می‌پذیرید نژادپرستی آپارتاید آفریقای جنوبی یک بار دیگر توسط اسرائیل زنده شود؟ در تابستان گذشته برای سفرای محترم اروپایی کلاس آموزشی گذاشتیم و دوباره آماده هستیم تا برای شما نیز این کلاس‌ها برگزار شود تا ما بتوانیم آموزه‌های ادیانی خودمان را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: آلمانی‌ها با ایرانیان هم نژاد هستند و نژاد آریایی دارند. هیتلر معتقد بود که چون آریایی است نژاد برتر است. ما ایرانی‌ها با اینکه هم‌نژاد او هستیم چنین ادعایی نداریم. تمام حرفمان همین است. معیارهای اروپا دوگانه است. هر چه اروپایی‌ها خواستند می‌شود معیار حقانیت و هر چه را نخواستند با آن مخالفت می‌کنند. ما این معیار را نمی‌پذیریم. جنگ و دعوایی نداریم و به صورت منطقی راجع به آن بحث خواهیم کرد. ما نسبت به اروپایی‌ها بدبینی نداریم و دشمن آنها نیستیم. بنده اگر با آنها دوست نباشم خودم را دشمن هم نمی‌دانم. حتی با آمریکایی‌ها و یهودی‌ها. اگر شما اینترنت را بگردید هیچ دانشگاه دیگری همچون دانشگاه ادیان و مذاهب پیدا نمی‌کنید که به صورت کاملا علمی و آزاد همه ادیان و مذاهب را مورد مطالعه قرار دهد. هر دینی ممکن است برای خودش دانشگاه داشته باشد. دانشگاه‌ها نیز ممکن است بخشی برای این منظور داشته باشند ولی یک دانشگاه جامع برای کل ادیان در هیچ‌جایی وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب گفت: ما سینه‌مان را برای گفت‌وگو با همه ادیان باز کرده‌ایم. بنده در بزرگترین تجمع بودایان شرکت داشته‌ام. آقای آشیل رهبر بودایان جهان به دانشگاه ما آمده است و سخنرانی کرده است. او راجع به بنده گفت: اگر ما ده نفر همانند این آقا را داشتیم در دنیا جنگی نمی‌شد. ما قصد جنگ در دنیا را نداریم و همانند رهبرمان به دنبال دموکراسی و انتخابات هستیم. رهبر ما می‌گوید اگر کسی شناسنامه یا پاسپورت فلسطین را داشته باشد می‌تواند در یک انتخابات آزاد شرکت کند و هر چه نتیجه آن بود را بپذیرد. اگر آمریکا اسرائیل را اشغال کند که عملاً هم همینطور است و یک انتخاباتی همچون کاری که در عراق کرد در اینجا نیز برگزار کند، خواهید دید که نتیجه چه خواهد بود. ما نمی‌خواهیم در دنیا ظلمی باشد و همانطور که قانون شما انتخابات است تمایل داریم در فلسطین نیز چنین اتفاقی رخ بدهد.

در ادامه این دیدار جسپر وار، سفیر دانمارک در ایران، ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ما در فرهنگمان انسان را به صورت یک بدن می‌بینیم. همچنین تاکید بسیار زیادی بر حقوق بشر و آزادی بیان داریم. در فرهنگ ما دین جایگاه خاصی ندارد ولی مردمی که دیندار هستند جایگاه خاصی را در فرهنگ ما خواهند داشت. مردم برای انجام فرایندهای دینی‌شان در کشور ما محدود نیستند. و اگر کسی را به خاطر دینداری خاصی محدود کنند برای ما پذیرفته نخواهد بود.

وی گفت: مردمان زیادی از ادیان مختلف در کشور ما حضور دارند. اگر کسی بخواهد قرآن، تورات و … را آتش بزند پلیس ما نمی‌گذارد که افراد در آنجا تجمع کنند و آرامش دیگران را بر هم بزنند. و اگر فردی بخواهد شرایط را به این وسیله ملتهب کند سیاست‌های دانمارک به‌گونه‌ای است که به این افراد توجهی نمی‌کند. به طور مثال در حدود سه سال پیش شخصی در مقابل مسجدی در مرکز کپنهاک به قرآن هتک حرمت می‌کرد که با اقداماتی که صورت گرفت قرار بر این شد که به شخص متعرض بهایی داده نشود و عمل او در سکوت قرار بگیرد و دیده نشود. به همین منظور اول سپتامبر دولت دانمارک قانونی را به مجلس داده است تا این نوع حرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. وقتی این قانون تصویب شود با تمام کسانی که به دنبال تحریک اذهان عمومی هستند برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم حقوق بشر و آزادی ‌بیان را در تعادل نگه‌داریم. خروجی این عمل به‌گونه‌ای خواهد بود که توهین به هرگونه مقدسات و کتب آسمانی ممنوع خواهد بود. احترام به ادیان باید با آزادی بیان هماهنگ باشد. به همین جهت دولت دانمارک تلاش می‌کند تا این قانون هر چه زودتر تصویب شود.

سفیر دانمارک گفت: آزادی بیان در دانمارک به گونه‌ای است که ما یک لیستی را تهیه کرده‌ایم و کارهایی را که می‌توان انجام داد یا کارهایی که نمی‌توان انجام داد را در آن لیست قرار داده‌ایم. در قانون دانمارک یک مهمان اگر معتقدات خود را داشته باشد مانند شیعیان می‌تواند آزادانه اعتقاداتش را اجرا کند. بنده نیز معتقدم که نباید به آزادی و احساسات و باورهای مهمان لطمه‌ای وارد شود. قانون کشور دانمارک بر آزادی و حفظ حریم شخصی تأکید دارد اما این آزادی اینگونه نیست که هرکسی بخواهد هر کاری را که می‌خواهد به راحتی انجام دهد.

جسپر وار اظهار داشت: صحبت شما درباره آزادی مطلق که به قانون جنگل منتهی می‌شود را قبول دارم و به همین جهت ما نیز یک نهاد قانون‌گذاری داریم تا به آنجا ختم نشود. ما به انسان‌ها احترام می‌گذاریم. اما ممکن است برخی از افراد چنین اعتقادی نداشته باشند و کارهایی مانند کشیدن کاریکاتور حضرت محمد (ص) را انجام دهند . این را نه من و نه مردم دانمارک قبول نداریم. زیرا این کار را فقط یک شخص انجام داده است. ما توهین به مقدسات را قبول نداریم. برخی از افراد اخلاق مناسبی نداشته و ممکن است کارهایی را انجام دهند. بین آزادی و خودسری باید تمایز قائل شد چون این دو بحث‌های جداگانه‌ای هستند.

وی در پایان گفت: بنده سفیر دانمارک در اسرائیل بوده‌ام. اما راجع‌به آن صحبت نخواهم کرد. ما در دانمارک درباره انکار هولوکاست قانون داریم و این اتفاق را قبول داریم. هولوکاست به این جهت اهمیت دارد که زندگی یهودیان را تحت تاثیر قرار داده است و راجع به دین یهود نیست. ما همین دغدغه درباره اسلام هراسی در دانمارک را نیز داریم و نمی‌خواهیم کسانی که در دانمارک تبلیغ دین اسلام را می‌کنند احساس ناامنی کنند. دولت در تلاش است که با تصویب لایحه‌ای از کتب آسمانی حفاظت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha