شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1115052
۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
نطنز

حوزه / استاد دانشگاه تهران گفت: امام زمان(عج) در دوران غیبت تاثیرات تکوینی فراوانی دارند و واسطه فیض الهی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محمد دزفولی صبح امروز در جلسه علمی امام شناسی در جمع طلاب و معلمان شهرستان نطنز، به نام‌های مربوط به آغاز امامت امام زمان(عج) اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین نام این روز، غدیر ثانی می‌باشد.

وی افزود: در روز عید غدیر بعد از بحث جانشینی، بیعت اتفاق افتاد، پیمانی که پیامبراکرم(ص) از مردم گرفتند که مردم بعد از شناخت امام با او عهد می‌بندند و مطیع امام خویش هستند.

دزفولی اشاره کرد: اگر ما خود را به‌عنوان گمشده بدانیم و یقین داریم که می‌خواهیم یک اتفاق مهم در زندگیمان بیفتد و پیوند با امام برقرار کنیم که تا حالا از آن غافل بودیم، باید عهد واقعی و کامل ببندیم، جای خالی ایشان را احساس کنیم و شناخت کافی نسبت به ایشان به دست آوریم، غدیر اول تا غدیر ثانی دوره‌ای است که ائمه معرفی می‌شوند و اکنون این سوال مطرح می‌شود که امام عصر(عج) در دوران غیبت چه کاری انجام می‌دهند؟

استاد دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه امام زمان(عج) منشا اثرات فراوانی است، بیان کرد: امیرالمومنین(ع) در خطبه۱۵۰ نهج البلاغه به کارهایی که امام در دوران غیبت انجام می‌دهد اشاره‌ای کرده است، مثلا در آن خطبه می‌فرمایند، آن کسی که در آن دوران از ما اهل بیت(ع) فعالیت خواهد، جمع‌های ناحقی را پراکنده می‌کند و پراکنده‌های حقی را دور هم جمع و سازمان دهی می‌کند و کسی هم نمی‌تواند بفهمد چه کسی این جمع ناحق را پراکنده کرده است.

وی با بیان اینکه امام زمان(عج) در دوران غیبت تأثیرات تکوینی فراوانی دارند و واسطه فیض الهی هستند، یادآور شد: در این خطبه کارکردهای اجتماعی‌ فراوانی برای امام زمان(عج) شمرده می‌شود، به طور مثال امام زمان(عج) در دوران غیبت گرفتاری‌های افراد و مشکلات اجتماعی را حل می‌کنند که همه این‌ها در پوششی از مردم انجام می‌گیرد.

دزفولی یادآور شد: در سال دهم هجرت بعد از اتمام حج در غدیر خم، حادثه ‌ای رخ داد که می‌توانست سعادت ابدی بشریت را تضمین کند و برای همیشه، انسان‌ها را از ضلالت و گمراهی نجات بخشد، به این جهت، داستان غدیر یک قصّه تاریخی خاص نیست که زمان آن گذشته باشد.

وی اظهار کرد: غدیر یک حادثه شخصی نیز نیست که پیامبر فقط، امام علی(ع) را به‌عنوان وصی خود و یا به‌عنوان محبوب جامعه اسلامی معرفی کنند و در نتیجه تاریخ مصرف آن گذشته باشد، بلکه در غدیر خم تاریخ کل بشریت رقم خورد، چرا که امامت امامان در طول تاریخ مطرح و تبیین شد، حقیقتی که از امیرمؤمنان(ع) آغاز می‌شود و به مهدی صاحب الزمان(ع) منتهی می‌گردد.

وی تصریح کرد: مخالفان نیز این را به‌خوبی فهمیده‌اند، لذا از همان آغاز تلاش کردند که داستان غدیر را تأویل نمایند، چرا که اگر فقط امامت امیرمؤمنان(ع) بود، ممکن بود به نوعی آن را پذیرا شوند، ولی آنچه ترس داشتند و دارند، ادامه کار و تداوم امامت و ولایت در طول تاریخ است که سخت مخالفان را خلع سلاح می‌کرده، بنابراین به شدت در مقابل آن قرار گرفتند و از اول زیر بار نرفتند تا جلوی استمرار آن را نیز بگیرند.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: امام همیشه رفیق و همراه ما هستند و هرگز تنها نیستیم، هیچگاه خود را دور از امام نبینیم و حتی اگر مرتکب خطایی شدیم از امام فاصله نگیریم و از عدل و مهربانی خدا همین بس که ما را بدون پشتوانه و رفیق را رها نکرده است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha