سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
مجتبی عبدخدایی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: نظام سلطه دارای ابعاد مختلفی است درنتیجه مبارزه با نظام سلطه نیازمند یک حرکت فعالانه چند جانبه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عبدخدایی در همایش فقه مقاومت و بزرگداشت علامه سید جعفر مرتضی العاملی که در سالن همایش‌های دارالشفاء برگزار شد، اظهار کرد: برداشت‌های مختلف و متعددی نسبت به مقاومت مطرح است.

وی با اشاره به اینکه در معنای اول مقاومت به معنای یک راهبرد و استراتژی دیده می‌شود، مطرح کرد: در معنای دوم از مقاومت به عنوان یک محور امنیتی یاد می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه راهبرد مقاومت دارای چندین ویژگی است، عنوان کرد: در مقاومت دشمنی داریم که سلطه‌ای از نظر قدرت و توان در عرصه حاکم کرده است.

وی با اشاره به اینکه توان و قدرت اعمال زور در این راهبرد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در شرایطی که توان مقابله با دشمن را به دلایل مختلف ازجمله هزینه جنگ و عدم آمادگی مطرح باشد، راهبرد مقاومت در دستور کار قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با بیان اینکه تضمین امنیت و رهایی از تهدید نخستین هدف مقاومت است، تصریح کرد: دومین هدف مقاومت نیز عدم تقویت فرآیندهای نظام سلطه است.

وی با اشاره به اینکه دیگر هدف نیز تغییر ادراک دشمن نسبت به عرصه و صحنه است، یادآور شد: راهبرد مقاومت تلاش می‌کند خود را تجهیز کند و دشمن را تضعیف تا در یک ضربه نهایی بتواند خود را به پیروزی برساند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه راهبرد مقاومت چند ویژگی اساسی دارد، ابراز کرد: نخستین و اساسی‌ترین ویژگی این است که راهبرد مقاومت مبتنی با عقلانیت و منطق است.

وی با اشاره به اینکه مقاومت یک استراتژی فعال است و منفعل نیست، بیان کرد: در مقاومت هم پایداری و ایستادگی داریم و هم تلاش برای ضربه زدن به دشمن داریم.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با بیان اینکه راهبرد مقاومت در مقابل استراتژی سازش و مماشات قرار دارد، اظهار داشت: تاریخ روابط بین الملل نشان می‌دهد که افرادی که راهبرد سازش را مدنظر قراردادند به شدت شکست خوردند.

وی با اشاره به اینکه یکی از علت‌های پیدایش جنگ جهانی دوم استراتژی سازش بوده است، مطرح کرد: دشمن هیچ‌گاه امنیت انسان را تامین نخواهد کرد و به همین استراتژی سازش، استراتژی شکست است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نظام سلطه در دنیای جدید یک نظام پیچیده است، عنوان کرد: در دنیای جدید نظام سلطه برای اینکه پایدار باشد علاوه بر سلطه ساختاری، سلطه فرآیندی نیز ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: این سلطه به معنای قاعده و قانون‌سازی و استفاده از آن به عنوان حقوق بین الملل است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با اشاره به اینکه امروز نظام سلطه از ابزارهای غیر مادی مانند فرهنگ، دانش، علم و رسانه نیز استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: نظام سلطه دارای ابعاد مختلفی است درنتیجه مبارزه با نظام سلطه نیازمند یک حرکت فعالانه چند جانبه است.

وی با بیان اینکه مقاومت و جهاد دارای دو راهبرد با دو قلمرو مجزا در دو وضعیت مجزا هستند، تصریح کرد: در جهاد امکان اعمال قدرت بر دشمن وجود دارد ولی در مقاومت به دلیل محدودیت‌های موجود امکان اعمال قدرت وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مقاومت عرصه کنشگری فعال است، یادآور شد: بحث مقاومت به نوعی مبارزه با سلطه همه جانبه با دشمن است ولی جهاد تنها مبارزه نظامی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالوارث AF ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    من از افغانستان استم بسیار دوست دارم که فلسطین بروم اما امکانات ندارم چیکار کن