شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
الهاشمی

حوزه/ محمد صادق الهاشمی تحلیلگر عراقی طی یادداشتی نوشت: موضع ملّت عراق با تمامی اقشار و طبقات اجتماعی و نیروهای سیاسی و دینی‌اش، تأکید بر این نکته است که مسئلۀ فلسطین، مسئله‌ای عربی نیست؛ بلکه ..

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، کشور عراق از همان روزهای اول جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به عنوان یک کشور عربی به طور قاطع از مقاومت اسلامی فلسطین در غزه حمایت و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس را محکوم کرد.

در همین راستا محمد صادق الهاشمی مدیر مرکز مطالعات عراق طی یادداشتی به بررسی موضع یکپارچه عراق علیه اشغالگران صهیونیستی پرداخته است.

ترجمه متن یادداشت به شرح ذیل است:

برای هر مسئولی که در عراق فعّالیّت می‌کند یا به پرونده و موضوع عراق، خواه اقتصادی یا سیاسی یا امنیّتی و یا فرهنگی، علاقه‌مند است، اهمّیّت دارد که نکات و ملاحظات ذیل را دربارۀ موضع عراق در برابر غزّه بداند. این مسئله، بسیار مهمّ و با افکار عمومی ملّت عراق و تعیین آیندۀ آن در برابر نبرد میان اسلام و غرب مرتبط است.

۱. نخست‌وزیر عراق، شیاع السودانی، تاکنون تأکید کرده که موضع سیاسی عراق ثابت است و اسرائیل را محکوم می‌کند و مسئولیّت حمله به ملّت فلسطین بر عهده این رژیم است. وی در همۀ بیانیّه‌هایش این حقّ را به ملّت فلسطین داده که در راه بازپس‌گیری سرزمین فلسطین و رویارویی با رژیم غاصب صهیونیستی از خویش دفاع کند. این اصول و مبانی را آقای السودانی در بیانیّۀ رسمی نخست‌وزیری در تاریخ ۲۰۲۳٫۱۰٫۷ م و ۲۰۲۳٫۱۰٫۲۱ م در کنفرانس قاهره و در نشست خویش با رئیس جمهور روسیه،‌ پوتین، ثبت کرده و از پوتین خواسته که در کنار ملّت فلسطین قرار بگیرد. قطعاً موضع عراق، جدّی‌تر، اصولی‌تر و شجاعانه‌تر از مواضع ضعیف و بزدلانۀ همۀ کشورهای عربی بود. همچنین، مشهود است که موضع او از دیگر مسئولان کشورها نیز، برتر بود.

۲. موضع مرجعیّت در محکومیّت اشغالگری صهیونیست‌ها و جنایات آنها بر ضدّ ‌ملّت فلسطین، بسیار شفّاف و آشکار بود. تعابیر آیت‌اللّه سیستانی در بیانیّه‌شان در تأکید بر حقّ ملّت فلسطین در برابر سرزمین خویش، بسیار شفّاف و آشکار بود. این مرجع عالیقدر تهدید کرد که تا اشغالگری در این سرزمین پا بر جاست، امنیّت برپا نخواهد شد!‌ فتوای آیت‌اللّه سیستانی ضربه‌ای بر پیکر آمریکایی‌ها قلمداد می‌شود؛ همانانی که می‌گفتند: «موضع نجف با موضع ایران در تمامی مسائل و حتّی در مسئلۀ فلسطین متفاوت است.»

شماری از علمای نجف اشرف نیز، بیانیّه‌هایی صادر کردند که حاوی همان مفهوم و موضع مرجع عالیقدر آیت‌اللّه سیستانی بود؛ از جمله آیت‌اللّه سیّدحسن نوری، شیخ یعقوبی و مرجع عالیقدر آیت‌اللّه بشیر نجفی.

آستان مقدّس امام حسین(علیه السلام) زیر نظر شیخ عبدالمهدی الکربلایی نیز، آمادگی خویش را برای پذیرش مجروحان غزّه و ارائۀ خدمات درمانی به آنان اعلام کرد. آستان مقدّس کاظمیّه نیز، مردم را به تظاهرات گسترده دعوت کرد.

دیوان وقف شیعی و اهل‌تسنّن و دارالافتاء اهل‌تسنّن نیز، همین موضع‌گیری را داشتند. علاوه بر این، صدای ندای اللّه اکبر و دعا برای فلسطینیان غزّه از مأذنه‌ها و بلندگوهای مساجد اهل‌تسنّن و شیعه بلند بود.

۳. رهبران سیاسی شیعی عراق، شامل ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان و جریان صدر، بیانیّه‌هایی در محکومیّت رژیم غاصب صهیونیستی صادر کرده‌اند. همۀ بیانیّه‌ها یک مفهوم را در بر دارد: «دفاع از ملّت فلسطین و محکومیّت رژیم غاصب صهیونیستی به‌دلیل اشغال سرزمین فلسطین و ساخت شهرک‌ها (مستعمرات) و مصادرۀ حقوق ملّت فلسطین و رواداشتن ظلم و قلع‌وقمع در حقّ آنان.»

برخی از این رهبران احزاب شیعی عبارت‌اند از: نوری المالکی، العامری، همام حمودی، سیّدعمّار الحکیم، شیخ قیس الخزعلی، رهبران گروه‌های مقاومت، سیّدمقتدی صدر و دیگران.

مقتدا صدر در توئیت خویش، از پارلمان عراق خواستار بستن سفارت آمریکا در بغداد شده‌است. هرچند درخواست او غیر قانونی است؛ امّا او این کار را اهرم فشار قوی‌ بر ضدّ آمریکا می‌داند که تأثیرات مهمّ و مثبتی در صفوف ملّت عراق دارد. همچنین، مقتدی صدر به برپایی تظاهرات گسترده‌ بر ضدّ اشغالگران صهیونیست فراخوانده‌ است. تظاهراتی نیز، به دعوت چارچوب هماهنگی و برخی گروه‌های مردمی، صورت گرفته و حدود شش هزار جوان برای دفاع از غزّه و فشار به اردن برای تغییر موضعش به نفع ملّت فلسطین به‌سمت مرزهای عراق و اردن در منطقۀ طریبیل رفته‌اند.

۴. برخی گروه‌های مقاومت همچنان، ضربات شدیدی را به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه و عراق وارد می‌آورند. البتّه، حملات به پایگاه‌های آمریکایی در داخل عراق پس از بیانیّه فرمانده کلّ نیروهای مسلّح عراق، السودانی، مبنی بر مخالفت با هدف‌گرفتن نیروهای ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم، کاهش یافته و آنان بر هدف‌گیری پایگاه‌های آمریکایی در داخل سوریّه متمرکز شده‌اند. با این حال، برخی عملیّات‌ها بر ضدّ پایگاه‌های آمریکا، به‌ویژه در اربیل انجام می‌شود!

ویژگی‌های موضع یکپارچه عراق در حمایت از ملت مظلوم فلسطین

۱. موضع عراق با اتّفاق‌نظر حاکمیّت، ملّت، مراجع، حوزه‌های علمیّه، پایگاه‌های مردمی، احزاب و گروه‌های مقاومت، همگی بر ضدّ اشغالگری رژیم صهیونیستی و در تأیید مقاومت فلسطین است. بنابراین، موضع یکپارچۀ عراق، بر ضدّ اسرائیل است.

۲. موضع عراق، از دیدگاه همۀ ناظران، تحلیلگران و مراکز مطالعاتی و پژوهشی غربی، قوی ارزیابی شده‌است.

شیاع السودانی در مصاحبۀ اختصاصی گفته که موضع عراق، ترس و وحشت را در دل دشمن آمریکایی و صهیونیستی انداخته، تا حدّی که بلینکن وزیر امور خارجۀ آمریکا،‌ و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، و بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، همگی در تماس تلفنی با نخست‌ وزیر عراق از او خواسته‌اند که خویشتن‌داری کند و جلوی گروه‌های مقاومت را بگیرد و نگذارد که دامنۀ جنگ گسترش یابد؛ امّا پاسخ آقای السودانی به خواستۀ آنان، قاطعانه این بوده که کشتار ملّت فلسطین، کارها را پیچیده می‌کند و دیگر نمی‌توان واکنش ملّت عراق را کنترل کرد؛ به‌ویژه آنکه واکنش عراق، تنها از جانب گروه‌های مقاومت نخواهد بود؛ بلکه همۀ ملّت عراق امروز، بر ضدّ این قتل عام هستند؛ به‌ویژه آنکه مرجعیّتِ نجف اشرف، محکومیّت خویش را دربارۀ جنایات اسرائیل در حقّ ملّت فلسطین اعلام کرده‌است. شیاع السودانی به آمریکایی‌ها گفته که موضع ملّت عراق، یک موضع سیاسی نیست که بتوان آن را کنترل کرد؛ بلکه موضع‌گیری دینی است که از فتاوای مراجع مبنی بر محکومیّت اشغالگری و جنایات اسرائیل بر ضد ملّت بی‌دفاع فلسطین در غزّه،‌ نشأت گرفته‌است. السودانی گفته که به آمریکایی‌ها گفته‌ام که بروید موضع‌گیری خودتان را جبران کنید، وگرنه، ممکن است کارها از کنترل خارج شود.

۳. ملّت عراق از طریق آنچه که گفته شد از موضع مرجعیّت، حاکمیّت، احزاب، گروه‌های مقاومت و از طریق برگزاری کنفرانس‌ها، همایش‌ها، رسانه‌ها، مقالات، توئیت‌ها و نقش‌آفرینی نخبگان و مراکز فرهنگی و رایزنی ایران در عراق و «انجمن قلم» -با بیش از ۲۵۰ عضوِ نویسنده، روزنامه‌نگار و پژوهش‌گر- از طریق همۀ اینها، ملّت عراق به آمریکا، جهان، اروپا، کشورهای عربی و افکار عمومی تأکید کرده‌است:

۱. ملّت عراق تحت تأثیر فرهنگ اشغالگری آمریکا قرار نگرفته ‌است؛

۲. ملّت عراق عادی‌سازی روابط با اسرائیل را نمی‌پذیرد؛

۳. بزرگ‌ترین شکست برای آمریکا و اسرائیل در عراق پس از شکست در غزّه و رویارویی با حماس، این بود که دیدند ملّت عراق به مشی و رویکرد مقاومت گرایش و تعلّق خاطر دارند.

آری!‌ حوادث غزّه امتحان واقعی برای ملّت عراق از سوی آمریکا بود و از این امتحان فهمید که ملّت عراق ملّت مقاوم و متأثّر از مشی انقلابی امام خمینی(ره) است و اشغالگری را نمی‌پذیرد و برای دفاع از اسلام و فلسطین آماده است؛ همان‌گونه که معتقد است اشغالگران صهیونیستی و آمریکایی هیچ جایگاه و آینده‌ای ندارند.

۴.موضع ملّت عراق با تمامی اقشار و طبقات اجتماعی و نیروهای سیاسی و دینی‌اش، تأکید بر این نکته است که مسئلۀ فلسطین، مسئله‌ای عربی نیست؛ بلکه مسئلۀ اسلامی و مسئلۀ حوزه‌های علمیّه، مراجع و نیروهای سیاسی است.

۵. ملّت عراق تأکید کرده‌اند که موضع عراق این است که شیعیان این کشور در آمادگی کامل برای دفاع از مسئلۀ فلسطین به‌سر می‌برند.

بر این اساس، شیعیان منطقه، شامل شیعیانِ ایران و عراق و لبنان، این‌گونه‌اند:

الف. پرچم‌دار آزادی فلسطین هستند؛

ب. آنان قادر به مقابله با استکبار و اشغالگران و برافراشتن پرچم اسلام و مبانی و ارزش‌های دینی هستند.

۶. این موضع‌گیری‌های عراق موازنۀ قوای منطقۀ غرب آسیا در کشورهای حوزۀ خلیج فارس، شام و محور منطقه‌ای را به نفع شیعه و خطّ مقاومت برخواهد گرداند و باعث خواهد شد که مقاومت، قدرت مؤثّر و کارآمد و فعّال در منطقه باشد؛ قدرتی که بر نقشۀ سیاسی تأثیر می‌گذارد. کسانی که قدرت رویارویی با آمریکا، اروپا و اسرائیل را داشته باشند، که علی‌القاعده شیعیان هستند!‌ این قدرت را نیز، خواهند داشت که موجودیّت و حضور منطقه‌ای و بین‌المللی خویش را نیز بر قدرت‌ها تحمیل کنند. از این‌رو، مشاهده می‌شود که برخی رسانه‌های عربی و بعثی، شیعه را تنها ذی‌نفع و بهره‌مند از مناقشۀ فلسطین و اسرائیل می‌داند!

۷. مراکز مطالعاتی غربی و عربی و در صدر آنها مرکز پژوهشی الشرق الاوسط،‌ بر اساس مطالعات و بررسی‌های میدانی، تأکید کرده‌اند که یکپارچگی موضع‌گیری در عراق و منطقه بر ضدّ اسرائیل و در یاری ملّت فلسطین از سوی ایران، عراق، سوریه، لبنان و یمن باعث شده که منطقۀ غرب آسیا اولا ایدئولوژی یکپارچه و هماهنگی داشته باشد؛ ثانیا موضع سیاسی و امنیّتی یکپارچه‌ای داشته باشد.

با این اوصاف و توضیحات، می‌توان این کشورها را محور یکپارچه و قطب مهمّی در غرب آسیا دانست که بینش و چشم‌انداز یکپارچۀ مخصوص به خویش را به رهبری جمهوری اسلامی ایران و در قالب خطّ‌مشی مقاومت و انقلابی‌گری دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha