یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر / حضور دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی حوزه در موسسه بین المللی امامت

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین برته ضمن انتقاد از ضعف ارتباطات علمی میان حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که متأسفانه تاکنون هیچ کرسی شیعه شناسی محض توسط هیچ حوزه شیعی در هیچ دانشگاه معتبر شیعی جهان ایجاد نشده است، خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نه‌چندان دور وثاقت علم در فضای مجازی با ویکی‌ها خواهد بود؛ لذا برای دیده و خوانده ‌شدن تولیدات علمی، باید به این بستر ارزشمند توجه روزافزونی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین سبحانی رئیس انجمن علمی امامت حوزه در نشستی با حجت الاسلام والمسلمین برته دبیر انجمن ها و قطب های علمی حوزه که در محل ساختمان بنیاد بین‌المللی امامت برگزار شد، حضور اندیشمندانی از مجموعه‌های علمی حوزوی را از ویژگی‌های بارز انجمن کلام حوزه دانست و ابراز داشت: در جلسات برگزار شده، مباحث مختلف حوزه امامت پژوهشی مطرح و پیشنهادها بررسی می‌شوند. وی رصد مسئله‌ها، شبهات حوزه امامت در فضای جامعه و پرسش‌ها در این راستا را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: با تعامل مؤسسات متعدد حوزوی، ضمن توزیع موضوعات مبتنی بر نظام موضوعات و ریز مسائل، بحث هدایت و حمایت پایان‌نامه‌های ویژه در زمینه امامت مورد تأکید قرار گرفته است.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت گزارشی از تشکیل بانک اطلاعات موضوعی در عرصه امامت و امامت پژوهشی ارائه نمود و ابراز داشت: نیازسنجی عمومی اشراب دانش امامت بر علوم مختلفی چون؛ حدیث‌پژوهی، تفسیر و حتی علوم اجتماعی، سیاسی و ... در کنار رصد علمی ابعاد مختلف امامت از مهم‌ترین بحث‌هایی است که می‌توان در همکاری و حمایت دبیرخانه انجمن‌های علمی دنبال گردد.

حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین سبحانی بر اهمیت سیاست‌گذاری و اولویت‌دهی به موضوعات در حوزه امامت تصریح نمود و گفت: طراحی و تصویب نظام آموزشی امامت و ترسیم گرایش‌های مختلفی برای سطح ۳ و سطح ۴ امامت از جمله رویکردهای ارزشمند بنیاد بین‌المللی امامت است.

همچنین رئیس انجمن امامت حوزه بر لزوم بازنگری عناوین موضوعی متناسب با نیازسنجی‌های صورت‌گرفته تصریح و با بیان این که باید گرایش‌های جدیدی را ناظر به علوم اسلامی و علوم‌انسانی در حوزه امامت پژوهشی ترسیم نماییم، گفت: سامان‌دادن به وضعیت آموزش و توسعه امامت در سیستم آموزشی حوزه بسیار مهم و ضروری است.

هیچ کرسی شیعه شناسی محض توسط هیچ حوزه شیعی در هیچ دانشگاه معتبر شیعی جهان ایجاد نشده است

وی گزارشی از رویکردهای بین‌المللی انجمن علمی امامت حوزه ارائه نمود و خاطرنشان ساخت: فعال‌سازی بخش بین‌الملل انجمن امامت در تعامل با نهادهای بین‌المللی از دیگر جهت‌گیری‌هایی است که با استقبال قابل‌توجه کشورهای اسلامی روبرو شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی راه‌اندازی سایت پاسخ به پرسش‌ها از طریق انجمن امامت را از دیگر برنامه‌های انجمن دانست و ابراز داشت: در عرصه چاپ و نشر مجلات تخصصی، با دو رویکرد تقویت ظرفیت‌های فعلی نشریات حوزوی و راه‌اندازی نشریه مستقل تخصصی برای انجمن علمی امامت مواجه هستیم.

رئیس انجمن امامت حوزه تعامل با حوزه‌های علمیه و مدارس دینی داخل و خارج از کشور را در تربیت اساتید تراز امامت پژوهش مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: تدوین خبرنامه تخصصی رصد و انعکاس فعالیت‌های امامت‌پژوهی مجموعه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله طرح‌های انجمن امامت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی در پایان سخنان خود بر اهمیت نقش وساطتی دبیرخانه انجمن‌های علمی در مواجهه تک‌تک انجمن‌های علمی با نهادها و مجموعه‌های حاکمیتی تأکید نمود.

هیچ کرسی شیعه شناسی محض توسط هیچ حوزه شیعی در هیچ دانشگاه معتبر شیعی جهان ایجاد نشده است

حجت‌ الاسلام ‌والمسلمین برته، مسئول دبیرخانه انجمن‌ها و قطب های علمی حوزه‌های علمیه بر اهمیت نگاه راهبردی در بررسی مباحث علمی تأکید نمود و ابراز داشت: انجمن‌های علمی حوزه آن‌ گونه که باید و شاید در مسند دیده بانی و راهبری حوزه‌های دانش ننشسته‌اند؛ بخشی از آن به اینرسی تاریخی سنتی حوزه و بخشی دیگر به حجم انبوه فعالیت‌های علمی و انتظارات شکل‌گرفته از این مجموعه‌های فعال حوزوی برمی‌گردد.

وی در ادامه ضمن اشاره بر لزوم ارائه دستاوردها و آثار حوزوی در مجموعه‌ها و مراکز دانشگاهی، با بیان این که در بسته‌بندی و ارائه دستاوردهای حوزوی عقب هستیم، یادآور شد: در کنار نگاه‌های نقادانه نسبت به آثار اندیشمندان غربی، باید پاسخ‌های اسلامی روشنی را در قالب‌های مختلف دانشی و ناظر به تنوع مخاطبانی ارائه نماییم. آثار علمی ما چون دیده‌بانی حوزوی و اولویت ها و اولویت‌های نظام مسائل در آن ترسیم نشده و در مسیر پاسخگویی قرار نگرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین برته گعده علمای تراز در انجمن‌های علمی حوزه را مهم‌ترین بستر دیده بانی و راهبری علمی حوزه در علوم اسلامی و علوم‌انسانی دانست و اظهار داشت: مسئله‌شناسی، استخراج نظام مسائل و پیشنهادها راهی برای پاسخگویی به مسائل را می‌توان در سطوح مختلف علمی به‌ویژه پایان‌نامه‌های حوزوی دنبال نمود. به‌عنوان نمونه باید موضوعات پیش‌فرض ذیل امامت با هماهنگی انجمن و بنیاد دنبال شود.

این استاد سطوح عالی حوزه ضمن انتقاد از ضعف ارتباطات علمی میان حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که متأسفانه تاکنون هیچ کرسی شیعه شناسی محض توسط هیچ حوزه شیعی در هیچ دانشگاه معتبر شیعی جهان ایجاد نشده است، خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نه‌چندان دور وثاقت علم در فضای مجازی با ویکی‌ها خواهد بود؛ لذا برای دیده و خوانده ‌شدن تولیدات علمی، باید به این بستر ارزشمند توجه روزافزونی داشته باشیم.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه بحث تربیت محقق و مدرس برای مراکز تخصصی را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: انجمن چون هویت بینابخشی و فرانهادی دارد، لذا در ارائه ظرفیت‌های انسانی و نخبگانی هیچ مانعی پیش رویش متصور نیست و این ظرفیتی بسیار مهم است.

هیچ کرسی شیعه شناسی محض توسط هیچ حوزه شیعی در هیچ دانشگاه معتبر شیعی جهان ایجاد نشده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین برته تصریح کرد: برای تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه و طلاب با دانشجویان، باید انجمن‌های علمی حوزه آمادگی علمی و فرهنگی حضور در میدان دانشگاهی را ارتقای داده، بیش‌ازپیش تبلیغ تخصصی در فضای دانشگاهی را جدی بگیرند.

وی ضمن اشاره به تحولات کلان انجمنی، اقتدار سازمانی و مرجعیت علمی انجمن‌ها حوزه در میان نهادهای حوزوی را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: انجمن‌های علمی آن‌گونه که باید در تقنین و نهاد سازی سال‌های اخیر حوزه، مورد توجه نبوده است که بعد از رایزنی‌ها و جلسات متعدد، نخستین سند تفاهمی حوزوی تحت عنوان نظام جامع انجمن‌های علمی حوزه نگاشته شده است.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه بومی‌ سازی آئین‌نامه‌های ارزیابی را از جمله رویکردهای ارزشمند این دبیرخانه دانست و ابراز داشت: برای افزایش ارتباط طلاب با انجمن‌های علمی انگیزه‌ بخشی‌های هدفمند و امتیازات علمی مختلفی دنبال می‌شود؛ یکی دیگر از راهبردهای دبیرخانه تقویت ارتباط انجمن‌های علمی با نخبگان حوزوی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین برته در پایان سخنان خود گزارشی از نحوه حمایت دبیرخانه از انجمن‌های علمی ارائه نمود و ابراز داشت: دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه ضمن حمایت از طرح‌های پژوهشی، به دنبال تسهیل رویکردهای علمی و ارتقا سطح پژوهش در حوزه است.

هیچ کرسی شیعه شناسی محض توسط هیچ حوزه شیعی در هیچ دانشگاه معتبر شیعی جهان ایجاد نشده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha