یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: ۱۳ آبان‌ماه روز حضور پر شور مردم در صحنه و اعلام انزجار از استکبار جهانی و سردادن فریاد مرگ بر آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی پناه بردن به عدل، رحمت و غنای الهی برای رهایی از گرفتار شدن به ظلم، بلا و فقر است.

امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح فرازی از دعای۲۵ صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: "الْمجَارِینَ مِنَ الظُّلْمِ بِعَدْلِکَ ، وَ الْمُعَافَیْنَ مِنَ الْبَلَاءِ بِرَحْمَتِکَ ، وَ الْمُغْنَیْنَ مِنَ الْفَقْرِ بِغِنَاکَ" خدایا مرا از جمله کسانی قرار بده که در پناه عدل تو از ظلم در امان مانده‌اند، به لطف رحمت تو از بلاها رهایی یافته‌اند و بر اثر غنای تو بی‌نیاز شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی به بیان نکاتی برگرفته از این فراز پرداخت و بیان داشت: در دعای امام سجاد(ع) سه مورد بیان می‌شود از جمله ظلم و عدل، بلا و رحمت الهی و فقر و غنا که ظلم به معنای تجاوز از حق، رفتار نادرست و نابجا و استفاده نابجا از امکانات و موقعیت‌هاست که در برابر آن عدل قرار می‌گیرد یعنی هر چیزی را سر جای خود قرار دادن و استفاده درست از امکانات و نعمت‌های الهی و در قرآن کریم نیز در این خصوص آیات فراوانی وجود دارد.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم به عدل حکم فرموده و از ظلم نهی می‌کند و بیان می دارد: "قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ" بگو که پروردگار من به قسط و عدل امر فرموده است و در جای دیگر فرموده است:"اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوی" عدالت به خرج دهید که این به تقوا نزدیکتر است و راه حفظ شماست‌.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: آیات دیگری در این خصوص وجود دارد که خداوند بیان فرموده است: "إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ" خداوند اهل قسط را دوست داد، "إِنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ" خداوند حتی به اندازه ذره‌ای هم ظلم نمی‌کند، "إِنَّ اللّهَ لاَ یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئًا" خداوند متعال هیچ ظلمی به مردم نمی‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: خداوند متعال نه تنها هیچ ظلمی نمی‌کند بلکه از ظلم نهی کرده و ستمکاران را تهدید فرموده و بیان داشته:"إِنَّهُۥ لَا یُفلحُ ٱلظَّـلِمُونَ" انسان ظالم و ستمکار رستگار نمی‌شود؛ "وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظّالِمینَ" خداوند ظالمان را دوست ندارد؛ "وَٱللَّهُ لَا یَهدِی ٱلقومَ ٱلظَّـلِمِینَ" خداوند ظالمان را هدایت نمی‌کند و حتی مواردی که ظالمان به عذاب گرفتار شدند را بیان می‌کند و می‌فرماید: و کَذَالِکَ نجزِی ٱلظّاِمِینَ" این سنت و سیره ماست و ستمکاران را عذاب می‌دهیم؛ "و علی لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الظَّالِمِینَ" لعنت خداوند بر ظالمان است و از رحمت الهی به دور هستند؛ "وَأَعتدنَا لِلظَّالِمِینَ عَذَابًا أَلِیما" برای ظالمان عذاب دردناکی آماده کرده‌ایم؛ "وَسَیَعلَمُ الَّذینَ ظَلَموا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبونَ" خواهند فهمید که چگونه گرفتار خواهند شد و به چه جایی می‌روند.

امام جمعه زاهدان گفت: بلا به معنای امتحان است از این جهت که انسان در هنگام امتحان باطن خود را نشان می‌دهد زیرا در موقعیت معمول شرایط عادی است اما در هنگام سختی باطن اصلی انسان نمایان می‌شود و حال این بلا می‌تواند با اعطای امکانات مادی و جایگاه اجتماعی باشد و یا در مقابل ممکن است این امتحان با فقر صورت گیرد تا مشخص شود که چه کسی قبول و چه کسی مردود می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم هم اموال و امکانات را مایه امتحان معرفی کرده و هم سختی‌ها را که هر دو امتحان است اما امتحان به غنا و دارایی سخت تر از امتحان به فقر و ناداری است زیرا هنگام ناداری انسان با خدا ارتباط پیدا می‌کند اما بسیاری از کسانی که غنا دارند به خود مغرور و از خدا غافل می‌شوند.

وی اضافه کرد: امتحان برای این است که زمینه رشد ما انسان ها فراهم شود و خداوند در این دنیا می‌خواهد ما را امتحان کند تا مراتب کمال را طی کنیم و به خدای بزرگ نزدیک شویم و این امتحان از سر رحمت خداوند متعال است و همه عالم با رحمت الهی به وجود آمده‌ است.

امام جمعه زاهدان اذعان داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه الرحمن وقتی بهشت و نعمت‌های بهشتی را ذکر می‌کند می‌فرماید: "فَبِأَیِّ ءَالَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ" به کدام یک از نعمت‌های خدایتان تکذیب می‌کنید و وقتی عذاب‌های جهنم را ذکر می‌کند باز هم می‌فریاد به کدام یک از نعمت‌های خدایتان تکذیب می‌کنید یعنی همین عذاب جهنم هم از سر رحمت است چرا که ترس از جهنم سبب می‌شود بسیاری از مردم دست از راه خلاف بردارند.

وی افزود: آنچه به ما دستور داده‌اند این است که از خدا بخواهید که بتوانید در امتحانات قبول شوید و گرفتار بلا و امتحانی نشوید که توان قبولی در آن امتحان را نداشته باشید.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان بیان کرد: غنا و فقر دوگانه دیگری است و تنها خدا عزیز مطلق است و پیامبر و بندگان همه نیازمند خداوند متعال هستند و اگر اولیا الهی و مومنان عزیز می‌شوند به پشتوانه عزت خداوندی است و حال غنی بی‌نیاز هم خداوند است و بندگان همه نیازمند خداوند متعال هستند و برای همین است که در این دعا امام از خداوند می‌خواهد او را با بی نیازی خود غنی کند تا دستش را در مقابل مردم دراز نکند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوا و حفظ فرد و جامعه کار تمیز فرهنگی برای ارتقای فرهنگ عمومی و تربیت نسل جدید به عنوان یک نسل متعهد، مقاوم و مبارز با استکبار جهانی است.

امام جمعه زاهدان با اشاره به برخی از مناسبت‌های پیش رو از جمله ۱۳ آبان‌ماه عنوان داشت: شنبه۱۳ آبان‌ماه سالروز تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در سال۱۳۴۲، و به علت شهادت برخی دانش آموزان در سال۱۳۵۷ به عنوان روز دانش آموز نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: ۱۳ آبان‌ماه همچنین سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۱۳۵۸ بوده و به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده است. آیت‌الله محامی گفت: ۱۳ آبان‌ماه روز حضور پر شور مردم در صحنه و اعلام انزجار از استکبار جهانی و سردادن فریاد مرگ بر آمریکاست.

وی افزود: یکشنبه ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی است و این روزها همچنان جامعه اسلامی و بلکه جامعه بشری عزادار عزیزان فلسطینی است و مردمی که همچنان مظلومانه شهید می‌دهند و با تقدیم بیش از ۹ هزار شهید و ۳۲ هزار مجروح همچنان مورد هجوم وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی هستند و جامعه عزادار آن‌هاست.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانش آموزان در روز چهارشنبه دهم آبان ماه خاطرنشان کرد: اقدام مقام معظم رهبری و برگزاری جلسه با دانش‌آموزان یک کلاس درس عملی و رفتاری آن هم نه تنها برای مخاطبان دانش آموز بلکه برای همه مربیان، معلمان و متولیان امور فرهنگی کشور و درس کار تمیز فرهنگی بود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سن بالا ۸۰ سال، در جایگاه علمی مرجعیت جهان تشیع و در جایگاه سیاسی و اجتماعی رهبری انقلاب اسلامی هستند و یک انسان با این جایگاه حدود یک ساعت برای مخاطب دانش آموز وقت می‌گذارند تا به یک شبهه و سؤالی که در ذهن مخاطب نسل جوان ایجاد شده پاسخ داده و آن را برطرف کنند.

وی ادامه داد: شبه و سوال این است که شروع دشمنی آمریکا و ایران از ناحیه ایران و مبدأ آن تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بوده و تقصیر این دشمنی به عهده ایران است و مقام معظم رهبری یک ساعت تحلیل ارائه و تاریخ را بیان می‌کنند تا نسل جوان بدانند دشمنی آمریکا با ایران از زمان تسخیر لانه جاسوسی شروع نشد و ظهور اولیه آن در کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ بوده است و توطئه آمریکا برای از بین بردن دولت مردمی آن روز سبب آغاز دشمنی این کشور با ایران در۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شد.

وی گفت: دشمنی آمریکا ادامه پیدا کرد و برای جلوگیری از رشد ایران در عرصه‌های مختلف تلاش‌های زیادی داشتند و سعی کردند تا ما را عقب نگه دارند و در دوران انقلاب اسلامی نیز سعی کردند از پیروزی مردم جلوگیری کنند و بعد که بر خلاف خواسته آن‌ها انقلاب مردم پیروز شد از هیچ توطئه‌ای برای شکست انقلاب اسلامی فروگذار نکردند و در واقع تسخیر لانه جاسوسی آن‌ها به نام سفارتخانه آمریکا حرکت دفاعی مردم ما توسط دانشجویان پیرو خط امام بود که از ادامه توطئه‌گری‌ها و دشمنی‌های آمریکا جلوگیری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این سخنرانی تحلیل ارائه و تاریخ را بیان می‌کنند و در نهایت نتیجه‌گیری و به شبهه پاسخ می‌دهند و این عملا ارائه یک نمونه بود از توصیه کلی ایشان به نسل جدید که فرمودند: "جوان و نوجوان امروز ما باید برای مسائل روز و مسائل انقلاب تحلیل داشته باشد و با فهم کامل مسیر انقلاب را دنبال کنند".

وی افزود: این کار یک کلاس درس برای همه ما بود و نشان داد که چگونه باید در این جهت کار کرد و ذهن ها را قانع و شبهه را از فکرها زدود آن هم با بیان ساده تا همه متوجه حرف‌های ما بشوند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: مقام معظم رهبری این درس را از استادشان امام خمینی(ره) آموخته‌اند زیرا امام خمینی(ره) سخت ترین مسائل مملکتی و بین المللی را برای مردم با بیانی ساده مطرح می‌کردند و این عمل کلاس درسی است برای همه کسانی که متولی کار فرهنگی و یا معلم و مربی هستند و این یک کار تمیز فرهنگی است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: برای انجام کار فرهنگی اثرگذار باید وقت گذاشت و با حوصله صحبت، ریشه یابی تحلیل و پاسخ داد تا مخاطب با فهم درست از واقعیت این شبهه از ذهنش برداشته شود و اگر می‌خواهیم فرهنگ عمومی اصلاح شود و کار فرهنگی تمیز ماندگار و اثرگذار انجام دهیم باید از کار مقام معظم رهبری درس بگیریم و برای نسل جدید وقت بگذاریم و سوالات و شبهات آن‌ها را پاسخ دهیم آن هم نه با شعار و ساکت کردن آن‌ها بلکه باید آن‌ها را قانع و پاسخ منطقی ارائه کنیم تا با بصیرت کامل دشمن استکباری را بشناسد و از عمق دل شعار مرگ بر آمریکا سر بدهد و این شعار مرگ بر آمریکا مستند به شعور، فهم، درک و بصیرت باشد و خوی استکباری این دشمن را بداند.

امام جمعه زاهدان گفت: مشاهده می‌کنیم که امروزه هم آمریکا با همان روحیه استکباری، توطئه گری و خشونت رفتاری در برابر فلسطین و در کنار رژیم غاصب صهیونیستی ایستاده و پشتیبانی می‌کند و ذات آمریکا همین است و امیدواریم همچون انقلاب اسلامی ایران پیروزی نصیب مردم مظلوم فلسطین هم بشود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha