پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
دفاعیه پایان نامه

حوزه/ طلبه مؤسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک از پایان نامه خود با موضوع «بررسی موضوعی و حکمی الکل و مواد مشتقه با تأکید بر مسکرات جدید با رویکرد فقه شیعه» دفاع کرد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، ظهر امروز خانم لیلا عراقیه طلبه مؤسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک از پایان نامه خود با موضوع «بررسی موضوعی و حکمی الکل و مواد مشتقه با تأکید بر مسکرات جدید با رویکرد فقه شیعه» با داوری حجت الاسلام علیرضا ایمانی مقدم و با راهنمایی حجت الاسلام محمد مهدی کریمی نیا دفاع کرد .

خانم عراقیه در دفاع از پایان نامه خود گفت: بررسی موضوعی الکل و فراورده های آن و همچنین مسکرات جدید، یکی از موادی است که بصورت فراوان در زندگی امروزه بشر استفاده می شود چه در صنایع غذائی ، چه در صنایع دارویی، البته فقیهان به ناپاکی الکل در صورتی فتوا داده اند که بصورت نوشیدن و خمر استفاده شود؛ اما اگر به صورت استفاده درسطوح به کار برده شود مورد بحث نیست. البته منظور از سطح به عنوان پاک کننده است.

وی افزود: بررسی مسکرات جدید که امروزه استفاده می شود از این قائده مستثنا نیست.

عراقیه اظهار کرد: در این پژوهش در ابتدا به بررسی ماهیت و کاربرد الکل پرداخته شده است و در مباحث بعدی به حد و مرز نجاست الکل و احکام مسکرات پرداخته شده است و از آنجایی که الکل در صنعت نقش جدی دارد، لازم است حکم فقهی فراورده هایی که از آن به دست می آید در کتاب و سنت مورد بررسی قرار گیرد. هر چند اکثریت قاطع علمای إسلام شراب و خمر را نجس می دانند بر مبانی حکم برخی فقها که الکل خالص از مصادیق مسکرات محسوب نمی شود و اگر برگرفته از خمر یا سایر نجاسات نباشد می توان از آن در فرایند تولید فراوردهای خوراکی و دارویی استفاده کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha