یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
1

حوزه/ مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) از انتشار چهار اثر جدید این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام اکبری شاهرودی در حاشیه مراسم رونمایی از تازه های نشر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، با بیان این که این مرکز با رصد نیازهای نظام مقدّس اسلامی و پژوهش و تحقیق درباره آنها در عرصه‌های مختلف از جمله اعتقادی و فقهی، توانسته خدمات ارزشمندی در زمینه تحقیق و پژوهش فقه نظام نماید، گفت: در همین راستا، توانسته ایم طی یک سال گذشته، حدود ۵۰ اثر ارزشمند را تقدیم اساتید و محققان حوزه و دانشگاه نماییم که مورد استقبال فراوان قرار گرفته است.

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: این انتشارات، به چاپ و نشر آثار تولیدی در معاونت پژوهش این مرکز و مؤسسات تابعه پرداخته و توانسته است بسیاری از نیازهای مطالعاتی اساتید و فرهیختگان را تأمین نماید.

وی، در ادامه، درباره اثر «درسنامه امامت اهل بیت (ع) در قرآن» که به تازگی روانه بازار نشر شده است، بیان کرد: این درسنامه که توسط مدیر گروه فقه ثقلین مرکز، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی به نگارش درآمده و توسط حجت الإسلام والمسلمین میرزاخان به شیوه درسنامه‌ای تدوین گردیده است، به خوبی توانسته کتاب «امامت اهل بیت (ع) در قرآن» را به شیوه جامع درسنامه‌ای مطابق با واحدهای درسی حوزوی و دانشگاهی ارائه نماید که جا دارد مراکز حوزوی و دانشگاهی، این اثر را رسماً به عنوان متن درسی در سرفصل‌های خود وارد نمایند.

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: اثر بعدی که به تازگی توسط دفتر انتشارات به زیور طبع آراسته شده، جلد اوّل از موسوعه ارزشمند «موسوعة أحکام المسجد فی الفقه المقارن» است که انصافاً موسوعه ای گرانسنگ در باب احکام مسجد است که مؤلف آن حجت الاسلام و المسلمین بهشتی دامغانی، با جمع آوری مباحث پراکنده فقهی درباره مسجد در کتب مختلف به صورت منسجم و فصل‌بندی مناسب، توانسته اثر بدیعی در حوزه خود به وجود آورد. از ویژگی‌ها و امتیازات این کتاب، استفاده از منابع دست اوّل و بسیار گسترده از فقهای درجه یک و مطرح مذاهب خمسه است.

حجت الاسلام اکبری شاهرودی در ادامه با اشاره به انتشار کتاب «حنابله و وهابیت، گسست‌ها و پیوندها» افزود: این کتاب ارزشمند که توسط محقق گرامی حجت الاسلام و المسلمین سید جابر مهدوی در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد مقدّس تحت اشراف مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به رشته تحریر درآمده، به خوبی از عهده تبیین مبانی مشترک حنابله و وهابیت و نیز مابه الامتیاز هر یک برآید.

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: آخرین اثری که به تازگی در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گرفته، شماره ۱۹ دو فصلنامه علمی پژوهشی فقه و اجتهاد است که شامل مقالاتی با عناوینی، همچون «اعتراض و اعتزال سیاسی در اندیشه فقیهی فقیهان شیعه»، «بازخوانی محدوده نفقه همسر و دلالت آن بر مسأله اشتغال زنان»، «لزوم تخصص پزشک از دیدگاه فقه با رویکرد انتقادی به دیدگاه صاحب جواهر» و ... می‌باشد.

وی در پایان گفت: اساتید و پژوهشگران می‌توانند این آثار را از فروشگاه های این انتشارات در قم و مشهد و نیز فروشگاه بوستان کتاب و انتشارات دلیل ما تهیه نمایند.