پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 1118000
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
خنداب

حوزه/ امام جمعه شهرستان خنداب گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اخلاقی طلاب صبر است که بتوانند در نشر معارف و علوم دینی مؤثر واقع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، در نشست اخلاقی که امروز در سالن اجتماعات مدرسه علمیه مهدیه خنداب برگزار شد، حجت الاسلام محمد صفاهانی امام جمعه این شهرستان اظهار داشت: صبر یک مفهوم لغوی و اصطلاحی دارد که یعنی انسان بر سختی‌ها تاب آورد و شکیبایی کند.

امام جمعه شهرستان خنداب تصریح کرد: در توضیح معنای اصطلاحی صبر نیز می‌توان گفت: «حفظ کردن از آنچه عقل و شرع اقتضا می‌کند، صبر نامیده می‌شود و در قرآن بیش از هفتاد جای قرآن، کلمه صبر آمده است.

حجت الاسلام صفاهانی اظهار کرد: از مهم‌ترین شاخصه‌های اخلاقی طلاب، صبر است که بتوانند در نشر معارف و علوم دینی موثر واقع شوند، زیرا طلاب با صبر و بردباری می‌توانند معارف دینی را به سایر افراد القا کنند.

امام جمعه شهرستان خنداب با استناد به آیه ۱۰ سوره زمر «إِنَّمَا یُوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسَابٍ» خاطرنشان کرد: خداوند بی‌حساب به صابران پاداش می‌دهد در صورتی که درد و سختی‌های دنیا را تحمل کند.

وی افزود: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند صبر بر سه گونه است: صبر بر مصیبت، صبر بر طاعت و صبر بر معصیت، ۱- صبر بر مصیب آن است که خداوند برای امتحان و پرورش مؤمن، وی را گاهی به کمبودهایی در زندگی چون فقر، بیماری، فقدان دوستان و مانند این امور دچار می‌کند تا افزون بر آزمون، او را در شرایطی قرار دهد تا استعدادهای سرشته در ذات خویش را به فعلیت رساند، ۲- صبر بر طاعت آن است که انسان در برابر وسوسه‌های شیطانی مقاومت کند و اجازه ندهد وسوسه‌های ابلیس او را از انجام کارهای عبادی و نیک و صالح بازدارد و ۳- صبر در برابر معصیت به معنای آن است که انسان در برابر وسوسه‌های انجام کارهای زشت و گناهان، خود را حفظ کند و اجازه ندهد تا گناهان لذت آور و مورد کشش نفس، وی را به سوی انجام آن بکشاند.

حجت الاسلام صفاهانی تصریح کرد: در قرآن اشخاصی به عنوان اسوه‌های صبر معرفی شده‌اند که از جمله می‌توان به حضرت ایوب (ع) اشاره کرد، ایشان در مسیر زندگی خویش با مصیبت‌هایی مواجه شدند و به مقام صابران رسیده بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha