دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حسینی کوهساری

حوزه/ مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌ علمیه در تهیه بیش از ۴۰ سند بالادستی نقش مؤثر داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری در نشست هم‌اندیشی جمعی از مدیران حوزه‌های علمیه هندوستان با معاونین حوزه‌های علمیه کشور که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه به دنبال راهکارهای تقویت تعامل و همکاری با حوزه علمیه هندوستان هستیم.

وی با اشاره به اینکه جامعة المصطفی به نوعی بعد بین الملل حوزه‌های علمیه است، مطرح کرد: در کشور حدود هزار حوزه علمیه داریم که نیمی از آن حوزه علمیه برادران و نیمی دیگر حوزه علمیه خواهران هستند.

مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این حوزه‌ها سطح ۱ و سطح ۲ را اجرا می‌کنند، عنوان کرد: همچنین غیر از این حوزه‌های علمیه حدود ۱۵۰ مرکز تخصصی داریم که سطح ۳ و ۴ را دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ مرکز از این مراکز تخصصی به مسائل فقهی و دروس سنتی حوزه اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: سایر مراکز نیز مباحث غیر فقهی ازجمله کلام و ... را دنبال می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه ۱۰۰ هزار طلبه خواهر و ۱۵۰ هزار طلبه برادر داریم، تصریح کرد: در مجموعه حوزه‌های علمیه ۱۲ هزار استاد نیز تدریس می‌کنند که ۷۰۰ نفر آن‌ها اساتید سطوح عالی و درس خارج هستند.

وی با اشاره به اینکه همچنین ۶ هزار محقق و پژوهشگر داریم، یادآور شد: ۱۸۰ مجله علمی در مراکز حوزوی در سه سطح علمی پژوهشی، علمی ترویجی و علمی تخصصی منتشر می‌شود.

مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه ادامه داد: مجوز علمی این مجلات توسط حوزه‌های علمیه صادر می‌شود و غیر از مجله‌های دینی‌ای هستند که مجوزهای خود را از وزارت علوم اخذ کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در کشور هزار و ۳۵۰ مجله علمی و تخصصی منتشر می‌شود، بیان کرد: مجموع مجله‌های عرصه دینی، حوزوی و فقهی که در کشور منتشر می‌شود، بیش از ۳۰۰ مجله است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با اشاره به اینکه فعالیت‌های حوزه علمیه به ۴ دسته تقسیم می‌شود، ابراز کرد: این ۴ دسته شامل برنامه‌های ناظر به حوزه علمیه، ناظر به جامعه، ناظر به حکومت اسلامی و ناظر به بین الملل است.

وی با بیان اینکه خدمات حوزه علمیه به جامعه در محورهای مختلفی دنبال می‌شود، اظهار داشت: محور نخست طرح همکاری حوزه با آموزش و پرورش است که در قالب این طرح حدود ۲۴ هزار طلبه در مدارس حضور پیدا می‌کنند.

مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه ادامه داد: طی تفاهم‌نامه حوزه علمیه با آموزش و پرورش، حوزه ۳۷ برنامه در مدارس را دنبال می‌کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به برنامه‌هایی برای دانش‌افزایی معلمان، خانواده‌های دانش آموزان و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه در کشور حدود دو هزار واحد دانشگاهی داریم، مطرح کرد: تقریبا در تمام این دانشگاه‌ها یک نفر به عنوان نماینده نهاد مقام معظم رهبری فعالیت دارند و اقدامات مختلفی را دنبال می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه بیش از ۵ هزار طلبه عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند، عنوان کرد: همچنین ستاد بحران و بلایای طبیعی نیز در حوزه‌های علمیه فعال است.

وی افزود: در اتفاقات و حوادث طبیعی، برخی طلاب ذیل این ستاد آموزش‌های لازم را می‌بینند و در شرایط بحرانی حضور پیدا کرده و خدماتی را ارائه می‌کنند.

مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه در سطح کشور حدود هزار طلبه دارای مهارت‌های تخصصی مشاوره هستند، خاطرنشان کرد: در ۳۰ استان کشور حوزه‌های علمیه مراکز مشاوره دارند که طلبه‌ها با رشته‌های تحصیلی مشاوره و علوم تربیتی در این مراکز فعال هستند.

وی با بیان اینکه حوزه‌ علمیه در تهیه بیش از ۴۰ سند بالادستی نقش مؤثر داشته است، تصریح کرد: برخی از طلاب در عرصه‌های ادیانی فعالیت دارند که رسالت پاسخگویی به شبهات ادیانی را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha