سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تصاویر/ نشست خبری چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان

حوزه/ مهلت ارسال آثار به همایش ملی کتاب سال بانوان تا خرداد ۱۴۰۳ تمدید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا (س) در نشست خبری «چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان» ضمن حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین عنوان کرد: جنایات صورت گرفته در غزه و نسل کشی رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنیم.

وی با اشاره به تاکید روایت بر مکتوب سازی علم، بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «قَیِّدُوا العِلمَ بِالکِتاب؛ علم را با نوشتن در بند کشید.» همچنین امام صادق (ع) می‌فرماید: «اکتُبُوا الْعِلْمَ فَانَّکمْ لا تَحْفُظُونَ حَتّی تَکتُبُوا؛ علم را بنویسید چرا که شما آن را حفظ نمی‌کنید مگر علم را بنویسید.»

وی ادامه داد: آثار مکتوب، آثار ماندگاری است و نسل‌های بعد می‌توانند از آثار ما استفاده کنند، همانطور که ما از آثار علمای گذشته بهره می‌بریم.

رییس همایش ملی کتاب سال بانوان اضافه کرد: جامعه الزهرا (س) و حوزه‌ های علمیه خواهران برنامه‌های متعددی دارند تا بانوان بتوانند نقش علمی که در جامعه و در تشکیل نوین اسلام دارند را ایفا کنند که یکی از این برنامه‌ها همایش ملی کتاب سال بانوان است.

برقعی اظهار کرد: ایجاد رقابت سالم بین آثار بانوان، شناسایی ظرفیت‌ها و تقویت بانوان، ارتقا توان بانوان در نوشتن، گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و تولید علم میان بانوان، هدایت پژوهش به سمت نیازهای روز جامعه و توجه ویژه به زن و خانواده از جمله اهداف این همایش است.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ویژه چهارمین همایش کتاب سال بانوان نسبت به همایش‌های قبلی، برگزاری پیش نشست‌ها و نشست‌های علمی است که برای ارتقای سطح علمی بانوان پژوهشگر در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در این پیش نشست‌ها و کارگاه‌های علمی پژوهشی از نویسندگان برگزیده در همایش‌های قبلی دعوت می‌شود تا راهکارهای ارتقای آثار پژوهشی را برای پژوهشگران ارائه دهند تا طلاب و پژوهشگران در این جهت، فعالیت پژوهشی داشته باشند.

افق این همایش تا سال ۱۴۱۵

صدیقه شاکری، معاون پژوهش جامعه الزهرا (س) عنوان کرد: در چشم اندازی که برای این همایش داریم این است که این همایش تا سال ۱۴۱۵ در عرصه بین‌المللی نیز گسترش پیدا کند و پنج همایش دیگر تا سال ۱۴۱۵ برگزار شود.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در توسعه همایش کتاب سال بانوان، اضافه کرد: باتوجه به اینکه جامعه هدف این همایش، زنان مسلمان جهان هستند به دنبال این هستیم این عرصه را تعمیم و گسترش بدهیم.

معاون پژوهش جامعه الزهرا (س) افزود: هدف ما این این است که متناسب با مقتضیات فرهنگی و تاریخی، متکی بر ارزش‌های اخلاقی و با تاکید بر استحکام خانواده، آثار به سمت آنچه نیازمند استحکام خانواده است سوق داده شود.

شاکری اظهار کرد: همچنین برخورداری از دانش پیشرفته و تولید علم و آثاری که مبتنی بر منابع اسلامی و انسانی در عرصه مطالعات زن و خانواده است از دیگر اهداف این چشم انداز است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا (س) ادامه داد: در این چشم انداز در نظر داریم که این همایش الهام بخش باشد همچنین برای تحکیم الگو زنان موفق از صدر اسلام تا حال، به صورت موثر و فعال عمل کند.

وی اضافه کرد: به دنبال تعامل سازنده و موثر با مجامع علمی داخلی و خارجی بر اساس اصول عزت، عفت و مصلحت و فرمایشات و خط فکری امامین انقلاب هستیم.

نخستین پیش نشست با موضوع «کتاب تولید دانش و آثار ماندگار بانوان طلبه» برگزار می‌شود 

نجمه صالحی، دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی «کتاب سال بانوان» با بیان اینکه بیشترین آثار دریافتی در قالب کتاب و تألیف بوده است و در قالب رساله و مقاله نیز آثاری دریافت شده است‌، عنوان کرد: تا کنون آثاری به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی دریافت شده که امیدبخش است به سمت بین المللی شدن همایش قدم برداریم.

دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی «کتاب سال بانوان» ادامه داد: در جهت ارتقای آثار دریافتی، برگزاری پیش نشست‌ها و نشست‌های انگیزشی و کارگاه‌های مرتبط با همایش برای نخستین بار در دستور کار قرار گرفته است.

صالحی افزود: نخستین پیش نشست این همایش با موضوع «کتاب تولید دانش و آثار ماندگار بانوان طلبه» است که روز چهارشنبه ۲۴ آبان همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در این پیش نشست‌ها علاوه بر موضوعات علمی و پژوهشی مرتبط با همایش، به معرفی بانوان مؤلف در طول تاریخ و استخراج روش‌های کتابت آنان، آموزش راهکارهای تبدیل پایان نامه به کتاب و دعوت از نویسندگان برتر همایش قبل جهت ارائه راهکارهای موفقیت در کتابت و تدوین اثر علمی پرداخته می‌شود.

پذیرش بیش از ۴۰۰ اثر

بتول زاهدی فر، دبیر علمی این همایش، عنوان کرد: میراث مکتوب بانوان در تمدن اسلامی مغفول واقع شده است. در طول تاریخ بانوانی داریم و داشتیم که آثار مکتوبی دارند اما در حاشیه قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: از اهداف این همایش این است که این بانوان که عنصر فعالی در مواریث اسلامی هستند از حاشیه خارج شوند و سرآمد بانوان جهان قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه نسبت به همایش دور قبل صد درصد افزایش آثار داشته‌ایم، گفت: در این همایش آثار منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی شامل تألیف، ترجمه و تصحیح، رساله‌های سطح چهار و دکتری بانوان و مقالات علمی پژوهشی و آثار بانوان و آقایان در محور ویژه که در سال‌های فروردین ۱۴۰۰ و تا پایان اسفند ۱۴۰۲ تألیف و منتشر شده‌اند، پذیرفته می‌شوند.

زاهدی فر با بیان اینکه این همایش در آذر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، اضافه کرد: مهلت اولیه ارسال آثار تا پایان شهریور ماه بوده است که تا آذر ماه تمدید شد اما به دلیل درخواست علاقه‌مندان مجددا مهلت پذیرش آثار تا پایان خرداد ۱۴۰۳ تمدید شد.

وی افزود: اگر آثاری در همایش‌های دیگر ارایه شده باشد و بر اساس نظر کمیته علمی، ۳۰ درصد آثار ارتقاء و ریز موضوعاتی تغییر کرده باشد و در این بازه زمانی مجدد چاپ شده باشد امکان حضور در همایش را دارد.

زاهدی فر با اشاره به اینکه تا پایان مهر ماه، ۴۴۶ اثر پذیرش شده است، تصریح کرد: ۱۵۰ مقاله، ۲۶۰ جلد کتاب، ۳۶ رساله سطح چهار و دکتری پذیرش شدند همچنین در محور ویژه نیز ۲۰ تن آقایان و ۱۰ تن از بانوان شرکت کردند.

زاهدی فر ادامه داد: محورهای این همایش شامل تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام، اخلاق و عرفان، تاریخ، سیره و تراجم، فقه و حقوق، اصول فقه، ادبیات و هنر، علوم تربیتی و روانشناسی و علوم اجتماعی است.

وی با بیان اینکه یک نسخه فیزیکی از آثار باید به دبیر خانه همایش در جامعه الزهرا (س) ارسال شود، یادآور شد: پژوهشگران می‌توانند برای ارسال آثار خود به نشانی www.ketabebanovan.ir مراجعه کرده و از طریق پنل شخصی، آثار خود را ارسال کنند و یا از طریق پست الکترونیکی به نشانی info@ketabebanovan.ir با دبیرخانه همایش در ارتباط باشند.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha