یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
یوسف

حوزه / رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: امروز دل‌های ما در غزه است؛ غزه‌ای که کودکانش مظلومانه به شهادت می‌رسند. این اتفاق باید الهام بخش هنرمندان و داستان‌نویسان باشد تا به واسطه آن آثار خوبی خلق شده و در تاریخ به یادگار بماند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری دوازدهمین دوره جایزه ادبی «یوسف» (داستان کوتاه دفاع مقدس و مقاومت) امروز ۲۲ آبان برگزار شد.

در این نشست سردار عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، احسان عباسلو دبیر علمی جایزه و حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاری‌نژاد حضور داشتند. در ابتدای جلسه سردار بایرامی با بیان اینکه این رویداد مزین به نام شهید کامبیز ملک شامران است. امروز دل‌های ما در غزه است؛ غزه‌ای که کودکانش مظلومانه به شهادت می‌رسند. این اتفاق باید الهام بخش هنرمندان و داستاننویسان باشد تا به واسطه آن آثار خوبی خلق شده و در تاریخ به یادگار بماند.

وی افزود: عملیات «طوفان الاقصی» توانست مجدد یاد و نام فلسطین را در نزد جهانیان زنده کند زیرا این نام رو به فراموشی بود. گواه این ادعا نیز حضور سراسر مردم جهان در راهپیمایی‌های گسترده جهانی است. این امر نشان می‌دهد مردم آزاده جهان شاید مثل ما فکر نکنند اما آزادگی آنها باعث شده در مقابل صهیونیست‌ها به اعتراض برخیزند.

سردار بایرامی ادامه داد: امسال شاهد برگزاری دوازدهمین دوره جایزه داستان کوتاه یوسف هستیم. در یازده دوره گذشته ۱۷۶۷۹ نویسنده با ما همکاری داشتند؛ نویسندگانی که عمدتاً جوان بودند. این امر نشان می‌دهد اگر جوانان حمایت شوند می‌توان به دستاوردهای بسیار خوبی رسید. این جایزه با هدف الگوسازی نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود زیرا معتقدیم بهترین الگوها را می‌توان در ۸ سال دفاع مقدس مشاهده کرد. در انتهای سخنانم جا دارد از استان خوزستان و خانواده شهدا بابت میزبانی جشنواره دوازدهم کمال تشکر را داشته باشم.

عباسلو دبیر علمی جایزه نیز بیان کرد: این رویداد تخصصی‌ترین جایزه در حوزه داستان کوتاه است البته جایزه‌های مشابهی در حوزه دفاع مقدس وجود دارد اما به جرأت می‌توان گفت این رویداد از همه قوی‌تر است. بخش مهمی از داستان را تاریخ ‌می‌سازد. تاریخ ۸ سال دفاع مقدس قادر است تا سال‌ها الهام بخش کارهای غنی در حوزه داستان‌نویسی باشد. در ضمن توجه به دفاع مقدس هویت غنی ملی و دینی ما را شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: عده‌ای تصور می‌کردند داستان کوتاه در حال فراموشی است اما در سال‌های اخیر برگزاری جایزه یوسف خلاف این ادعا را نشان داد این جایزه سه بخش دارد. بخش کودک، بخش بزرگسال و بخش جنبی. در بخش جنبی ما به رویدادهای مهم روز توجه داریم. برای نمونه در سال گذشته با توجه به اتفاقات رخ داده شعار وحدت ملی مورد نظر بود.

عباسلو تأکید کرد: استقبال از این رویداد دور از انتظار بود در سال گذشته ۳۴۴۶ داستان در جایزه حاضر بودند. امسال این تعداد به ۳۶۴۹ داستان رسید. لازم به ذکر است استان مازندران بیشترین تعداد اثر را در این جایزه به خود اختصاص داده است. در این میان برای استان‌های که حضور خوبی در این جایزه نداشتند کارگاه‌هایی برگزار کردیم و نتیجه آن این شد که استان قم به چهارمین استان به لحاظ تعداد بالای آثار رسید.

وی در خاتمه تأکید کرد: در این دوره و در بخش نهایی ۱۴۷ خانم حضور دارند. این امر و حضور خوب زنان نشان می‌دهد جذابیت دفاع مقدس دارد که باید مورد حمایت قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha