یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تشکیل وزارت خانواده در کشور

حوزه/ گزارش علمی "نظام خانواده در اسلام؛ خانواده محوری در تدبیر نظامات"، توسط گروه مطالعات مدیریتی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تهیه و منتشر شد و در این گزارش پیشنهاد شد وزارت خانواده با رسالت «راهبری تشکیل، تحکیم و تعالی و صیانت از گسست خانواده» در کشور تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه،گزارش علمی "نظام خانواده در اسلام؛ خانواده محوری در تدبیر نظامات"، توسط گروه مطالعات مدیریتی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تهیه و منتشر شد و در این گزارش پیشنهاد شد وزارت خانواده با رسالت «راهبری تشکیل، تحکیم و تعالی و صیانت از گسست خانواده» در کشور تشکیل شود.

بر اساس این گزارش: در بخشی از این گزارش آمده است:از منظر اسلام، خانواده تنها نظام اصیل و پایدار اجتماعی است و تمام نظامات اجتماعی در راستای اقتضائات خانواده پدید آمده‌اند. در سند «سیاست‌های کلی خانواده» ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز، «خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است» که باید محور تدبیر همۀ نظامات اجتماعی قرار گیرد. درحالی که درسیاست وبرنامه ها وقوانین جاری کشور این رویکرد جاری نشده است.


در ادامه گزارش خاطرنشان شده است: اعمال سیاست‌های مذکور در سند می‌تواند تمام نظامات اجتماعی از جمله نظام تعلیم و تربیت (شامل حوزه علمیه، آموزش و پروش، و دانشگاه)، نظام اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را به شدت متحول کند و تمام آنها را در راستای حفظ و تقویت و خدمت به خانواده سامان دهد.


در این گزارش با نگاهی نو و جامع به خانواده، ضمن تشریح خانواده به عنوان یک سازمان اجتماعی، نظام خانواده از منظر اسلام ذیل چهار مبحث جایگاه، ارزش و اهمیت خانواده، ارکان
خانواده و جایگاه ایشان در خانه و اجتماع، اقسام خانواده و عرصه‌های حفظ و تقویت خانواده تبیین می گردد که توصیه ها والزامات سیاستی وقانونی با رویکرد فرهنگی واقتصادی در سه عرصۀ حفظ و تقویت خانواده شامل تشکیل، تحکیم و تعالی، صیانت از گسست خانواده به تفصیل پیشنهاد شد.


در این گزارش با نگاهی نو و جامع به خانواده، ضمن تشریح خانواده به عنوان یک سازمان اجتماعی، نظام خانواده از منظر اسلام ذیل چهار مبحث جایگاه، ارزش و اهمیت خانواده، ارکان خانواده و جایگاه ایشان در خانه و اجتماع، اقسام خانواده و عرصه‌های حفظ و تقویت خانواده تبیین می گردد که توصیه ها والزامات سیاستی وقانونی با رویکرد فرهنگی واقتصادی در سه عرصۀ حفظ و تقویت خانواده شامل تشکیل، تحکیم و تعالی، صیانت از گسست خانواده به تفصیل پیشنهاد می شود.
پیشنهادات مرکز در بعد فرهنگی خانواده تشکیل وزارت خانواده با رسالت «راهبری تشکیل، تحکیم و تعالی و صیانت از گسست خانواده»، ایجاد معاونت یا اداره کل مستقل چابک خانواده در مراکز علمی و سازمان‌های کشوری و لشکری، ایجاد رشته‌های مشاوره خانواده در دانشگاه و مراکز تخصصی حوزوی، تربیت کادر پزشکی و پرستاری متناسب با جمعیت و نیاز جامعه زنان، تأسیس شبکه مستقل خانواده در صدا و سیما و محوریت دادن به مساجد در هدایت فرهنگی و محلی خانواده‌ها از جمله پیشنهادات گروه مطالعات مدیریتی مرکز در این حوزه می باشد.


پیشنهادات مرکز در بُعد اقتصادی خانواده


تأمین حداقل مسکن با: احیاء وزارت مسکن و شهرسازی و چابک‌سازی آن، احیاء نهضت ساخت مسکن با اعطای وام به انبوه‌سازان و تولیدکنندگان واقعی، تأمین حداقل یک میلیون مسکن ٦٠ تا ٨٠ متری (در صورت عدم توان پرداخت، ۴۰ تا ۵۰ متری) ضمن توجه به سیاست مسجدمحوری و مدرسه‌محوری و مرکز تأمین ارزاق، توجه به ظرفیت اشتغال‌زایی ساخت مسکن، ضرورت صنعتی شدن انبوه‌سازی مسکن برای صرفه جویی در زمان و هزینه؛ تأمین حداقل وسائل و امکانات برای شروع زندگی و حداقل درآمد ماهیانه (اشتغال یا بیمه بیکاری)، اجرای سیاست الزام حاکمیتی خودکفایی در تأمین خوراک، پوشاک و وسائل اولیه خانواده، پرداخت حق عائله‌مندی مناسب و متناسب به مردان متأهل، تشکیل صندوق ذخیره حق تشکیل خانواده برای جوانان دختر و پسر و صندوق حق همسری و مادری زنان و اولویت اشتغال مردان متأهل و جوانان در شرف ازدواج در محیط‌های شغلی غیرمختص به زنان از جمله پیشنهادات در حوزه اقتصادی می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بابک سارانی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    بهتر است که یک وزارتخانه جدید و نیز کوچک و چابک با نام « وزارت خانواده ، جوانان و مقابله با آسیب های اجتماعی » تأسیس شود این وزارتخانه کوچک و پویا می تواند ترکیبی از مرکز خانواده و زنان ریاست جمهوری و نیز سازمان بهزیستی و همچنین مرکز ملی جوانان که بعد از ادغام با وزارت ورزش عملا از بین رفت باشد . این وزارتخانه نیازی به بودجه و کارمند اضافی ندارد و سرجمع بودجه و پرسنل فعلی برای اداره این وزارت کفایت می کند . مهم وجود ستادی برای ساماندهی به مسایل اجتماعی و مقابله با آسیب های اجتماعی در کشور است.