شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/«فرهنگ‌نامه جامع منطق» مشتمل بر ۶۶۰۶ اصطلاح در ۱۰۷۵ صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «فرهنگ‌نامه جامع منطق» در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و تدوین شده است که به همت نشر این پژوهشگاه در ۱۰۷۵ صفحه به چاپ رسید.

فرهنگنامه جامع منطق کتابی است مبتنی بر اصطلاحنامه منطق و مشتمل بر توضیحات زبده و مستند برای ۶۶۰۶ اصطلاح منطقی.

از آنجا که در اصطلاحنامه معانی اصطلاحات درج نمی‌شود و تنها روابط معنایی منعکس می‌شود، از همان ابتدا چنین اندیشیده شد که فرهنگنامه حاوی معانی و شواهد برای اصطلاحات پدید آید. اولین و دومین آنها درباره اصطلاحنامه اصول فقه و علوم قرآن بود و سومین آنها فرهنگ‌نامه منطق (اثر حاضر) است این فرهنگ عموماً به مباحث منطق قدیم پرداخته است، هرچند کلیات از منطقه جدید نیز گوشزد کرده است.

این فرهنگنامه مرجع چند وجهی است: از یک سو اهل اصطلاحنامه و کاربران آن را به معانی و اسناد و احیاناً دوره شکل‌گیری اصطلاحات راهبری می‌کند و از سوی دیگر می‌تواند به مثابه اثری مستند و معتبر مورد استفاده اهل تحقیق در منطق قدیم قرار گیرد این اثر برای علاقمندانی که در حوصله و مجال اندک درصدد یافتن اطلاعات معتبر در باب هر اصطلاح منطقی هستند بسیار مفید خواهد بود.

گستردگی این مجموعه نفیس یکی از ویژگی‌های آن است. این اثر که از بررسی بیش از ۱۰۰ منبع و مدرک علم منطق فراهم آمده که مشتمل بر ۶۶۰۶ اصطلاح است. از این تعداد ۲۴۱۳ اصطلاح، «نامرجّح» و ۴۱۹۳ اصطلاح، «مرجّح» است. از میان اصطلاحات «مرجّح» ۲۲۱۶ اصطلاح به عنوان مدخل اصلی (دارای مقاله مستقل) گزینش شده و ۱۹۷۷ اصطلاح نیز مدخل ارجاعی است.

این فرهنگنامه دو مدخل دارد: مدخل‌های ارجاعی و مدخل‌های اطلاعاتی. مدخل‌های ارجاعی مدخلایی هستند که مراجعه کننده را بدون مدخل‌های مرجح در درون فرهنگنامه راهنمایی می‌کند. مدخل‌های اطلاعاتی که در واقع مدخل‌های اصلی است، عمدتاً دارای هفت جز است: شناسه، زنجیره معنایی، مفهوم شناسی، شرح، شواهد، اختلاف اقوال، و منابعی که معانی و مطالب از آنها اخذ و گزارش شده است.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha