دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سیدحسین مؤمنی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به روایتی، بر اهمیت «اصبروا علی الفرائض»، «و صابروا علی المصائب» و «رابطوا علی الائمة علیهم‌السلام» تأکید نمود و گفت: آخرین ذکری که در گودی قتلگاه از اباعبدالله علیه‌السلام شنیده شد؛ بهترین ذکری است که قلب انسان را در اوج بلا و مصیبت تسکین می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به فرازهایی از آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» [۱]، با بیان این که اگر می‌خواهیم در همین دنیا به فلاح و رستگاری برسیم باید نسبت به این آیه شریفه توجه داشته باشیم، اظهار داشت: اصبروا، صابروا، رابطوا، و اتقو الله مؤلفه‌های مهم رسیدن به فلاح و رستگاری است که نظر به دنیا دارد و از رهگذر آن نظری به آخرت هم دارد.

مهمترین مسیر رسیدن به رستگاری در دنیا

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که این فلاح و رستگاری منحصر به آخرت، قبر و قیامت نیست، اظهار داشت: فلاح و رستگاری در دنیا و به‌تبع آن در آخرت همواره موردتوجه آموزه‌های الهی بوده است.

وی در ادامه در تفسیر آیه ۲۰۰ سوره آل‌عمران، به فرازهایی از کتاب گران‌سنگ جهاد النفس وسائل‌الشیعه و روایت‌های باب ۲۴ اشاره نمود و اظهار داشت: امام علیه‌السلام در روایتی در بیان إصبروا وصابروا ورابطوا می‌فرمایند؛ اصبروا علی الفرائض؛ چرا که صبر بر عبادت و انجام واجبات، صبر در مصائب و صبر در معصیت از مهم‌ترین بسترهای صبر است و لذتی که در صبر بر طاعت الله و اقامه نماز شب و انجام فرائض وجود دارد در هیچ جایی نمی‌توان یافت.

بلا از نشانه‌های توجه خاص خدا نسبت به انسان

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به بیان «وصابروا علی المصائب» امام علیه‌السلام اشاره نمود و با بیان این که انسان باید در مقابل گرفتاری و بلاها صبوری به خرج دهد، خاطرنشان کرد: بلا نشانه توجه خداوند متعال به انسان است؛ این بلاها یا برای به مدار بندگی برگرداندن انسان است و یا این که خداوند متعال از صبر بر بلا می‌خواهد آدمی را به مقام والای بندگی و درجات رفیع رهنمون سازد.

وی شکر، صبر و سکوت بر بلا را بسیار مهم ارزیابی نمود و سکوت در مقابل مصیبت و بلا را نازل‌ترین واکنش انسان حاضر در مسیر بندگی توصیف نمود و یادآور شد: آخرین ذکری که در گودی قتلگاه از اباعبدالله علیه‌السلام شنیده شد؛ «صَبْراً عَلی‌ قَضائِکَ یا رَبِّ لا إِلهَ سِواکَ، یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ…» است؛ این ذکر بهترین ذکری است که قلب انسان را در اوج بلا و مصیبت تسکین می‌دهد.

زندگی بی نام و یاد امام زمان (عج) بی روح و به دور از آرامش

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی انجام واجبات و ترک محرمات را نازل‌ترین بعد تقواپیشگی توصیف نمود و ابراز داشت: رابطو در کلام امام علیه‌السلام به «و رابطوا علی الائمة علیهم‌السلام» تفسیر و بر اهمیت ارتباط با امام‌زمان تأکید شده است؛ چرا که زندگی بی یاد و نام امام‌زمان(عج) زندگی بدون روح است و خانه‌ای که در آن یاد امام علیه‌السلام نباشد، آن خانه محیط آرامش و تجلی معنویت نخواهد بود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که ارتباط نفس با امام‌زمان(عج) در گرو اهتمام به اعمالی است، یادآور شد: این نکته که دقت داشته باشیم هیچ‌وقت دل حضرت را به درد نیاوریم، نخستین و مهم‌ترین گام ارتباط با صاحب‌الزمان (عج) است.

نخستین گام ارتباط با امام زمان(عج)

وی با اشاره به این که باور و اعتقاد عمیق انسان به امام‌زمان (عج) او را در مسیر کسب عنایات خاصه حضرت قرار می‌دهد. انسان در اثر ربط به حضرت و یاد و نام ایشان مراقبه در عمل می‌کند تاچشم، گوش و زیانش آلوده و عمل بد به حضرت عرضه نکند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت یاد و نام امام‌زمان(عج) و تجلی عینی یا بن الحسن در محیط خانه تصریح نمود و اظهار داشت: قضایای فلسطین و غصه ظلم‌هایی که در حق زن و کودکان مظلوم فلسطینی می‌شود، در گام نخست متوجه قلب نازنین حجت بن الحسن(عج) است و ایشان را داغدار نموده است.

[1] – آیه ۲۰۰ سوره آل‌عمران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha