دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1120433
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
5946011.jpg

حوزه/ دومین چاپ کتاب «زن در تورات و قرآن» نوشته حجت الاسلام محمد حسین معزی توسط انتشارات زحل منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دومین چاپ کتاب «زن در تورات و انجیل» نوشته حجت الاسلام محمد حسین معزی توسط انتشارات زحل منتشر شد، در این کتاب با مقایسه تطبیقی زن در متون مقدس (عهد عتیق و قرآن) به‌ویژه در ماجرای آفرینش، اخراج از بهشت، داستان پیامبران (ابراهیم، یوسف و موسی(ع)) مواجهیم و ظرایف جالبی از تفاوت‌ها در قرائت و نگاه را بر می‌شمرد، به‌علاوه مقایسه تطبیقی احکام (ازدواج، طهارت، زنا و حجاب) و حقوق (ارث و طلاق) در شریعت موسوی و شریعت محمدی.

همچنین اطلاعات موجز و مفیدی از عهدین (عتیق و جدید) و تلمود (شریعت شفاهی) و شیوه اجتهاد علمای یهود ارائه می‌دهد.

مقایسه این دو دین ابراهیمی را که دارای شریعت هستند، اساس کار این کتاب مفید و مختصر است.

نویسنده برخلاف مدل رایج، نسبت به عهد عتیق و سایر متون شریعتْ‌بنیادِ یهودیت با احترام سخن می‌گوید، هرچند با ادب پژوهشی تصریح می‌کند: «ذکر این مباحث نه دلیل بر درستی این اعتقادات است که اساساً این پژوهش را سودای داوری نیست و مباحثی از قبیل تحریف، نقد تاریخی و نقد متون مقدس را در این مقال نخواهیم آورد.»

کتاب «زن در تورات و قرآن» به چاپ دوم رسید

نویسنده در پایان کتاب ۳۲ پرسش را مطرح و عملا از محققان دیگر دعوت می‌کند پاسخ‌هایی درخور و روزآمد برای آنها بیابند، چرا که به برخی از آنها تاکنون پاسخی داده نشده و پاسخ برخی از آنها هم در جامعه انتشار نیافته است، پرسش‌هایی که ممکن است در گذر زمان به شبهاتی جدی در مسئله زنان تبدیل شوند، از جمله:

– آیا تفاوت زن و مرد می‌تواند منشاء تبعیض باشد؟

– تعریف زنانگی بر چه محوری است؟ دین یا فیزیولوژی یا عرف؟ آیا با تغییر اجتماعی تعریف زنانگی، موضوع تغییر و به تبع آن، احکام بازسازی می‌شوند؟

– آیا ظلم‌هایی که در تاریخ جوامع دینی به زنان شده مولود متون مقدس است؟

– آیا تصویری که ادیان ابراهیمی از بهشت ارائه می‌دهند مشتمل بر تحقیر و توهین به زنان به عنوان جنس دوم و تبعی نیست؟

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha