دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1120732
۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در افتتاحیه نخستین نمایشگاه تخصصی

حوزه/ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نمایش خروجی ایده‌های دانش‌بنیانی صنعت کفش در نمایشگاه «مترکس»، گفت: ۲۰ سال از نظر فناوری در حوزه صنعت کفش عقب بودیم اما در یک فاصله کوتاه، این صنعت روزآمد شد و روزآمدی و بومی‌سازی در صنعت کفش موجب رشد اقتصادی کشور هم خواهد شد.

به گزارش خبرگزای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در افتتاحیه نخستین نمایشگاه تخصصی «مواد اولیه، ماشین‌آلات، تکنولوژی، چرم و صنایع وابسته صنعت کفش ایران_قم» که در محل نمایشگاه بین‌المللی استان قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: این نمایشگاه فقط نمایشگاه صنعتی کفش نیست بلکه نمایشگاهی با یک عقبه مهم دانش‌بنیان، علم و فناوری است که پیوند وسیعی با عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: اسناد مختلفی که ما در حوزه‌های علم، فناوری، فرهنگ و اجتماعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور مصوب کردیم از جمله نقشه جامع علمی کشور و نقشه مؤثر فرهنگی در این نمایشگاه تجلی یافته است و رویکردهای فرهنگی و اجتماعی به‌خوبی در این نمایشگاه نمایان است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جمع زیادی از خانواده‌ها در منزل خود در فرآیند تولید کفش مشارکت دارند و این موضوع نشان از توجه این صنعت به خانواده است و از طرفی این صنعت در اشتغال و درآمدزایی برای خانواده‌ها نقش مهمی را ایفا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌بنیان‌ها در این نمایشگاه ایده‌های بسیاری را به نتیجه رسانده‌اند که دستاوردهای آنان در حوزه صنعت موجب افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه آموزش‌هایی که در این نمایشگاه داده می‌شود فناوری نو است، عنوان کرد: قم قطب تولید کفش در کشور است و اکنون در حال رسیدن به ساحت بین‌المللی خود است و ما ۲۰ سال از نظر فناوری کفش عقب بودیم اما در یک فاصله کوتاه این صنعت روزآمد شد و روزآمدی و بومی‌سازی در صنعت کفش موجب رشد اقتصادی کشور هم خواهد شد.

وی با تأکید بر حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از صنایع دانش‌بنیان گفت: فرآیندها در حوزه‌های مختلف به صورت حلقه‌وار با یکدیگر در ارتباط هستند و ما در این نمایشگاه به دنبال شناسایی حلقه‌هایی از ساحت‌های علم، فناوری و فرهنگی هستیم که در حوزه تولید کفش مفقود مانده است و تلاش می‌کنیم تا با تصمیم و عمل در سطح ملی این حلقه‌های مفقوده را رفع کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مشکلات بیمه‌ای، افزایش قیمت مواد اولیه و مباحث مالیاتی تولیدکنندگان کفش و صنایع وابسته به آن یاد کرد و گفت: برخی از مشکلات را در شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبات می‌توان رفع کرد و برخی دیگر را هم با بهره‌مندی از شوراهای عالی دیگر در کشور پیگیری خواهیم کرد.

۷۰ درصد صادرات صنعت کشور ایران به قم اختصاص دارد
جواد شعبان‌زاده رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم در حاشیه این مراسم با اشاره به اهمیت برپایی این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه مترکس در راستای توجه به زنجیره تامین و عرضه صنعت کفش با نگاه ویژه به صنایع وابسته برپا شده و بنا دارد که موتور محرک برون‌رفت از خام فروشی باشد.
رئیس کمیسیون صادرات کفش کشور با تاکید بر اینکه کفش قم امروز در سطح فراملی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، گفت: تلاش ما در این نمایشگاه برقراری ارتباط میان صنعت‌گران با هدف ارتقای بهره‌وری، کاهش واردات و استفاده بیشتر از ماشین‌آلات بروز هستیم.
شعبان‌زاده با تاکید بر اینکه استان قم قطب تولید انواع کفش‌های ماشینی در کشور است، گفت: شرکت‌های تولید و صنعت‌گران کشور می‌دانند قم چه ظرفیتی بالایی در حوزه کفش ماشینی دارد؛ ۷۰ درصد صادرات صنعت کفش کشور مرتبط با استان قم است و نگاه صنعت‌گران به این استان خاص است که حضور آن‌ها در این نمایشگاه هم بیان‌گر همین موضوع است.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه «مواد اولیه، ماشین‌آلات، تکنولوژی، چرم و صنایع وابسته صنعت کفش ایران_قم» خاطرنشان کرد: ایران جایگاه دوازدهم تولید کشور دنیا را به خود اختصاص داده است و با نگاهی که صنعت‌گران جوان به حوزه تولید کفش دارند امیدواریم بتوانیم تا پنج سال آینده این جایگاه را به جایگاه هشتم دنیا برسانیم.
وی با بیان اینکه صنعت کفش در حوزه اشتغال کشور جزو اولین‌هاست، گفت: این صنعت در حوزه کارگاه‌های محله‌محور و مشاغل خانگی جایگاهی ویژه دارد به همین علت توسعه این صنعت برای بسیاری از خانواده‌ها اهمیت دارد.
شعبان‌زاده استفاده از ماشین آلات پیشرفته را راهکارهای برای توسعه صنعت کفش دانست و گفت: ۲۰ سالی است که ماشین‌آلات ما بروز نشده و این بهای تولید را افزایش می‌دهد اما با بروزرسانی ماشین‌آلات می‌توانیم به افزایش تولید، کاهش خروج ارز و افزایش ارزآوری برسیم و اکنون این مهم در دستور کار است.
رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم از فعالیت ۳۵ هزار نفر در صنعت کفش قم یاد کرد و گفت: ۱۰ هزار نفر از این افراد به صورت مستقیم در این صنعت اشتغال دارند و ۲۵ هزار نفر نیز در قالب مشاغل خانگی در این صنعت فعالیت دارند.

عضو هیأت مدیره جامعه صنعت کفش ایران گفت: ۵۰۰ هزار نفر در صنعت کفش کشور اشتغال دارند و این صنعت ۷۳ گروه تولیدی را با خود درگیر می‌کند و سه هزار و ۱۰۰ بخش تولیدی دارد.
شعبان‌زاده با بیان اینکه قم در سطح کشور از نظر اشتغال جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است، گفت: قم در تولید کفش‌های ماشینی رتبه نخست کشور را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha