دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1121224
۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
امام‌جمعه کهک

حوزه/ امام جمعه کهک با اشاره به بیانات رهبری در خصوص بسیج، گفت: در منظومه فکری حضرت آقا بسیج مجاهد و با بصیرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی در ابتدای خطبه اول نماز جمعه این هفته و در ادامه مباحث مرتبط با فضائل و رذائل اخلاقی به بررسی اهمیت خوف و ترس به عنوان یک رذیله اخلاقی در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: صفت ترس و خوف از جمله صفاتی است که اگر در محل خود به کار گرفته نشود آثار منفی بسیاری در عرصه های فردی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت و لذا در روایات معصومین (ع) وارد شده است که مومن هرگز در جایی که محل خوف نیست، اهل ترس نمی‌باشد.در روایتی از حضرت باقر (ع) نقل شده که فرمودند:«لا یکونُ المؤمنُ جَبانا و لا حَریصا و لا شَحیح»؛ مؤمن نه ترسوست، نه آزمند و نه بخیل.

حجت‌الاسلام صبوری افزود: جهت اینکه این سه رذیله اخلاقی در کنار یکدیگر ذکر شده است این است که منشا همه این رذائل، سوءظن و تصویر نادرست نسبت به پروردگار متعال می‌باشد. چرا که انسانی که خداوند متعال را به قدرت، رزاقیت و کرامت می‌شناسد، هرگز گرفتار ترس بی‌ مورد،حرص و بخل نمی‌گردد. در روایتی از امیرالمومنین (ع) نقل شده که فرمودند:«إنّ البُخلَ و الجُبنَ و الحِرصَ غَرائزُ شَتّی یَجمَعُها سُوءُ الظَّنِّ بِاللّه ِ»؛ همانا بخل و ترس و آزمندی خویهای متعددی هستند که در بد گمانی به خدا ریشه دارند.

امام جمعه کهک افزود: قرآن کریم نیز ترساندن انسان‌ها را یکی از شیوه‌های مستکبرین و اهل باطل در گمراه نمودن افراد و جوامع معرفی نموده و می فرماید:«الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ»؛ آن مؤمنانی که چون مردم (منافق) به آنها گفتند: لشکری بسیار بر علیه شما مؤمنان فراهم شده، از آنان در اندیشه و بر حذر باشید، (این تبلیغات) بر ایمانشان بیفزود و گفتند: تنها خدا ما را کفایت کند و او نیکو وکیل و کارسازی است.

وی ادامه داد: همچنین در آیه دیگری می فرماید:«إِنَّمَا ذَٰلِکُمُ الشَّیْطَانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»؛ تنها این شیطان است که می‌ترساند دوستداران خود را، شما مسلمانان از آنان بیم و اندیشه مکنید و از من بترسید اگر اهل ایمانید.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به هفته بسیج به تبیین ماهیت بسیج در منظومه سخنان امام خامنه ای (حفظه الله) پرداخته و گفت: جامع ترین بیان در تبیین ماهیت بسیج و بایسته های آن را می توان در کلام ایشان در دیدار اقشار برگزیده بسیج در سال ۹٠ مشاهده نمود که فرمودند: بسیج سیاسی است، اما سیاست‌زده نیست، سیاسی‌کار نیست، جناحی نیست؛ بسیج مجاهد است، اما بی انضباط نیست، افراطی نیست؛ بسیج عمیقاً متدین و متعبد است، اما متحجر نیست، خرافی نیست؛ بسیج بابصیرت است، اما از خود راضی نیست؛ بسیج اهل جذب است - گفته‌ایم جذب حداکثری - اما اهل تسامح در اصول نیست؛ بسیج غیور است، پاسدار خطوط فاصل است؛ بسیج طرفدار علم است، اما علم‌زده نیست؛ بسیج متخلق به اخلاق اسلامی است، اما ریاکار نیست؛ بسیج در کار آبادکردن دنیاست، اما خود اهل دنیا نیست. این شد یک فرهنگ. فرهنگ بسیجی یعنی آن مجموعه‌ی معرفتها و روشها و منش هائی که میتواند مجموعه‌های عظیمی را در ملت به وجود بیاورد که تضمین‌کننده‌ی حرکت مستقیم و پایدار اسلامی آن ملت باشند.

وی در پایان خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن معرفی امیرالمومنین (ع) و صدیقه شهیده به عنوان اسوه های والای بسیج به ذکر مصائب آن بزرگواران پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha