دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1121763
۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
خانم فاطمه ابراهیمان

حوزه / مدیر مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) اردکان گفت: شعر هنری است که با قالب‌های جذاب و دلنشین، توانایی تاثیرگذاری بالایی را در مخاطب ایجاد می‌کند.

خانم فاطمه ابراهیمیان مدیر مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، با اشاره به اهمیت مدح و ثنای اهل بیت (ع) و برگزاری مجالس اهل بیت(ع)، اظهار داشت: یکی از عوامل مهم ترویج تشیع و سیره اهل بیت(ع) در قالب شعر می‌باشد و حتی در طول تاریخ نیز شاعرانی که به مدح و روایتگری حوادث متعلق به اهل بیت(ع) پرداخته‌اند، توسط امامان (ع) مورد تکریم قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: شعر هنری است که با قالب‌های جذاب و دلنشین، توانایی تاثیرگذاری بالایی را در مخاطب ایجاد می‌کند و مداح هم فردی است که با انتخاب شعر مناسب و شایسته اهل بیت(ع)، با کلام و آهنگ زیبا مخاطب را همراه می‌سازد و به نظر لازم می‌آید طلاب علوم دینی در این زمینه نیز وارد عمل شوند.

ابراهیمیان ادامه داد: از حوادث بزرگ تاریخ اسلام "واقعه عاشورا " است و اشعار متعددی این حادثه را بیان کرده‌اند و به مرثیه سرایی آن اهتمام داشته‌اند، به همین جهت در ترم اول آموزش فنون مداحی، روش‌های مرثیه سرایی و چگونگی ورود و خروج به مرثیه با استفاده از شعر خوانی، چگونگی اوج و فرود در صدا و تمرین صدا سازی، ورود به مقتل و خواندن گوشه‌ای از مقتل و مرثیه بیان شد.

مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) اردکان، ادامه داد: استاد دوره خانم هاتفی از اساتید حوزه و مبلغین فعال هستند که چند سالی نیز به صورت پیاپی در کنار امر تبلیغ به مداحی و مرثیه سرایی اهل بیت(ع) فعالیت دارد.

ابراهیمیان یادآور شد: در طی ۱۰ جلسه آموزشی علاوه بر بیان نکاتی در باب اهمیت مرثیه خوانی، ۱۰ مرثیه آماده با موضوعات مختلفی چون وداع امام حسین(ع) با یارانشان، شهادت حضرت علی اکبر(ع)، مرثیه حضرت علی اصغر(ع) و وداع با پیکرهای شهدا در عصر روز عاشورا به‌صورت عملی ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: اولین اصل برای مداح اهل بیت(ع) آشنایی با سیره و رعایت شأن، مقام و عظمت آنها می‌باشد و شایسته است مداحان اعم از طلاب و غیر طلاب در کنار به‌کارگیری اصول مداحی این مورد را همیشه در نظر بگیرند و به طور یقین خود ائمه (ع) نگاه ویژه‌ای به مداحان دارند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha