شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1122091
۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۱
سومین نشست علمی مدرسه علمیه ولی عصر(عج) اهواز در سال تحصیلی جاری با موضوع علل و عوامل صلح امام حسن(ع)

حوزه/ سومین نشست علمی مدرسه علمیه ولی عصر(عج) اهواز در سال تحصیلی جاری با موضوع "علل و عوامل صلح امام حسن(ع)" برگزار شد.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، سومین نشست علمی مدرسه علمیه ولی عصر(عج) با موضوع علل و عوامل صلح امام حسن(ع) امروز به همت معاونت پژوهش این مدرسه  برگزار شد.

در این نشست علمی حجت الاسلام حسینی موحد ارائه دهنده، حجت الاسلام محمد جواد همدانی به عنوان ناقد و حجت الاسلام محمد مهدی قصاب دزفولی به عنوان دبیر حضور داشت.

در ابتدای نشست حجت الاسلام حسینی موحد در پاسخ این سئوال که آیا امام حسن(ع) شخصیتی آرام و به دور از نزاع و فعالیت‌های سیاسی بودند؟ به بیان مصادیقی از شجاعت‌، رشادت‌ و فعالیت‌های سیاسی حضرت از دوران خلیفه اول تا دوران امیرالمومنین علی(ع) پرداخت.

وی به بررسی علل صلح امام حسن مجتبی(ع) پرداخت و روحیه ضعیف و عدم همکاری مردم با امام(ع)، وجود جریان‌های فکری مخالف در سپاه امام(ع)، خیانت فرمانده‌هان لشکر و فرار سربازان سپاه را از دلایل این صلح اجباری دانست.

حجت الاسلام حسینی موحد تأکید کرد که اگر با توجه به اوضاع و شرایط آن زمان، امام حسن(ع) صلح نمی‌کرد اثری از اسلام، امام و یارانشان باقی نمی‌ماند.

در ادامه حجت الاسلام محمد جواد همدانی ضمن تقدیر از ارائه حجت الاسلام حسینی موحد اظهار کرد: در بررسی زندگی نامه اهل بیت(ع) باید به این نکته توجه ویژه شود که آن بزرگواران معصوم بوده و هیچ کار خلاف، اشتباه و بی‌حکمتی از آنها سر نمی‌زده است.

وی تصریح کرد: درگیری امام حسن(ع) با معاویه، درگیری دو شخص برای رسیدن به حکومت نبود بلکه درگیری دو تفکر است و صلحی که بین امام حسن(ع) و معاویه رخ داد نیز به معنای سازش و تسلیم نبود بلکه به معنای ترک قتال بود.

حجت الاسلام همدانی خاطرنشان کرد: در بررسی علل صلح امام حسن(ع) باید از علم روانشناسی و جامعه شناسی برای بررسی دقیق شرایط مردم و جامعه آن زمان استفاده کرد، به عنوان مثال باید به این نکات توجه کرد که اولاً مردم کوفه همیشه در جنگ بوده‌اند از این رو از جنگ خسته شده بودند، در حالی که در شام هیچ جنگی صورت نگرفته بود، ثانیاً مردم شام مردمی یک دست و متحد بوده و بین آنها غیر عرب وجود نداشت در حالی که در کوفه قومیت‌های مختلف زندگی می‌کردند، ثالثاً معاویه برای رسیدن به هدف خود دست به هر جنایتی از جمله دروغ پراکنی و شایعه سازی نسبت به اهل بیت(ع) می‌زد.

در بخش پایانی این نشست حجت الاسلام محمد مهدی قصاب دزفولی ضمن تقدیر از ارائه حجت الاسلام حسینی موحد و نقد حجت الاسلام همدانی به جمع بندی مطالب پرداخت.

در پایان نشست حجت الاسلام حسینی موحد به سؤالات حاضرین پاسخ داد.

در حاشیه برگزاری این نشست از طلاب برگزیده پژوهشی تقدیر و تجلیل شد.

علل و عوامل صلح امام حسن(ع) بررسی شد

علل و عوامل صلح امام حسن(ع) بررسی شد

علل و عوامل صلح امام حسن(ع) بررسی شد

علل و عوامل صلح امام حسن(ع) بررسی شد

علل و عوامل صلح امام حسن(ع) بررسی شد

علل و عوامل صلح امام حسن(ع) بررسی شد

علل و عوامل صلح امام حسن(ع) بررسی شد

علل و عوامل صلح امام حسن(ع) بررسی شد

علل و عوامل صلح امام حسن(ع) بررسی شد

علل و عوامل صلح امام حسن(ع) بررسی شد

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ؟ IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    0 0
    "اولاً مردم کوفه همیشه در جنگ بوده‌اند از این رو از جنگ خسته شده بودند، در حالی که در شام هیچ جنگی صورت نگرفته بود" عجبا؟! پس گلایه امیر المومنین علیه السلام از کوفیان نابجاست؟! کجا کوفه همیشه در جنگ بوده است؟ گاهی جنگ بوده گاهی نبوده. در شام هیچ جنگی صورت نگرفته است؟! پس جنگ صفین با کی بوده؟ معاویه لشکر نمی فرستاد به نواحی مختلف؟