شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نجف لکزایی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه در تفکر اسلامی مقاومت تمام شدنی نیست، گفت: تا زمانی که استکبار و تزاحمات عالم مادی وجود دارد، مقاومت جزو وجود ذاتی ایمان انسان مسلمان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در نشست تخصصی "مبانی حکمرانی مقاومت در قرآن" خاطرنشان کرد: حکمرانی مقاومت به ما می‌گوید که در شرایط گوناگون باید از چه نوع راهبردی برای مقابله با دشمنان استفاده کرد.

مدیر گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقاومت ما باید راهبردی باشد، گفت: مقاومت راهبردی نیاز به راهبری دارد، در این نوع مقاومت ابتدا باید مراقب باشیم که به اشغال دشمن(شیطان) در نیاییم، و اگر کسی به اشغال دشمن درآمد باید رفع اشغال کند.

وی با اشاره به اینکه اشغال توسط دشمن انواع و اقسام مختلفی دارد، گفت: گاهی قلب انسان مورد اشغال دشمن قرار می‌گیرد و به نوعی اشغال معرفتی و اخلاقی صورت می‌گیرد، به عنوان نمونه برخی کشورها با تدریس دروس علوم انسانی الحادی و غربی در دانشگاه‌های خود، در حقیقت ظلم، سلطه و تسلیم در برابر طاغوت را به نام واقعیت تئوریزه می‌کنند. این اشغال جز سخت‌ترین نوع اشغال‌ها می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی بیان داشت: سخت ترین کار این است که با این علوم انسانی الحادی بخواهید علیه دشمن مبارزه کنید، مثلا مارکسیسم ضد دین است، اگر ما در جبهه اسلامی از مارکسیست علیه طاغوت استفاده کنیم، قطعا در این صورت راه را اشتباه خواهیم رفت.

مدیر گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: حضرت امام خمینی وقتی مبارزه علیه رژیم طاغوت را شروع کرد، فرمودند، آمریکا، شوروی و انگلیس همه دشمن ما هستند، ولی مسئله ما امروز آمریکاست، ایشان با توجه به آن مبانی که داشتند از واقعیت دشمنی ها غافل نبودند.

وی اظهار داشت: در اسلام توحید، نبوت و امامت مبناست و دوست و دشمن با این مبانی قابل تشخیص هستند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: اگر کسی در جریان مقاومت گرایش ناسیونالیستی داشته باشد و بگوید فقط دنبال دفاع از کشور و جغرافیای خود هستم، مخالف قرآن عمل کرده است، زیرا به تعبیر قران کریم، دین اسلام جهانی است و مقاومت هم باید به صورت جهانی تعریف شود.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به اینکه ما به مراتب اشغال اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و .. داریم، گفت: تمام این اشغالگری‌ها باید در استراتژی مقاومت دیده شود، اگر مقاومت را راهبردی جهانی کردیم آن زمان، سطوح پایین برای ما بیشتر جا می افتد، بنابراین، در جامعه سازی باید به فکر ساخت جامعه مقاوم باشیم.

وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب اسلامی، نظام استکبار و اسلام ناب با هم تقابل دارند، تفکر حاکم بر مقاومت مبتنی بر ایمان، یقین، عقل و تفکر است و یک مقاومت احساسی و تک بعدی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی بیان داشت: نظام فقهی، حقوقی و تقنینی ما باید این راهبرد جهانی نگری را داشته باشد، در کنارسطوح خرد باید به سطح کلان نیز توجه داشته باشیم و اگر فاقد این نگاه باشیم اشغالگری دشمن را نمی بینیم.
وی به عنوان نمونه گفت: متأسفانه دشمن به واسطه برخی پلتفروم‌ها، جوامع اسلامی را در برگرفته که زمام امور کشورهای اسلامی دست دشمن است و هر زمان اراده کند اراده خود را به منصه ظهور می‌رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha