یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دژکام

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع طلاب منصوریه به بررسی تفاوت‌های فقه و اخلاق پزشکی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه منصوریه تحت عنوان درس اخلاق، به تعریف اخلاق، پرداخت و اظهار داشت: اخلاق را باید به عنوان یک علم زیر ذره بین برد.

وی در ادامه تقسیم علوم ثلاثه را مورد توجه قرار داد و گفت: علم یا آیه محکمه است، یا فریضه عادله و یا سنت قائمه است، فریضه فقه و سنت احکام است اگر غیر از این موارد بود فضل است، اما در اصل علم همین سه موارد است.

نماینده ولی فقیه در فارس با طرح این سوال که فقه پزشکی و اخلاق پزشکی چیست؟ عنوان کرد: اصول عقاید مشخص است که نسبت به توحید، نبوت، عدل، امامت و معاد بحث می‌شود به یک معنا پنج اصل است، اما در اصل همه این موارد همان توحید است، اما فقه علم به احکام فرعی است، حکم خدا در رابطه با فعل ما که این فعل از نظر تکلیفی چه حکمی دارد در واقع احکام خمسه است، بنابراین فقه حکم شرعی را توضیح می‌دهد و ناظر به فعل مکلفین است.

وی ملکات نفسانیه را تعریف علم دانست و خاطرنشان کرد: عدالت اخلاقی و شرعی نیز از موارد مهم است.

امام جمعه شیراز، با بیان اینکه مدرسه علمیه منصوریه جزو افتخارات شیعه است، تصریح کرد: بزرگانی که از این مدرسه رفته‌اند عالم و عادل بوده‌اند، عدالت نباید سلب شود بلکه باید کمک به یکدیگر دهیم تا عادل شویم، عدالت کمک می‌خواهد، این موارد صفات ملکات نفسانیه است.

وی تصریح کرد: علم، اصول عقاید و فقه، اخلاق است، اخلاق، ناظر بر ملکات نفسانیه است، اروپایی‌ها اخلاق را «اِتیکس» می‌نامند که ترجمه درستی ندارد، اما یهودیان به «اندرزها» تعریف کردند، اخلاق ترجمه دقیق اتیکس نیست و همان اندرزها صحیح‌تر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: با افرادی مواجه هستیم که منطق نخوانده‌اند و سوالاتی را مطرح می‌کنند، باید به این نکته توجه کنیم که بیان حکم بر عهده فقیه است، اروپایی‌ها با تحلیل فلسفی به حلال حرام می‌رسند اما می‌گوییم حرام تا روز قیامت حرام است، چیزی که دشمن می‌تواند از آن بهره ببرد گل آلود شدن آب است.

وی تصریح کرد: حیثیت آخوندی را باید علم تشکیل دهد، افتخار می‌کنیم که روضه می‌خوانیم اما طلبه باید در علم نیز قوی باشد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha