یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر جلسه اخلاق آیت الله هاشمی علیا، موسس مدرسه علمیه قائم عج چیذر که هر هفته روزهای های سه شنبه در مدرسه علمیه قائم (عج) بصورت جلسه عمومی برگزار می شود.

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه قائم چیذر تهران با بیان ویژگی مقام صابرین، گفت: اگر انسان در تمام اقسام صبر، به معنای حقیقی صابر باشد، در این صورت می‌تواند حتی به مقام عصمت از گناه دست یابد، این امری ممکن است و انسان می‌تواند به وسیله ریاضت‌های نفسانی از طریق شرعی به چنین مقامی نائل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله هاشمی علیا مؤسس مدرسه علمیه قائم چیذر تهران، در سلسله جلسات اخلاق عمومی که سه شنبه‌های هر هفته با عنوان «شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه» برگزار می‌شود، ضمن توضیح عبارت «اللّهم إنّی أعُوذُ بِکَ مِن... ضَعفِ الصَّبرِ»، اظهار داشت: طبق عبارت این دعا صبر را می‌توان به دو قسمت، «صبر در طاعت» و «صبر در معصیت» تقسیم کرد

وی با ذکر این مقدمه که صبر در طاعات شامل واجبات و مستحبات می‌شود، گفت: صبر در معاصی نیز صبر بر محرّمات و مکروهات را در برمی‌گیرد.

وی در خصوص رعایت مستحبات و مکروهات که در زندگی بشریت وجود دارد، خاطرنشان کرد: انسان باید حتی المقدور مکروهات را انجام ندهد، کما اینکه حتی المقدور مستحبات را انجام می‌دهد و تمامی اینها جزو تکالیف الهی است.

این استاد اخلاق در ادامه در خصوص تکالیف انسان در این دنیا، یادآور شد: تکلیف به معنای تحمیل کردن امری مشکل و باری سنگین به کسی است و به عبادات نیز از همین جهت تکلیف گفته می‌شود، اما اگر آدمی حقیقت عبادات و اجر آنها و محبت خدا را در انجام دستوراتش بداند، تمامی آنها را با عشق و رغبت انجام می‌دهد و دیگر رنج و مشقّتی برایش نخواهد بود.

وی تصریح کرد: در فرازهایی از دعای روز چهارشنبه آمده است: «اَللَّهُمَّ اقْضِ لِی فِی الْأَرْبَعَاءِ أَرْبَعاً اجْعَلْ قُوَّتِی فِی طَاعَتِکَ وَ نَشَاطِی فِی عِبَادَتِکَ‌ وَ رَغْبَتِی فِی ثَوَابِکَ وَ زُهْدِی فِیمَا یُوجِبُ لِی أَلِیمَ عِقَابِکَ، بار خدایا در این روز چهارشنبه بر من چهار چیز مقرّر فرما، مرا در طاعت خود نیرومند کن و در عبادتت با نشاط گردان و در هوایت راغب و مشتاق ساز و از آنچه موجب عذاب دردناک توست دور و بی‌رغبت فرما».

آیت الله هاشمی علیا، با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) در خصوص عبادات، اظهار کرد: طاعات و عبادات بهترین ارزش و آبروی بشر نزد خالق یکتا است و آنقدر خداوند بر عبادات اجر می‌دهد که اصلاً برای انسان قابل تصوّر نیست.

وی با استناد به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در این زمینه، گفت: اجر صبر بر معاصی بالاترین اجرها و حتّی برتر از صبر بر طاعات و صبر در بلاها است.

وی با بیان ویژگی مقام صابرین، خاطرنشان کرد: اگر انسان در تمام اقسام صبر، به معنای حقیقی صابر باشد، در این صورت می‌تواند حتی به مقام عصمت از گناه دست یابد، این امری ممکن است و انسان می‌تواند به وسیله ریاضت‌های نفسانی از طریق شرعی به چنین مقامی نائل شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha