شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب "تفسیر ساختاری سوره آل عمران" تألیف سید سلمان صفوی به همت انتشارات سلمان آزاده منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این کتاب با روش ساختار شناسی و رویکردی نو، انسجام، همبستگی و محتوای معنایی آیات سوره آل عمران تفسیر شده است. با این رویکرد و روش نو مشخص شده است که این سوره علیرغم پراکندگی ظاهری آیات و موضوعات، دارای وحدت مفهومی، پیوستگی، انسجام و نظم درونی است که از طریق رویکرد کل نگر و روش ساختارشناسی قابل کشف است. از طریق این رویکرد و روش، خواننده علاوه بر توجه به اجزا، پیام سوره و هویت کلی سوره را نیز در می‌یابد.

سید سلمان صفوی نویسنده این کتاب می‌گوید برای فهم ساختار درونی و معنایی سوره آل عمران ابتدا آیات بر اساس شأن نزول، سیاق و وحدت موضوعی فراز بندی و بخش بندی شده اند. سپس روابط بخش‌ها با توجه به غرض سوره، سیاق آیات و مفاهیم کلیدی بیان شده است. با ترسیم ساختار درونی سوره، فهرست منظم و منطقی مباحث سوره مشخص می‌شود. رابطه ساختار با آیات، رابطه جز و کل است. از طریق برقراری تعامل و تناسب هر آیه با مفاد کلی سوره و هدف و غرض سوره؛ روابط آیات و انسجام معنایی سوره کشف می‌شود. بدین ترتیب با روش تفسیر قرآن به قرآن و سیکل هرمنیوتیکی؛ انسجام و ساختار معنایی سوره تبیین می‌شود. از جهت ساختاری؛ بین اسماءالحسنی در سوره آل عمران با محتوای آیات پارالل مفهومی وجود دارد و قرابت معنایی بین آنها به چند صورت ظهور یافته است.

سید سلمان صفوی که رویکرد فلسفی و عرفانی دارد، برخی خصوصیات سیر و سلوک الی الله تعالی را در سوره آل عمران و تبدیل صفات بشری به صفات الهی را به صورت موضوعی تبیین کرده است. وی قرآن پژوهان معاصر است که قبلاً «دانشنامه معاصر قرآن کریم» را سرپرستی علمی نموده است و در حوزه قرآن شناسی، کتاب‌های «تفسیر ساختاری سوره حمد»، «تفسیر ساختاری سوره بقره»، «موسی در قرآن»، «نهضت انبیا در قرآن»، «زندگی پس از مرگ»، «توحید الهی در قرآن»، «صراط مستقیم در قرآن»، «دیدار محبوب: نماز در قرآن» را منتشر کرده است.

این کتاب شامل پنج فصل با عناوینی از جمله: رویکرد کلی به سوره آل عمران، بخش‌ها و فرازهای اصلی تعلیمی و حکایتی سوره آل عمران، ساختار سوره آل عمران، تفسیر روایی سوره آل عمران، مفاهیم کلیدی سوره آل عمران از جمله تقسیم بندی اسماً الهی، أسماء الله الحسنی، توحید و وحدت وجود، وحدت استعلایی ادیان، سیر و سلوک الی الله، معنای استغفار حقیقی می‌شود.

کتاب «تفسیر ساختاری سوره آل عمران» در ادامه کتاب‌های «تفسیر ساختاری سوره حمد» (قم، ۱۳۹۷) و «تفسیر ساختاری سوره بقره» (تهران، ۱۳۹۹) تدوین شده است.

لازم به ذکر است که این کتاب با ۴۸۰ صفحه با همکاری «آکادمی مطالعات ایرانی لندن» عرضه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha