چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ نشست کمیته همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه منطقه ۴ کشوری در تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: امروزه واقعیات اجتماعی سریع‌تر از تصورات ما پیش می‌روند، آینده جامعه ، ارتباطی تنگاتنگ با مسائل تربیتی دانش‌آموزان دارد ، این تغییر نسل‌ها باید به مفهوم تغییر در رویکردها و روش‌های تعلیم و تربیت دیده شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل‌هاشم امام جمعه تبریز عصر روز دوشنبه در نشست کمیته همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمی منطقه چهار کشوری، گفت: دستیابی به ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی و نظام اسلامی مستلزم تلاش همه جانبه در تمام ابعاد علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است‌.

وی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت از مهم‌ترین زیرساخت‌های تعالی همه جانبه کشور و ابزار اساسی برای ارتقای شایستگی‌های سرمایه انسانی کشور در عرصه‌های مختلف است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم با اشاره به چند ساحتی بودن تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیان کرد: به نظر می‌رسد نظام یکپارچه تربیتی، حلقه مفقوده نظام آموزشی از مدرسه گرفته تا خانواده، مسجد، جامعه و دانشگاه بوده و یکپارچه‌نگری مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف سند تحول است.

وی با تأکید بر تقویت شایستگی اعتقادی و حرفه‌ای مدیران و معلمان، تقویت ایمان و بصیرت دانش‌آموزان را بسیار جایز اهمیت عنوان کرد و گفت: توجه به تربیت تمام ساحتی برای گسترش عدالت آموزشی، افزایش مشارکت و اثربخشی خانواده در نظام تعلیم و تربیت و به بار آوردن انسان موحد، مومن، معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت‌های عدااتخواهانه و صلح‌جویانه ضروری است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی تأکید کرد: باید بیش از این در رابطه با مسائل پرورشی دانش‌آموزان تلاش کنید؛ چرا که الان دشمنان دانش آموزان را هدف قرار داده‌اند.

امام جمعه تبریز در ادامه از تلاش و پیگیری‌های دقیق مدیرکل آموزش و پرورش استان و معاونت‌ پرورشی و تمامی تشکل‌های این مجموعه و نهادهای حوزوی برادران و خواهران، قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه تربیت صحیح جسمی و روحی باعث شکوفایی استعدادهای ذاتی بشر و تعالی حقیقی است، اظهار کرد: هدف کلی جریان تربیت باید آماده‌سازی متربیان برای برپایی مدینه فاضله و تمدن نوین اسلامی باشد؛ اما این آمادگی در صورتی محقق خواهد شد که متربیان در تمامی ابعاد به شکل یکپارچه در راستای شکلگیری جامعه صالح بر اساس معیارهای نظام اسلامی تکوین و تعالی یابد.

وی گفت: انسان نقش اساسی در شکل‌گیری هویت فردی و جمعی خود و تشکیل جامعه صالح دارد؛ از این رو لازم است با درک موقعیت خود و دیگران و با استناد بر اعمال فردی و جمعی مبتنی بر معیارهای اسلامی در تحقق هدف کلی تربیت بکوشد و نقش هر یک از بازیگران عرصه آموزش و پرورش اعم از خانواده، معلم، مدرسه و رسانه در فرایند تربیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به تقدم پرورش بر آموزش، بیان کرد: چالش‌های تربیتی بر بعد آموزشی تقدم دارند. رشد و تکامل تدریجی بوده و باید تربیت نیز در کنار آموزش به عنوان یکی از مهم ترین کارکردهای نظام آموزشی به شمار آمده و هدف غایی نظام تعلیم و تربیت و پرورش سرمایه انسانی به عنوان قوه عاقله جامعه باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه آینده جامعه ارتباط تنگاتنگی با تربیت دانش‌آموزان دارد و تغییر در رویکردها و روش‌های تربیتی ضروری بوده و به روش‌های پرورشی متفاوتی نیاز دارد؛ چرا که امروز نسل جدید در زمینه فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، رباتیک و زبان‌های خارجی، مسلط‌تر از نسل‌های قبل بوده و روش‌های سنتی دیگر جواب نمی‌دهند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha