شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
بهمنی

حوزه / یک کارگردان سینما گفت: اگر به موضوعات دینی در سینما درست توجه شود این تولیدات جزو گونه‌های پرمخاطب سینما خواهند بود.

حمید بهمنی، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه توجه به موضوعات دینی عاملی در جهت جذب مخاطب است، گفت: طبق تجربیات شخصیم، اگر فیلم یا سریالی به صورت دقیق و زیبا به موضوعات دینی نظر کرده باشد آن اثر مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت اما اگر آن موضوع شکلی سفارشی و شعاری داشته باشد تماشاگر آن را پس خواهد زد.

وی تاکید کرد: پرداختن به موضوعات دینی صرف توجه به مناسک نیست زیرا گاهی مواقع اینگونه تصور می‌شود فیلم‌های دینی تنها باید آیین‌ها و مناسک را تصویر کند در صورتی‌که بسیاری از مضامین دینی را به صورت مستتر می‌توان در کارهای نمایشی مورد توجه قرار داد. برای مثال اگر بتوانیم در فیلمی به مذمت دروغ گفتن در قالب داستانی اجتماعی بپردازیم، یک اثر دینی خلق کرده‌ایم.

این کارگردان تأکید کرد: برای اینکه یک فیلم یا سریال دینی تاثیرگذاری داشته باشد حتماً باید سازنده آن به موضوع باور داشته و اصطلاحاً با ایمان قلبی به آن مفهوم ورود کرده باشد. برای نمونه فیلمسازی که به فلسفه قیام عاشورا باور ندارد هیچگاه نمی‌تواند اثری درخور توجه در این رابطه بسازد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فیلم‌های دینی در گیشه جایگاه مناسبی ندارد، گفت: حمایت‌های لازم در اکران باعث شده، فیلم‌های دینی آنچنان که باید در گیشه جایگاه مطلوب نداشته باشد همین مطلب روی سلیقه مخاطب نیز تاثیر گذاشته و او را به سمت کارهای به اصطلاح طنز سوق داده است.

بهمنی درباره وضعیت فعلی اکران در سینماهای کشور چنین توضیح داد: آنچه در ظاهر مشخص است سینمای فعلی تنها به آثار طنز خلاصه شده است البته به صورت محدود فیلم‌های جدی نیز روی پرده می‌رود اما به دلیل محدود بودن فیلم‌های جدی، چنین آثاری در سلیقه مخاطبان جای خود را باز نمی‌کند. در این رابطه باید اضافه کند فیلم‌های کم ارزش و سخیف دو بار نوبت اکران پیدا می‌کند این امر بسیار عجیب است زیرا در شرایطی که برخی فیلم‌ها حتی بعد از چند سال از تولید فرصت نمایش پیدا نمی‌کنند چگونه اثری سخیف برای دومین بار روی پرده می‌رود.

بهمنی در انتها گفت: برای اینکه بتوانیم مخاطب را به فیلم‌های جدی و دینی عادت دهیم حتماً نباید یک قشر مخاطب را مد نظر قرار دهیم بلکه باید به همه سلیقه نظر داشته باشیم. برای مثال در سینمای کودک می‌توان سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داد تا موضوعات دینی با زبانی کودکانه به بیننده منتقل شود، اما آن چیزی که امروز بر پرده سینماها می‌بینیم به هیچ وجه گواه این امر نیست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha