شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1124122
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
مدیریت زمان

حوزه/ نشست «مدیریت روز مبادا» در مدرسه علمیه تخصصی النفیسه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، دکتر علی رضائیان، مدیر گروه مدیریت مرکز آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، امروز در نشست «مدیریت روز مبادا» در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی النفیسه اصفهان گفت: مدیریت روز مبادا (Daily management) به فراگرد آمادگی و پاسخ به رخدادهای بلایای طبیعی و مصنوعی و فاجعه‌آمیزی که می‌تواند بقای انسانیت را مورد تهدید قرار دهد یا صدمه قابل‌ملاحظه‌ای به کره زمین بزند گفته می‌شود.

مدیر گروه مدیریت مرکز آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: روز مبادا طیفی از راهبردها و اقدام‌ها با اهداف کاهش احتمال بروز چنین رخدادهایی را در بر می‌گیرد و همچنین در صورت بروز آنها آثار مخرب چنین رخدادهایی را کاهش می‌دهد. برخی از سناریوهای بالقوه روز مبادا شامل جنگ هسته‌ای، بیماری‌های همه گیر، آثار شدیدشهاب‌سنگ‌های آسمانی، تغییرات جوی بسیار شدید و هوش مصنوعی می‌شود. برای مثال تغییرات جوی بسیار شدید به سناریوی فرضی اشاره دارد که در آن سیستم جوی زمین دچار حلقه بازخورد مثبت خود تقویتی می‌شود که به گرم‌شدن غیرقابل‌کنترل و برگشت‌ناپذیر کره زمین منجر می‌گردد.

وی افزود: سناریو گرم‌شدن و افزایش درجه حرارت کره خاکی، جرقه رهاشدن میزان عظیم گازهای گلخانه‌ای از لایه منجمد دائمی کره زمین اقیانوس‌ها و سایر منابع می‌گردد درجه حرارت کوره زمین را بیشتر افزایش داده و بار دیگر موجب جرقه آزاد شدن گازهای گلخانه‌ای بیشتر می‌گردد.

رضائیان ادامه داد: این حلقه بازخورد مثبت می‌تواند، بالقوه به نقطه اوج خود برسد که ورای آن سیستم جوی تغییرات سریع و فاجعه‌آمیزی پیدا می‌کند. مانند ذوب‌شدن کوه‌های یخی قطبی برهم‌ریختن جریان‌های اقیانوسی عمده ازبین‌رفتن بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری، پیامدهای چنین سناریویی می‌تواند بسیار وخیم و ماندگار باشد که تأثیر شدیدی بر جوامع انسانی، اقتصادها و زیست‌بوم‌ها دارد که احتمال چنین تغییر جوی نامطمئن است؛ امکان وقوع وجود دارد از این‌ رو اقدام فوری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و مانع‌شدن از بروز چنین سناریویی را طلب می‌کند.

استاد دانشگاه افزود: سازمان‌ها برنامه‌های اقتضایی برای حل این مسئله تهیه کردند؛ مانند انبارکردن ملزومات ضروری و فوری، ساختن پناهگاه‌های زیرزمینی و ایجاد سیستم‌های هشداردهنده؛ گذشته از این اقدام‌های عملی بسیاری از ارگان بر اهمیت ایجاد همکاری‌های جهانی برای پرداخت به این خطراتی حیاتی تأکید دارند.

رضائیان، «مدیریت روز مبادا» را پیچیده و چندوجهی دانست و گفت: «مدیریت روز مبادا» تلاش هماهنگ و پایدار افراد سازمان‌ها نهادها و دولت‌ها در گوشه‌ و کنار دنیا را می‌طلبد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha