شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
image.png

حوزه/ امروز با افزایش نفوذ رسانه‌های جمعی، دنیا به یک هوشیاری و آگاهی به مراتب بالاتر و بیشتری نسبت به حقیقت و هویت تمدن مادی استعمارگر دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش جامعةالمصطفی که در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی(قدس سره) برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی از آغاز تا کنون و به ویژه شهدای مقاومت اسلامی در قضایای اخیر در لبنان و فلسطین، خاطرنشان کرد: جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، ذات و هویت تمدن مادی و بی‌عدالتی و ظلم آشکار جهان ما را بیش از هر زمان نمایان ساخت. در هیچ مقطع تاریخی این گونه چهره خشن و غیرانسانی مدعیان تمدن جدید در برابر افکار عمومی و چشمان انسان‌های منصف قرار نگرفته بود. البته جنایات هولناکی که امروز در فلسطین روی می‌دهد، در تاریخ بی‌سابقه نیست و صاحبان تمدن مادی کارنامه سیاهی در جنایات علیه بشریت دارند؛ اما افکار عمومی در هیچ زمانی به این اندازه متوجه حقیقت آن نشده بود.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به کارکرد معکوس ابزارهای رسانه‌ای که غرب برای تسلط بر افکار عمومی از آن بهره می‌برد، یادآور شد: همانگونه که موسی(ع) در کاخ فرعون رشد کرد، گاهی آنچه می‌تواند دستگاه ظلم و ستم را فرو ریزد، از درون همان نظام جوشش می‌یابد. امروز با افزایش نفوذ رسانه‌های جمعی، دنیا به یک هوشیاری و آگاهی به مراتب بالاتر و بیشتری نسبت به حقیقت و هویت تمدن مادی استعمارگر دست یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به تجمعات و تظاهرات صدها هزار نفری حامیان فلسطین در مراکز کشورهایی که از اصلی‌ترین عوامل تأسیس رژیم جعلی اسرائیل به شمار می‌آیند، تصریح کرد: این حقیقت بیانگر آن است که ما امروز با موجی از بیداری و آگاهی در جامعه بشری مواجه هستیم که قطعا هر روز توسعه خواهد یافت.

وی در بخش بعدی سخنان خود به بیان برخی ویژگی‌های پژوهش در المصطفی پرداخت و ابراز داشت: جامعةالمصطفی به عنوان یک مرکز علمی بین المللی، در کنار حیطه‌هایی همچون آموزش، طراحی رشته‌ها، روزآمدسازی سرفصل‌های آموزشی و تدوین متون آموزشی، باید در عرصه پژوهش و تولید علم نیز جایگاهی متناسب با شأن بین‌المللی خود داشته باشد.

رئیس جامعةالمصطفی دستیابی به این جایگاه را نیازمند راهبردها و اقتضائاتی دانست و خاطرنشان کرد: ما باید در توسعه و پیشرفت و ارتقای پژوهش در المصطفی، هم از لحاظ ساختاری و زیرساختی و هم در بُعد برنامه‌ها و نیروی انسانی، کوشش نماییم. در چند دهه فعالیت جامعةالمصطفی، در هر یک از این ابعاد گام‌های خوبی برداشته شده است و برای مثال ما امروز از ساختار نهادینه شده و فعالی در عرصه پژوهش برخوردار هستیم.

وی معاونت پژوهش را یکی از ارکان مهم برنامه‌ریزی سازمانی در المصطفی برشمرد و گفت: این معاونت مأموریت برنامه‌ریزی و مدیریت فرآیند پژوهش در المصطفی را دنبال می‌نماید. در صفوف و نمایندگی‌های المصطفی نیز ساختار مدیریت پژوهشی و گروه‌های علمی، به عنوان مهم‌ترین عناصر در پیشبرد پژوهش پیش‌بینی شده است. البته این ساختار نیز باید از لحاظ عملکردی تقویت گردد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی زیرساخت‌های پژوهشی المصطفی را با وجود گام‌های برداشته شده، دچار کمبودها و ضعف‌های جدی دانست و اذعان داشت: پژوهشگران در کار علمی خود به اسناد، منابع و مدارک معتبر نیاز دارند و کتابخانه‌ها، مراکز اسناد و بانک‌های اطلاعاتی از ضروریات پژوهش به شمار می‌آیند. یکی از دلایل مهم موفقیت برخی از آثار علمی و مطرح شدن آنها به عنوان یک مرجع و منبع قابل اتکا در مراکز علمی جهان، استفاده از منابع گسترده و دست اول برای تدوین آنهاست.

وی ساماندهی پژوهشگران به منظور استفاده بهینه از نیروی انسانی توانمند در عرصه پژوهش و ایجاد انجمن‌های علمی تخصصی با حضور استادان و پژوهشگران برجسته را یکی دیگر از عوامل شکوفایی پژوهشی در المصطفی دانست و اظهار داشت: انجمن‌های علمی دانش پژوهشی هم اکنون نیز در المصطفی فعال هستند اما از لحاظ امکانات چندان قوی نیستند و این انجمن‌ها باید به سمت توانمند شدن در عرصه‌های تخصصی حرکت نمایند.

رئیس المصطفی با تأکید بر ضرورت پژوهش مسئله محور، یادآور شد: اگر به درستی اهداف پژوهشی خود را در راستای مسائل، نیازها و موضوعات بومی خود طراحی ننماییم، یا باید در زمین دیگران حرکت کنیم و یا دچار پراکندگی در امر پژوهش خواهیم شد.

وی پژوهش در ضمن آموزش را دارای دو هدف عمده دانست و گفت: هدف اول، تربیت پژوهشگر است که این فعالیت‌ها نقش تمرین و ممارست برای کسب تجربه پژوهشی دانش‌پژوه را ایفا می‌نمایند. اما همین فرایند نیز باید به سمت حل مسئله پیش رود و بنابراین برخورداری از نظام مسئله محور، از ضروریات راهبرد پژوهشی المصطفی است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: سالانه هزاران پایان‌نامه و تحقیق کلاسی در المصطفی صورت می‌گیرد که اگر حتی نیمی از آنان معطوف به مسائل مهم روز باشد، آثار ارزشمند و گرانبهایی را برجای خواهد گذاشت. علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته که به ایجاد فرهنگ پژوهش در المصطفی انجامیده است، کیفیت بخشی به فعالیت پژوهش همچنان باید در دستور کار مدیران ما باشد.

وی با اشاره به وجود نقشه راه جامع در بحث پژوهش المصطفی، تاکید کرد: نظام‌نامه جامع پژوهشی المصطفی باید هرچه زودتر نهایی و در دستور کار مدیران پژوهش ما در ستاد و صفوف قرار گیرد.

رئیس جامعةالمصطفی هفته پژوهش را فرصتی برای ارائه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشی و شناسایی کمبودها و خلأها دانست و گفت: فلسفه هفته پژوهش در المصطفی گردآوری مجموع فعالیت‌های پراکنده‌ای است که توسط صفوف و مراکز علمی صورت می‌گیرد تا واقعیات، ظرفیت‌ها و کاستی‌های پژوهشی آشکار گردد. بنابراین مدیران پژوهش و ساختار مدیریتی المصطفی باید بیشترین استفاده را از این فرصت برای ارزیابی دقیق علمی و کارشناسانه از همه ابعاد پژوهش داشته باشند.

دنیا به حقیقت و هویت تمدن مادی استعمارگر دست یافته است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha