شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر جلسه اخلاق آیت الله هاشمی علیا، موسس مدرسه علمیه قائم عج چیذر که هر هفته روزهای های سه شنبه در مدرسه علمیه قائم (عج) بصورت جلسه عمومی برگزار می شود.

حوزه/ موسس مدرسه علمیه چیذر گفت: تمام طاعات و بندگی‌های انسان باید مقیّد به یک شرط اساسی باشد و آن اخلاص است، بهترین عبادات هم اگر به قصد غیر خدا انجام شود، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، سلسله جلسات اخلاق عمومی روز گذشته با عنوان «شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه» و با شرح عبارت «اللهم انّی اعوذ بک من ... ضعف الصبر» توسط آیت الله هاشمی علیا موسس مدرسه علمیه قائم چیذر تهران، با حضور طلاب و برخی از مردم شهر تهران در مسجد این مدرسه علمیه برگزار شد.

آیت الله هاشمی علیا در بیان ارزش طاعات و عبادات به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند؛ «اَلرَّکْعَتانِ فی جَوْفِ اللَّیْلِ اَحَبُّ اِلَی اللّه ِ مِنَ الدُّنْیا وَ ما فیها؛ دو رکعت نماز در دل شب، نزد خدا از دنیا و آنچه در آن است، محبوب‌تر است، البته تمام طاعات و بندگی‌های انسان باید مقیّد به یک شرط اساسی باشد و آن اخلاص است، بهترین عبادات هم اگر به قصد غیر خدا انجام شود، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

وی با بیان روایتی دیگر از امام سجاد(ع) ابراز کرد: سید الساجدین(ع) در مناجات خود به درگاه الهی عرضه می‌دارد: «وَ اجْعَلْ جِهادَنا فیکَ وَ هَمَّنا فی طاعَتِکَ وَ أخْلِصْ نِیّاتِنا فی مُعامَلَتِکَ، جهاد ما را در راه خود قرار ده و کوشش ما را مصروف طاعت خود گردان و در معامله با خودت نیّت‌هایمان را خالص کن.»

این استاد اخلاق، با استناد به روایتی دیگر از امام باقر(ع) در خصوص صفات شیعه حقیقی، یادآور شد: امام باقر(ع) خطاب به جابر که یکی از یاران ایشان است می‌فرمایند، بسیارند کسانی که ادّعای دوستی ایشان را می‌کنند، اما در عمل مرتکب انواع گناهان می‌شوند و اصرار بر گناه دارند، طبق این فرمایش حضرت، شیعه واقعی کسی است که تقوای الهی داشته باشد و او را اطاعت کند.

وی تصریح کرد: چنین کسی واقعاً دوست ائمه(ع) است و در غیر این صورت، دشمن آنان محسوب شده و دچار عذاب و حسرت ابدی خواهد شد.

آیت الله هاشمی علیا، با اشاره به اینکه دنیا محل امتحان انسان‌ها است، تأکید کرد: هرچه آدمی در طاعات از جهت کمی و کیفی بهتر و عالی‌تر باشد، نمره قبولی او بالاتر خواهد بود، خداوند برای انسان‌ها سنّتی قرار داده و باید انسان خود را در دنیا بسازد، همان طور که طالب علم را پس از مدتی امتحان می‌کنند تا ببینند قابلیت درجات بالاتر را دارد یا خیر.

موسس مدرسه علمیه چیذر با بیان اینکه اوامر و نواهی از سوی خداوند از نعمت‌های اوست، یادآور شد: دنیا کلاس تکامل بشریت است، بشری که ناقص آفریده شده و باید به کمال برسد و در راستای تحقّق این امر، او باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد الهی زندگی کند یا شیطانی؟ انسان باید قدر نعمت‌های الهی را بداند و یکی از بزرگترین نعمت‌های خداوند همین دستورات اوست که نردبان کمال انسان است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha