شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1125758
۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
طباطبایی

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه بر اساس آیات قران کریم، عبادالله را داری سه ویژگی هستند، گفت: وفای به عهد، ترس وخوف از عذاب و دوزخ و ایثار از آن جمله است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر طباطبایی نژاد امروز در دومین روز از مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در دفتر امام جمعه اصفهان با اشاره به آیات سوره انسان اظهار داشت: شهید مطهری(ره) درباره این آیات می فرماید "از ضروریات مذهب شیعه نزول سوره هل اتی است که در ارتباط با فاطمه زهرا(س) است" و در بین علمای شیعه فردی وجود ندارد این حقیقت را انکار کرده باشد.

وی افزود: علامه امینی(ره) در الغدیر در جواب برخی از متعصبین اهل تسنن که این فضیلت را انکار کرده اند نام ۳۴ نفر از علمای اهل سنت را می آورد که نزول سوره هل اتی در ارتباط با بیت فاطمه زهرا(س) نقل و روایت کرده اند ولذا این مسئله از ضروریات شیعه و از مشهورات بین عامه است.

کارشناس مذهبی با بیان آیه "انَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا " گفت: خداوند در این آیه می فرماید به تحقیق نیکو رفتاران "یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ " از قدح و جامی می نوشند که چند قطره ای از چشمه کافور در این شراب ابرار ممزوج کرده اند، لذا از این آیات می فهمیم که ابرار به چشمه کافور دسترسی ندارند و تنها از شربتی می نوشند که عطری و شمیمی از آن چشمه کافور دارد.

وی اضافه کرد: پس از این آیه خداوند می فرماند " عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیرًا "چشمه کافور، چشمه ای است که عبادالله مستقیم از آن می نوشند و عبادالله به این چشمه دسترسی دارند ، بنابراین عبادالله مرتبه ای فوق ابرار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد با اشاره به آیات سوره واقعه و مطففین عنوان کرد: در روز قیامت انسان ها سه دسته هستند، اصحاب میمنه، اصحاب مشئمه و السابقون السابقون که همان عبادالله و مقربان بوده و در سوره دهر از این مطلب نیز بالاتر می فرماید که نه تنها مقربان به آن چشمه دسترسی دارند بلکه " یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیرًا "عبادالله این چشمه را ایجاد می کنند و این چشمه از وجود عبادالله نشأت می گیرد.
وی بر اساس آیات قران کریم، عبادالله را داری سه ویژگی عنوان کرد و ادامه داد: اولین ویژگی این است که " یُوفُونَ بِالنَّذْرِ " عبادالله انسان های وفاداری هستند که تا آخرین نفس پای عهد و پیمان خود می مانند، همچنان که حضرت زهرا(س) در لحظات آخر به امیرمومنان(ع) فرمود من در عهد خود به تو وفادار بودم و آن زمان که همه پیمان شکنی کردند فاطمه زهرا(س) پیمان را محکم نگه داشت.

وی خاطر نشان کرد: خداوند در قران کریم بارها از حضرت ابراهیم(ع) تعریف کرده و فرموده "و مَنْ أَحْسَنُ دِیناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ " اما زمانی که می خواهد ابراهیم را در یک آیه توصیف کند این گونه می فرماید "و إِبْرٰاهِیمَ الَّذِی وَفّٰی " ابراهیم وفادار بود و عهد خود را به سرانجام رساند.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد دومین ویژگی عبادالله را خوف و ترس آنها از عذاب و دوزخ بیان کرد و گفت: "و یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً " عبادالله اگرچه در اوج بهشت و غرق در لذائذ آن هستند، اما آنچنان عذاب دوزخ را درک کرده اند که از دوزخ و قیامت خوف دارند.

وی افزود: سومین ویژگی عبادالله که خداوند درباره آن می فرماید "و یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا " ایثار است، عبادالله اهل ایثار بوده و از خود برای دیگران می گذرند لذا از همه جا که ناامید می شوید انسان را درب خانه حضرت فاطمه(س) راه می دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha