سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تصاویر/ دوره آموزشی کارگاهی گفتگوی دینی در عرصه بین الملل

حوزه/ نشست هفتم کارگاه گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل در مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست هفتم کارگاه گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل با شرکت بیش از ۵۰ نفر از خواهران و برادران طلبه زباندان و ارائه دکتر یوسف دانشور، استاد حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.

دکتر دانشور دارای مدرک دکترای فلسفه دین از دانشگاه تورنتو و دکترای دین‌شناسی از موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) میباشد. وی همچنین عضو هیئت علمی این موسسه و دارای تالیفات متعدد است.

دکتر دانشور در ابتدا به موضوع مسیحیت انجیلی و بنیادگرا به عنوان یکی از جریانهای فعال و موثر در جهان مسیحیت عصر حاضر پرداخته و دیدگاههای نظری و تاریخچه این جریان را تبیین کرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) به یکی از مؤلفه‌های نظری مسیحیت انجیلی پرداخت و افزود: این جریان شاخه‌ای از پروتستانتیزم است اما به‌نوعی در تقابل با مسیحیت مدرن قرار دارد. درک محافظه‌کارانه و سنتی از مسیحیت مهمترین مؤلفه اعتقادی این جریان است.

وی در ادامه متن‌گرایی و اعتقاد بالا به سندیت کتاب مقدس و لزوم تفسیر تحت اللفظی از آن را از دیگر مؤلفه‌های اعتقادی مسیحیت انجیلی برشمرد.

دکتر دانشور در تبیین جایگاه جریان بنیادگرای مسیحی در دنیای مسیحیت امروز بیان کرد: اوانجلیسم نوعی پاسخ سنتی است، نوعی بازگشت به سنت است و آنها خود را یک فرقه یا شاخه مدرن از مسیحیت نمیدانند.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بیشترین پیروان این جریان در کشور ایالات متحده آمریکا هستند و کالج پرینستون به‌ عنوان مجموعهای دینی در راستای ترویج باورهای این فرقه از سال ۱۸۱۲ میلادی مشغول به فعالیت میباشد.

وی ادامه داد: کالج پرینستون هرگونه مطالعه تاریخی و رویکرد تاریخی و اعتبارسنجی را نسبت به متون مقدس مسیحی مردود اعلام می‌کند، چراکه این بررسی‌ها را در تناقض با تقدّس متون می‌دانند.

در ادامه وی به سیر تطور باورهای اوانجلیستی با محوریت کالج پرینستون پرداخت و همچنین نوع مواجهه آنها با نظریات سایر جریانهای مسیحی و برخی چالشهای نظری جهان غرب در مسائل دینی نظیر بحث خلقت و تکامل را تشریح نمود.

در انتهای جلسه دانش پژوهان به بیان سؤالات و نقطه نظرهای خود پیرامون مطالب مطرح شده توسط استاد دانشور پرداختند. این جلسه به زبان انگلیسی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha