شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سیدحسین مومنی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که هر بلایی بر سر مملکت اسلامی آمده، به‌خاطر نزاع‌های درونی بوده است، گفت: اطاعت از ولی و پرهیز از اختلاف و نزاع مهم‌ترین عنصر تجلی پرتو نور پرفروغ ولایت و اشراب جامعه از برکات آن است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، ضمن اشاره به فرازهایی از وصیت زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها، با بیان این که حضرت وصیت می‌کنند تا تمام تجهیز ایشان در شب صورت گیرد و احدی مطلع نشود، اظهار داشت: این که دختر پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله چرا اصرار نمودند تجهیز، تشییع و تدفینشان در نیمه‌شب صورت گیرد و امت اسلام در آن شرکت نکند، جای تأمل دارد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه بر اهمیت بازشناسی مطالبی تصریح نمود که آزردگی خاطر زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها را به چنان حدی رسانده که امت را از تشییع و تدفین تنها دختر پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله محروم ساخته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی ضمن اشاره به این که زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها، امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را به جان پیامبر قسم می‌دهند که احدی از قبر ایشان مطلع نشوند، به روایت‌هایی در رابطه با سیره نبوی در برخورد با زهرای مرضیه سلام الله علیها اشاره نمود.

وی ضمن تبیین فرازهایی از آیه ۵۳ سوره احزاب «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ…» به روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله که خانه فاطمه را خانه خود و درب خانه او را درب خانه‌اش ذکر نموده اشاره کرد و ابراز داشت: وقتی روایت نبوی و آیه مذکور را کنار هم قرار می دهیم، در می‌یابیم هرکسی بدون اذن وارد خانه زهرای مرضیه سلام الله علیها شود و به درب خانه دختر رسول الله صلی الله علیه و آله هتک حرمت کند، هر آینه حجت الهی را هتک حرمت نموده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مومنی به دلایل هتک حرمت زهرای مرضیه سلام الله علیها بعد از رحلت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله اشاره نمود و اذعان داشت: بعد از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله، زهرای مرضیه سلام الله علیها شبانه روز به منازل انصار مراجعه می نمودند؛ اینان شب وعده یاری می دادند و روز بدعهدی می کردند و همه چیز را به فراموشی می سپردند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که در روزهای پایانی عمر شریف پیامبر عظیم الشان اسلام ظلم و جور رنگ جدیدی به خود دید، اظهار داشت: ظلم و جوری که در روزهای پایانی عمر مبارک پیامبر، برافراشته شد؛ در جریان عاشورا به اوج خود رسید.

وی در ادامه ضمن اشاره به معانی ظلم و جور، عدول از طریق حق و خارج شدن از راه راست را جور دانست و ابراز داشت: به نص کلام خاتم النبیا در خطبه غدیر، صراط مستقیم پیامبر و بعد از ایشان امیرالمومنین و اولاد ایشان هستند؛ لذا اگر کسی از اهل بیت علیهم السلام فاصله بگیرد، از صراط مستقیم منحرف شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مومنی با بیان این که نخستین ظلم بزرگ در تاریخ اسلام در کنار بستر پیامبر و زمانی که رسول الله صلی الله علیه و آله درخواست قلم و مرکب نمودند، شکل گرفت، یادآور شد: این گروه مانع شدند تا وصیت پیامبر توسط حضرت مکتوب گردد و در کنار ایجاد مانع برای مکتوب شدن وصیتنامه، طرح عبور از ولی را با تز «حَسْبُنَا کِتَابُ الله» مطرح ساختند.

وی با بیان این که عده ای دیگر نیز در مخالفت با این گروه رویه نزاع در محضر پیامبر که ممنوع بود را در پیش گرفتند، و در محضر ولی با گروه دیگر به نزاع پرداختند، اظهار داشت: خاتم النبیا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله بعد از مشاهده این نزاع‌ها هر دو گروه را از محضر خود دور ساختند؛ این رویکرد اشتباه دو گروه، زمینه ساز تمام ظلم‌های تاریخ اهل بیت علیهم السلام شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که هر بلایی بر سر مملکت اسلامی آمده، به خاطر نزاع های درونی بوده است، خاطرنشان کرد: اطاعت از ولی و پرهیز از اختلاف و نزاع مهمترین عنصر تجلی پرتو نور پرفروغ ولایت و اشراب جامعه از برکات آن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مومنی در بخش پایانی سخنان خود به اختلافات تاریخی دو قبیله اوس و خزرج اشاره و با بیان این که در نزاع ها همواره منافقان پیروز میدان می شوند و تمام گناهان به پای نیروهای اسلام نوشته می شود، خاطرنشان کرد: سردمداران ظلم و جور در روزهای پایانی عمر شریف پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله چهره از نقاب باز کرده بودند و زهرای مرضیه سلام الله علیها نیز از سران امت اسلام که عهد خدا و رسول الله را نقض و ظلم کردند را انزجار نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha